صعود پرشتاب بازار سهام

دنیای‌اقتصاد : چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل بورس تهران بعد از ۶ هفته حبس بازه‌ای در محدوده ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحدی بالاخره این مرز روانی را شکست و به سطوح بالاتری صعود کرد

طی روز گذشته دماسنج اصلی بازار سهام درحالی رشد 1/ 1درصدی را به ثبت رساند که شاخص هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها با افزایش 1/ 2 درصدی بار دیگر در بازدهی روزانه از نماگر اصلی بازار سبقت گرفت. در شرایطی که قیمت مواد خام در بازارهای جهانی هنوز شرایط چندان مناسبی ندارند، بورس‌بازان خرید بیشتر در سهام شرکت‌های غیرکالایی و کوچک‌تر را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این موضوع را می‌توان با مشاهده فهرست نمادهای موثر اثرگذار بر شاخص کل مرور کرد. طی روز گذشته اثرگذارترین نمادها بر دماسنج اصلی بزرگان غیر کالایی مانند «رمپنا»، «اخابر» و «همراه» بودند که به سهام غیرکالایی شناخته می‌شوند.دارویی‌ها روز گذشته هم با رشد 3/ 3 درصدی متوسط قیمت‌ها همراه شدند. به‌طوری که از 29 نماد بورسی این گروه تنها «دشیمی» با افت قیمتی مواجه شد و 24 نماد هم تجربه‌گر صف خرید در سقف قیمتی مجاز روزانه بودند. به‌نظر می‌رسد افت قیمتی «دشیمی» در پی اطلاعیه دیروز این شرکت مبنی بر انحلال شرکت گسترش بازرگانی داروپخش بود. طبق این اطلاعیه «دشیمی» در نیمه نخست سال‌جاری در حساب‌های خود مبلغ 2550 میلیارد ریال را به‌عنوان ذخیره مطالبات مشکوک‌‌الوصول ثبت کرده است. اینک با توجه به شرایط گسترش بازرگانی داروپخش به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این مبلغ قابل وصول نخواهد بود.

با رشد 3/ 3 درصدی شاخص صنعت دارو در روز گذشته، بازدهی این صنعت از ابتدای سال‌جاری به 216 رسیده است. به نظر می‌رسد افزایش نرخ‌های پیاپی، خبرهای ضدونقیض مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی و در مقطع کنونی هم شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه برخی از دارویی‌ها موجب شده تا متوسط قیمت سهم‌های دارویی از ابتدای سال گذشته بیش از 4/ 5 برابر شود. در بین نمادهای پرتقاضا، سیمانی‌ها هم طی روز گذشته با رشد 3درصدی شاخص صنعت همراه شدند تا بازدهی متوسط این گروه از ابتدای سال به 168 درصد برسد.دیروز نماد «فباهنر» به حالت ممنوع متوقف درآمد. پیش از این ارزش بازار مس شهید باهنر به‌واسطه خبرهایی مبنی بر افزایش سرمایه رشدهای بالایی را تجربه کرد؛ اما این شرکت طی اطلاعیه‌ای در روز گذشته خبر از لغو برنامه افزایش سرمایه داد. طبق اطلاعیه «فباهنر» شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی موافقت نکرده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری صدر تامین به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شستا و مالک حدود 78 درصد از سهام «فباهنر» نیز با این افزایش سرمایه موافقت نکرده و تجدید ارزیابی این شرکت لغو شده است. در چنین شرایطی باید در انتظار گزارش شفاف‌سازی «فباهنر» مبنی بر علت لغو افزایش سرمایه این شرکت بود.به گزارش کارگزاری بانک رفاه، غلامرضا سلیمانی‌امیری، رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران ابراز امیدواری کرد دولت طبق برنامه، سهام خود را در شرکت‌های بیمه‌ای تا پایان سال واگذار کند. اکنون از منظر تحلیلگران این حرف به معنای این است که احتمالا دولت سهم خود در بیمه البرز (بلوک 34/ 17) را تا پایان امسال واگذار می‌کند. هفته گذشته این شرکت بیمه‌ای با ارسال گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد: افزایش سرمایه «البرز» از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها با تصویب هیات‌مدیره مورد موافقت قرار گرفته است. تلاش‌ها برای واگذاری سهم دولت در بیمه البرز برای چندبار صورت گرفته و حتی به‌تازگی در خردادماه امسال سازمان خصوصی‌سازی عرضه عمومی سهام بیمه البرز را در دستور کار قرار داده بود؛ اما به نظر می‌رسد این بار با توجه به جدیت سیاست‌گذار، واگذاری این سهام تا پایان امسال نهایی شود.

فولاد کاوه جنوب کیش که پیش‌تر خبر از افزایش سرمایه 1100 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهام‌داران داده بود، طی روز مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 9 آذرماه (امروز) تا 8 بهمن ماه تعیین شده است.جمعه شب با اظهارات وزیر نفت روسیه و ابهام ادامه‌دار بر سر توافقات چین و آمریکا برای فروکشی شعله‌های جنگ تجاری موجب شد تا قیمت نفت با شدیدترین افت روزانه خود طی 10 هفته گذشته مواجه شود. الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه، روز جمعه پیشنهاد داد که کاهش سقف تولید نفت از ماه آوریل سال2020 اجرایی شود. این در شرایطی است که نظر اوپک به تمدید کاهش میزان عرضه کشورها در جلسه پایان هفته است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد نظر روسیه و عربستان در این زمینه تاثیر عمده‌ای بر تصمیمات اوپک داشته باشد. همین امر دلیلی شد تا طی جمعه شب نفت برنت با افت 4 درصدی مواجه شود. البته افت قیمتی نفت وست تگزاس (wto) بیش از این مقدار بود و با افت بیش از 5 درصدی به سطوح پایینی کانال 55 دلاری رسید. طی روز گذشته شیمیایی‌ها در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. بعد این گروه، صنایع ساخت خودرو و قطعات، فلزات اساسی و مواد دارویی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. در بین نمادها هم «رمپنا» در جایگاه نخست نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. «نوری» و «کویر» هم جایگاه‌های بعدی این فهرست را به خود اختصاص دادند. «کویر» از زمان عرضه اولیه تاکنون در اغلب روزها در سطوح بالایی جدول مذکور قرار داشته است. همچنین این نماد طی این مدت رشدهای افسارگسیخته‌ای را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که ارزش بازار تولیدی فولاد سپید فراب کویر طی 30 جلسه معاملاتی گذشته با رشد حدودا 190 درصدی همراه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان