ماهان شبکه ایرانیان

خودروهای دیزلی بیش از آنچه تصور می شد، هوا را آلوده می کنند

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد انواع خودروهای سواری، پیکاپ و سایر وسایل نقلیه ای که دیزلی هستند، به میزان ۵۰ درصد اکسید نیتروژن بیشتری نسبت به تست های آزمایشگاهی وارد جو می کنند. گفته می شود این میزان آلودگی بیشتر در مرگ زودرس حدود ۳۸ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ نقش داشته است.

خودروهای دیزلی بیش از آنچه تصور می شد، هوا را آلوده می کنند

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد انواع خودروهای سواری، پیکاپ و سایر وسایل نقلیه ای که دیزلی هستند، به میزان 50 درصد اکسید نیتروژن بیشتری نسبت به تست های آزمایشگاهی وارد جو می کنند. گفته می شود این میزان آلودگی بیشتر در مرگ زودرس حدود 38 هزار نفر در سال 2015 نقش داشته است.

در این تحقیق که چندی پیش در نشریه علمی Nature منتشر شده، محققان به مقایسه میزان اکسیدهای نیتروژن آزاد شده در شرایط واقعی و شرایط آزمایشگاهی پرداخته اند. نقاطی از جهان که خودروهای دیزلی در آنجا ارزیابی شده اند شامل استرالیا، برزیل، کانادا، چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، مکزیک، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده می شوند. دلیل انتخاب نقاط مورد نظر اینست که در سال 2015 بیش از 80 درصد خودروهای دیزلی در این مناطق به فروش رسیده اند.

بر اساس یافته های محققان، اتومبیل های دیزلی 5 میلیون تن اکسید نیتروژن بیشتری در مقایسه با 9.4 میلیون تنی که نتایج آزمایشگاهی حکایت از آن داشتند، در جو رها کرده اند.

اکسیدهای نیتروژن به واسطه سوختن زغال سنگ و سوخت های فسیلی و همچنین در نتیجه کارکرد موتور خودروها آزاد می شده و در نهایت از طریق تنفس وارد بدن انسان می شوند، این مساله نیز بیماری های قلبی و ریوی از جمله سرطان ریه را در پی دارد.

دولت ها معمولا خودروهای دیزلی جدید را برای اطمینان از رعایت استانداردها تحت آزمایش قرار می دهند، اما مشکل اینجاست که تست ها در شرایط آزمایشگاهی انجام شده و شباهت چندانی به شرایط واقعی ندارند؛ به همین جهت نتایج این تست ها از میزان واقعی کمتر هستند.

جالب اینکه نتایج یک گزارش دیگر در ماه ژانویه نشان داده که در اروپا خودروی دیزلی مدرن بیشتر از اتوبوس ها و کشنده ها گازهای آلاینده تولید می کنند، زیرا قوانین موجود درباره خودروهای سواری از سختگیری کمتری برخوردار هستند. این دسته از خودروها اگر چه ممکن است تست های آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر بگذارند، اما هنگام حرکت در جاده اکسید نیتروژن بیشتری رها می کنند.

آنطور که دست اندرکاران این تحقیق اشاره کرده اند، برای جلوگیری از آلودگی فزاینده خودروهای دیزلی باید قوانین سختگیرانه تری تدوین شوند. در این صورت می توان سالانه از مرگ زودرس افراد زیادی - حدود 174 هزار نفر تا سال 2040 - پیشگیری کرد. ناگفته نماند رسوایی مربوط به خودروهای دیزلی فولکس واگن زمینه ساز انجام این تحقیق بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان