هر ساله مجله معتبر و بزرگ موتورترند خودروهای سال را در دسته بندی های مشخص انتخاب می کند.
این نشریه تخصصی اتومبیل، بهترین خودرو راننده محور دنیا که شامل خودروهای اسپرت و سوپراسپرت عرضه شده در یک سال اخیر میلادی است را گردآوری و پس از تست و بررسی این خودروها در کنار یکدیگر، یک خودرو را را با لقب بهترین خودروی راننده محور سال انتخاب می کند.
این تست و بررسی شامل عملکرد این نامزدها در پیست اتومبیل رانی و حس و حال رانندگی با آن ها در جاده های پرپیچ و خم است.
در پایان و پس از معرفی قهرمان، مجله موتورترند تمامی رقبا را در کنار یکدیگر قرار می دهد و یک درگ ریس 407 متری یا 1.4 مایلی را برگزار می کند و به آن لقب درگ ریس سال را می دهد.
همانند سال گذشته موتورترند محتوای این برنامه را تنها در شبکه پولی خود یعنی On demand پخش می کند و محتوای اصلی نوشتاری آن نیز در مجله چاپی این نشریه منتشر می شود و تنها اعلام نتیجه نهایی و درگ ریس سال به عنوان پر بیننده ترین بخش این مسابقه که تا به حال بیش از 120 میلیون بار در 8 دوره برگزاری آن دیده شده است به عنوان محتوای رایگان منتشر می شود.
رقابت های امسال در 8 روز فوق فشرده برگزار شده است و بسته به عملکرد هر خودرو رتبه آن توسط تیم داوری موتورترند تغییر کرده است. نکته جالب توجه آن که در این دوره در حدود 13 هزار کیلومتر رانندگی و 80 دست لاستیک مصرف شده است.
در رقابت های امسال 12 خودرو برای کسب رتبه 1 به رقابت با یکدیگر پرداختند که به شرح زیر است.
- لامبورگینی اوروس
- پورشه 911 کررا S
- مک لارن سنا
- آستون مارتین DBS سوپرلجیرا
- تویوتا GR سوپرا
- بی ام و M2 Competition
- بی ام و M850i XDrive
- بنتلی کانتیننتال GT V8
- جگوار XE SV Project 8
- مرسدس AMG GT 63 S
- فورد موستانگ GT350
- دوج چلنجر SRT Hellcat Redeye
در پایان این رقابت پورشه 911 کررا S توانست عنوان برترین خودروی راننده محور سال از دید موتورترند را کسب کند. این پنجمین باری است که پورشه این عنوان را دریافت می کند. پیش از این 911 چهار بار و کیمن یک بار به عنوان برترین خودروی راننده محور سال از زمان برگزاری این رقابت ها (2007) به این عنوان دست پیدا کرده اند.
در چند سال گذشته این عنوان جولانگاه سه رقیب بزرگ پورشه یعنی مک لارن، فراری و لامبورگینی بوده است اما پورشه با عرضه نسل جدید 911 با کد 992 توانست بار دیگر عملکرد خیره کننده خود را به رخ رقبا بکشد.
داوران موتورترند نسل جدید 911 را قدم بزرگ و رو به جلو پورشه می دانند. پورشه نسل جدید 911 را به کلی با بدنه آلومینیومی ساخته است و تنها 30 درصد از شاسی آن از فولاد ساخته شده است. در بخش آیرودینامیکی پورشه از بال عقب متحرک (45 درصد بزرگتر به نسبت نسل قبل) استفاده کرده است و فلپ های قرار گرفته در بخش جلو بین سرعت های 90 تا 140 کیلومتر بر ساعت برای کاهش هرچه بیشتر درگ بسته می شوند.
موتور 6 سیلندر تخت دو توربو این خودرو توانایی تولید 443 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور را دارد و جعبه دنده 8 سرعته دو کلاچه جدید پورشه نیز این نیرو را به چرخ عقب ارسال می کند.
جدای از اعداد و ارقام دلیل اصلی که پورشه 911 کررا S این عنوان را برای چهارمین بار از آن خود کرده است امکان رسیدن به مرزهای رانندگی با با آن است. حتی اگر یک راننده معمولی باشید چه در پیست های اتومبیل رانی و چه در رانندگی معمولی 911 کامل ترین خودروی اسپرتی است که می توانید داشته باشید.
گرچه ایراداتی نیز به 911 وارد که از آن جمله می توان به صدای نه چندان جذاب موتور، تعویض دنده سریع اما بی حس و حال و کیفیت نه چندان دلچسب بخش هایی از داشبورد اشاره کرد. با این وجود پس از هر بار رانندگی با 911 لایه های جدید و به نظر بی پایانی از آن کشف خواهید کرد و با این تفاسیر پورشه 911 کررا S عنوان برترین خودروی راننده محور سال موتورترند 2019 را از آن خود می کند.
در رتبه دوم فورد موستانگ GT350 قرار گرفت. این دومین بار است که فورد به مقام دوم دست پیدا می کند.
در رتبه سوم نیز بی ام و M2 Competition قرار می گیرد که بهترین رتبه ای است که خودروساز مونیخی در این رقابت ها کسب کرده است.
در رتبه های بعدی به ترتیب خودروهای زیر قرار گرفته اند:
- جگوار XE SV Project 8
- مک لارن سنا
- مرسدس AMG GT 63 S
- آستون مارتین DBS Superleggera
- بنتلی کانتیننتال GT V8
- لامبورگینی اوروس
- بی ام و M850i XDrive
- دوج چلنجر SRT Hellcat
- تویوتا GR Supra
در پایان از شما دعوت می کنیم تا به تماشای ویدیو رایگان منتشر شده توسط مجله موتورترند بنشینید. تا به حال مجله موتورترند درگ ریس سال شماره 9 را به صورت رایگان منتشر نکرده است و به محض منتشر شدن این مطلب بهروزرسانی خواهد شد.