ماهان شبکه ایرانیان

معاون سازمان امور اجتماعی کشور تاکید کرد:‌

وزارت کشور تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی مردم نهاد

معاون سازمان امور اجتماعی کشور تاکید کرد: ‌وزارت کشور تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های سازمان‌های مردم نهاد است.

وزارت کشور تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی مردم نهاد

به گزارش ایسنا، زهرا عابدینی در نشست خبری امروز یکشنبه در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه‌ سازمانهای مردم نهاد و صدور مجوز برای این تشکل‌ها گفت: بحث مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد در کشور ما سابقه دیرینه‌ای دارد که معمولا با اقدامات خیریه همراه بوده؛ اما پس از انقلاب سازمان‌های مردم نهاد بیشتر به عنوان تشکل‌های خیریه شکل گرفته‌اند.

وی افزود:‌ در سال 1381 دولت در جهت شکل گیری نهادهای اجتماعی، اقدام به تصویب آیین نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد کرد و این آیین نامه به وزارت کشور برای اجرا ابلاغ شد. در سال 1384 اصلاحیه‌ای در این نامه انجام شد که آیین نامه جدید تا امسال ملاک عمل وزارت کشور قرار گرفته بود. در ماده 3 آیین نامه سال 84 نیز به وزارت کشور اجازه داده شده بود که کار صدور مجوز برای تشکل های حوزه‌های مختلف را انجام دهد.

عابدینی ادامه داد:‌ از سال 1381 تا به امروز وزارت کشور در 5 سطح بین‌المللی، فرا استانی، شامل3 تا 7 استان و سطح ملی و استانی و شهرستانی نسبت به صدور مجوز اقدام کرده است که به این ترتیب تاکنون 6722 پروانه تاسیس و فعالیت صادر شده که از این میان 813 مجوز مربوط به تشکل‌های ملی و فرا استانی و بین‌المللی بوده و 5909 مجوز در سطح استانداری‌ها و فرمانداری‌های کشور صادر شده است.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روند صدور مجوز تشکل‌های مختلف در وزارت کشور گفت: هیات نظارت درخواست سازمانهای مردم نهاد را بررسی می‌کند که این هیات متشکل از وزیر کشور به عنوان رئیس ، نماینده شورای عالی استان‌ها و شورای استان و شورای شهرستان است.

وی در تشریح فراوانی آماری صدور مجوز برای تشکل‌ها در کشور  گفت: رتبه نخست در مشارکت‌های اجتماعی به استان اصفهان تعلق دارد و پس از آن نیز استان‌های تهران، خوزستان و فارس و یزد قرار گرفتند. در استان اصفهان 938 سازمان مردم نهاد موفق به اخذ مجوز شده‌اند و همچنین کمترین مشارکت نیز به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان و گیلان، اردبیل و خراسان شمالی است.

عابدینی ادامه داد: ‌از مجموع 813 تشکل ملی وزارت کشور 40 تشکل در موضوعات بین‌المللی و انجمن‌های دوستی موفق به اخذ مجوز شده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ بر اساس آیین نامه مصوب دولت تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد ، وزارت کشور است که تا به امروز 22 شبکه را به صورت رسمی مجوز داده و 8 شبکه نیز برای اخذ مجوز در حال تکمیل پرونده خود هستند.

عابدینی در تشریح فراوانی موضوع تشکل‌ها نیز گفت: تشکل‌ها در حوزه خیریه یک هزار و 375 مجوز در سطح کشور صادر شده در موضوع موسسات فرهنگی یک هزار و 13  مجوز ، موضوعات اجتماعی 901 مجوز؛ بهداشت و سلامت 501 مجوز و حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی 404مجوز و در حوزه‌ی مدیریت بحران نیز 10 مجوز صادر شده البته در هنگام بحران بیش از 70 درصد تشکل‌ها متناسب با ظرفیت‌های خود وارد حوزه‌ی مدیریت بحران می‌شوند.

معاون سازمان امور اجتماعی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود صدور مجوز برای تشکل‌های مختلف توسط ناجا و بهزیستی را  یکی از آسیب‌های این حوزه خواند و افزود:‌ صدور مجوز توسط ناجا و بهزیستی امکان نظارت فراگیر در سازمانهای مردم نهاد را دچار مشکل می‌ کند. د ر حال حاضر 73 سازمان مردم نهاد در کشور مقام مشورتی دارند که ممکن است مجوز آنها توسط وزارت کشور ، ناجا و یا بهزیستی صادر شده باشد.

وی تاکید کرد:‌ از سال 1384 تا 6 شهریور 1390 آیین نامه قبلی که دولت با رویکرد حمایت از توسعه مشارکت‌های اجتماعی تصویب کرده بود در دستور کار بود. آیین نامه جدید در سال 1390 تصویب شد و از سوی دولت به وزارت کشور ابلاغ شد که بر اساس آن وزارت کشور ملزم شد بر اساس ماده 39 این  دستور العمل ، آیین نامه اجرایی این مصوبه را با همکاری وزارت کار، وزارت ورزش و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه کند. نهایتا این دستورالعمل اجرایی در مرداد ماه سال جاری تدوین و اجرا شد و به این ترتیب آیین نامه سال 1384 ملقی شد.

عابدینی ادامه داد: در این آیین نامه ترکیب هیات‌های نظارت در سطح  کشور منتفی و به جای آن شوراهای حمایت و توسعه از تشکل‌های مردم نهاد در سطح کشور جایگزین شد. تا به این ترتیب از این تاریخ مرجع سیاست گذاری و نظارت بر تشکل ها شناخته شود.

وی تاکید کرد:‌ ترکیب این شوراها مرکب از معاون اجتماعی وزیر کشور، نمایندگان وزارت کار و وزارت ورزش، دادگستری، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان گردشگری، معاونت حقوقی رئیس جمهوری و دستگاههای تخصصی مربوطه به همراه دو نماینده سازمان‌های مردم نهاد و دو نماینده استانی آنها خواهد بود.

عابدینی ادامه داد: 29 آبان امسال وزارت کشور انتخابات این شوراها را در سراسر کشور برگزار کرد که به این ترتیب چهار نماینده سازمان‌های مردم نهاد در سطح ملی به ترتیب آقایان محمد نصراللهی الموتی، محمد نقی چراغی، پریچهر شاهسون و سیاوش آقاخانی انتخاب شدند و 64 نماینده در سطح کشور و دو نماینده در هر یک از شهرستانهای کشور که مجموعا 900 نفر را شامل می‌شوند در این انتخابات مشخص شدند. به این ترتیب تعداد نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در ترکیب شوراها در کنار نمایندگان دولتی افزایش پیدا کرد. همچنین نماینده شورای عالی استان‌ها در شورا های جدید به عنوان عضو ناظر حضور خواهند داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان