خطیب نماز جمعه تهران: مسئولان مراقب حرف‌هایی که می‌زنند باشند

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه عبادی-سیاسی این هفته تهران طی سخنانی اظهار داشت: گوینده باید به صحبت‌های خود فکر کند که چه عواقبی دارد. این روی جماعتی از مخاطبان اثر می‌گذارد، چرا که تمام مسئولیت سخنانمان بر عهده خود ماست.

وی افزود: هر سخنی که از زبان شما بیرون بیاید و پرتاب شود، توسط فرشتگان مامور دریافت می‌شود و در نامه اعمال حفظ می‌شود و تمام عواقب سخن شما به شما برمی گردد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه عنوان کرد: هنگامی که سخنی بر زبان شما جاری شد مسئول سخن هستید و عواقب آن بر عهده خودتان است. گاهی برخی سخنانی مطرح می‌کنند که یک تخریب به وجود می‌آورد یا حقی را تضعیف می‌کند و دل‌هایی را می‌شکنند و آبرو‌هایی را به مخاطره می‌اندازد و به حریم و حقوق مردم و دیگران وارد می‌شود. این از مصادیق ظلم است و خداوند آن را رها نخواهد کرد.

*صاحب سخن باید از عهده سخنی که گفته بربیاید

وی با بیان اینکه صاحب سخن باید از عهده سخنی که گفته بربیاید، گفت: سخنانی که برخی افراد مطرح می‌کنند گاهی در خانواده‌ها و جوامع اختلاف ایجاد کرده یا دل شکسته شده و یا برای جامعه دردسر ایجاد می‌کند؛ این‌ها ظلم لایترک است و ثبت می‌شود.

علی اکبری ادامه داد: زبان ما در اکثر اوقات کار دست ما می‌دهد. انسان خردمند زبانش را صیانت و حفظ می‌کند و آنچه را که می‌خواهد بگوید می‌سنجد که اصلا باید صحبت کند یا نه و در این صورت چه چیزی باید بگوید و چگونه حرف بزند لذا باید عواقب آن را در نظر بگیرد.

وی افزود: برخی خیلی خوشحال می‌شوند از این که مطلبی را که می‌گویند و مطالبی که می‌نویسند گروه‌های زیادی می‌بینند. اگر این سخنان اشاعه فحشا داشته باشد هر نفری که بیشتر ببیند بدبخت‌تر می‌شوند چرا که باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد و پاسخ‌دهد.

*برخی خیلی بی حساب سخن می‌گویند

علی اکبری گفت: امثال ما که منبر و تریبون داریم و مسئولان و کسانی که سخنان آن‌ها در جامعه موج می‌اندازد، ابعاد پیدا می‌کند و آثار کوتاه و بلند مدت پیدا می‌کند، باید حواسشان باشد که سخنش آن سخن سدید باشد. برخی خیلی بی حساب سخن می‌گویند معلوم می‌شود که نفهمیده اند و فکر نکرده‌اند.

وی گفت: ما به اصلاح وضعیت کلامی خیلی احتیاج داریم و باید به همدیگر کمک کنیم تا این سخنان را که آنگونه که خدای متعال می‌پسندد بیش از پیش رعایت کنیم.

*مصرف بنزین ما متعارف نیست

علی اکبری همچنین بیان کرد: در مورد مدیریت مصرف بنزین باید بگویم اجماع وجود دارد که ما یکی از کشور‌های پر مصرف در این حوزه مصرف هستیم و مصرف ما متعارف نیست.

وی همچنین تصریح کرد: سبکی که در مصرف انرژی و به ویژه بنزین داریم شاید به نوعی در این حوزه در صدر جدول جهانی هستیم، پس مصرف نامناسب اثراتی دارد مخصوصاً بنزین که یک کالای ویژه و استراتژیک محسوب می‌شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه بیان کرد: این شیوه اسراف که در جامعه ما روان است جزو بیماری‌های اقتصادی است که نیاز به جراحی و علاج دارد مانند بیماری‌های دیگری که در پیکره اقتصاد ملی ما دیده می‌شود.

علی اکبری بر همین اساس اضافه کرد: ادامه چنین روندی، هم استمرار وابستگی به نفت را دارد و هم خوردن از کیسه نسل‌های آینده و بهره نامتعادل و نامتوازن گروه‌های مختلف است که به ضرر طبقات محروم و آسیب رسان رسان به محیط زیست و یکی از علل اصلی آلودگی هواست.

وی افزود: چنین شیوه‌ای در استفاده و مصرف سوخت از دست دادن فرصت طلایی صادرات است، این امکان با پیوستن به ستاره خلیج فارس برای ما وجود داشته؛ البته در حوزه بنزین به همت عزیزانی که جوانمردانه و عاشقانه کشور را به این نقطه نزدیک کردند، این کالای استراتژیک (بنزین) را در کشور به خودکفایی رساندند.

* با مصرف درست صادرکننده بنزین می‌شویم

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه این امکان برای کشور وجود دارد که با مصرف درست صادرکننده بنزین باشیم، گفت: اینگونه مصرف کردن، ما را از فرصت طلایی صدور بنزین محروم می‌کند و با ادامه چنین روندی باید به تدریج واردکننده هم شویم زمینه، اما برای صادر این کالای ارزشمند وجود دارد.

علی اکبری بر همین اساس اضافه کرد: ما باید این مشکل را با همت ملی و تدابیر سالم و صالح از خود دور کرده و سبک زندگیمان را در این ماجرا را اصلاح کنیم که این رویکرد در دستور کار مدیریت عالی نظام بوده و راهکار‌های فراوانی برای آن دیده‌اند. در این خصوص مصوبه در برنامه ششم توسعه وجود داشته که قیمت سوخت به تدریج و با گام‌های متوازن و از طریق شیوه‌هایی مانند سهمیه بندی و امثال این‌ها واقعی شود.

وی افزود: این‌ها تصمیمات و روشی است که گرفته شده و برخی زیرساخت‌های آن هم فراهم شد البته تا 4 سال در اجرای این مصوبه تاخیر وجود دارد که در این زمینه هم مجلس و هم دولت باید توضیح دهند.

*شیوه انتخابی برای اجرای طرح بنزین مورد نقد است

علی اکبری در همین رابطه بیان کرد: بالاخره جمع بندی کارشناسی و مدیریت عالی نظام این بوده -که به تایید سران سه قوه رسید - که در این مرحله بنزین افزایش پیدا کند و سهمیه‌بندی هم اتفاق بیفتد؛ این یک کار لازم خوب، نافع و سودمند برای امروز و فردای کشور عزیز ماست؛ البته ابعاد زیادی دارد که متخصصین در بخش‌های مختلف باید توضیح دهند، اما شیوه انتخابی برای اجرای این تصمیم بزرگ (که دارای ابعاد ملی است و همه جامعه ما با این موضوع درگیر هستند) مورد نقد است.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد نسبت به شیوه و نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین از سوی دولت، گفت: در این زمینه اقناع ملی صورت نگرفت و اجماع نخبگانی درباره نحوه اجرا انجام نشد و نتیجه آن این شد که یک ناراحتی و نگرانی را در سطح جامعه ما به وجود آورد و سوالات و ابهامات را در بین مردم ایجاد کرد.

*نگرانی جامعه از احتمال افزایش قیمت‌ها

وی اضافه کرد: از یک سو اینکه به صورت ناگهانی طرح مزبور اتفاق افتاد و ذهنیت اجتماعی به صورت مناسب در این باره مهیا نشده بود، مورد نقد است و از طرف دیگر نگرانی جامعه ما از افزایش قیمت‌ها مسئله دوم است.

علی اکبری همچنین تصریح کرد: با توجه به تجربه موج نگرانی حاصل از افزایش ارز و سکه که مردم پشت سر گذاشتند و احساس کردند قدرت خریدشان پایین آمده و فشار‌های غیر قابل توصیفی به اقشار کم درآمد جامعه به وجود آمد این تجربه تلخ را داشتند و نگران بودند و البته هستند. در واقع این افزایش قیمت بنزین حتی به اندازه کم عامل نگرانی مردم است.

خطیب جمعه این هفته تهران در ادامه عنوان کرد: برای کاهش نگرانی‌ها، مسئولان که بسته معیشتی را در نظر گرفتند باید اقناع ملی را جدی بگیرند و با مردم صحبت کنند، همچنین از رسانه ملی استفاده کنند.

*باید از مردم حمایت، دلجویی و عذرخواهی شود

وی افزود: رسانه و سایر دست‌اندرکاران هم کوتاهی نکنند. باید از مردم حمایت، دلجویی و عذرخواهی شود و به سوالات آن‌ها پاسخ داده شود، همچنین نظارت مستمر قاطع و تقویت شده برای جلوگیری از گرانی‌های مسئولان ادامه پیدا کند.

علی اکبری همچنین خاطرنشان کرد: یارانه بنزین کار خوبی است که شروع شده و در حال انجام است که به عنوان کمک به خود مردم تقدیم می‌شود؛ این باید به خوبی اجرا شود و سایر مشمولان را هم در بر بگیرد. امیدواریم با عمل به این وعده‌ها وضعیت مناسب‌تری را در آینده داشته باشیم و این طرح به خوبی در مراحل بعدی اجرا شود که حتماً به نفع کشور و هم است.

وی اظهار داشت: به هر حال ماجرای بنزین و شیوه افزایش قیمت آن، یک ناراحتی عمومی را پیش آورد و اعتراضاتی را در پی داشت. این اعتراضات که به صورت یک شوک از روز جمعه ایجاد شد و تا روز شنبه ادامه پیدا کرد، به تدریج در گوشه و کنار کشور التهاب‌هایی را در سطح جامعه به وجود آورد.

ادامه دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان