ماهان شبکه ایرانیان

سفر با اتوبوس به‌صرفه‌تر از خودروی شخصی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، اغلب اتوبوس‌های بین شهری گازسوز هستند و حتی انواع بنزینی آنها هم زیاد تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین نیستند. چراکه بنزین تنها بخشی از هزینه سفر اتوبوس را تشکیل می‌دهد و از طرفی این هزینه بین 30مسافر تقسیم می‌شود و نمی‌تواند تاثیر چندانی روی قیمت بلیت داشته باشد. قطار و هواپیما هم که به‌کلی سوخت متفاوتی دارند. این موضوع باعث شده سفر با اتوبوس، قطار و حتی هواپیما خیلی بیشتر از خودرو شخصی صرفه اقتصادی داشته باشد.

در این گزارش هزینه‌های سفر با هر کدام از این موارد را به شش‌مقصد پرطرفدار یعنی مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت و اهواز، بررسی کرده‌ایم. با توجه به مسافت هر کدام از شهرها، مصرف سوخت را با در نظر گرفتن میانگین هفت‌لیتر در 100کیلومتر محاسبه کردیم و نرخ آزاد سه‌هزار تومانی را برای هر لیتر بنزین مبنا قرار دادیم تا خرج سفر با خودرو شخصی به دست بیاید. در اغلب موارد این هزینه دوبرابر قیمت بلیت اتوبوس، یک‌و‌نیم‌برابر قیمت بلیت قطار و تقریبا 60درصد قیمت بلیت هواپیما است که نشان می‌دهد خرید دو بلیت اتوبوس، ارزان‌تر از سفر با خودرو شخصی تمام می‌شود.

*** تهران-مشهد؛ 190هزار تومان با خودرو شخصی

فاصله 900کیلومتری بین تهران و مشهد را اگر بخواهید با خودرو شخصی بروید حدود 9ساعت در راه خواهید بود. اگر مصرف سوخت ماشین را به طور میانگین هفت‌لیتر در 100کیلومتر در نظر بگیریم، این یعنی برای سفر تهران-مشهد حدود 63لیتر بنزین می‌سوزانید که اگر با نرخ آزاد سه‌هزار تومانی حساب کنیم، خرج 190هزار تومانی روی دستتان می‌گذارد.

* قیمت بلیت هر صندلی اتوبوس تهران-مشهد بین 77 تا 97هزار تومان و بسته به نوع اتوبوس متفاوت است؛ در هر صورت کمتر از نصف هزینه خودرو شخصی برایتان خرج خواهد داشت.

* قطار دیگر گزینه به‌ صرفه‌تر نسبت به خودرو شخصی است، چراکه بلیت قطار مشهد از مبدا تهران، نهایتا 180هزار تومان است. می‌توان روی بلیت 70هزار تومانی قطار‌های سالنی هم حساب باز کرد.

* بلیت هواپیما به مقصد مشهد در روزهای وسط هفته تقریبا 200هزار تومان است و اگر بخواهید آخر هفته به مشهد بروید، می‌توانید با 300هزار تومان بلیت هواپیما بخرید.

*** تهران-اصفهان؛ 95هزار تومان با خودرو شخصی

سفر به اصفهان با خودرو شخصی برایتان رقمی ‌درحدود 95هزار تومان هزینه خواهد داشت. فاصله این دوشهر تقریبا 450کیلومتر است و چهارساعت تا رسیدن به اصفهان راه دارید. اگر خودرو شما به طور میانگین در هر 100کیلومتر هفت‌لیتر بنزین مصرف کند، طی کردن این فاصله 450کیلومتری حدود 32لیتر بنزین لازم دارد که با نرخ سه‌هزار تومانی تقریبا 95هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

* اگر با اتوبوس به اصفهان بروید، هزینه سفرتان به حدود 45هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. قیمت بلیت اتوبوس‌های معمولی در این مسیر 43هزار تومان و اتوبوس‌های VIP نهایتا 48هزار تومان است.

* قطار گزینه نسبتا مناسبی برای سفر به اصفهان به نظر می‌رسد. چراکه قیمت بلیت آن حدود 50هزار تومان است و راحتی بیشتری نسبت به اتوبوس دارد.

* قیمت بلیت هواپیما برای سفر تهران-اصفهان در روزهای میانی هفته تا 160هزار تومان پایین می‌آید. البته آخر هفته‌ها هم می‌شود با 250هزار تومان بلیت پرواز اصفهان را تهیه کرد.

*** تهران-شیراز؛ 190هزار تومان با خودرو شخصی

سفر 9ساعته از تهران به شیراز با خودرو شخصی حدود 190هزار تومان برایتان خرج دارد. هزینه سفر به شیراز تقریبا با مشهد برابر است، چراکه هردو حدود 900کیلومتر با تهران فاصله دارند.

در این سفر اگر خودرو شما مصرف سوخت هفت‌لیتر در 100کیلومتر داشته باشد، تقریبا 63لیتر بنزین می‌سوزاند که هزینه آن با نرخ سه‌هزار تومانی بنزین، تقریبا 190هزار تومان خواهد شد.

* خرید بلیت اتوبوس تهران-شیراز بین 77 تا 97هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت که بسته به نوع اتوبوس متفاوت است.

* بلیت قطار برای سفر به مقصد شیراز، تقریبا 130هزار تومان هزینه دارد و در مدت زمان بیشتری نسبت به اتوبوس و خودرو شخصی شما را به مقصد می‌رساند.

* بلیت هواپیمای تهران-شیراز در روزهای میانی هفته تفاوت چندانی با آخر هفته‌ها ندارد. در هر صورت هزینه تهیه بلیت پرواز دست کم 250 تا 300هزار تومان خواهد بود.

*** تهران-تبریز؛ 130هزار تومان با خودرو شخصی

یک خودرو معمولی برای طی‌کردن فاصله 620کیلومتری اتوبان تهران-تبریز، حدود 43لیتر بنزین می‌سوزاند. البته اگر خودرو شما مصرف سوخت هفت‌لیتر در 100کیلومتر داشته باشد. اگر در این مسیر بنزین با نرخ آزاد سه هزار تومانی بزنید، باید مبلغی حدود 130هزار تومان به پمپ بنزین‌ها بپردازید. طی‌کردن این مسیر با خودرو شخصی تقریبا پنج‌ساعت‌و‌نیم زمان می‌برد.

* هزینه تهیه بلیت اتوبوس به مقصد تبریز همه‌روزه 65هزار تومان است و اتوبوس‌ها هم از پایانه آزادی و هم از پایانه بیهقی به سمت تبریز حرکت می‌کنند.

* خرج بلیت قطار تهران-تبریز در بعضی موارد از هزینه بلیت اتوبوس هم کمتر است. طوری که بلیت قطار‌های سالنی 60هزار تومان و قطارهای کوپه‌ای در این مسیر 90هزار تومان هزینه دارد.

* اگر بخواهید در روزهای وسط هفته به تبریز سفر کنید، می‌توانید با 200هزار تومان بلیت هواپیما بخرید. این رقم برای آخر هفته‌ها به دست کم 350هزار تومان می‌رسد.

*** تهران-رشت؛ 66هزار تومان با خودرو شخصی

اگر به ترافیک نخورید، سفر تهران-رشت با خودرو شخصی تقریبا سه‌ساعت زمان می‌برد. در این مدت شما باید 320کیلومتر رانندگی کنید که با احتساب مصرف سوخت حدود هفت‌لیتر در 100کیلومتر، حدود 22لیتر بنزین مصرف خواهید کرد. اگر نرخ سه‌هزار تومانی بنزین آزاد را مبنای محاسباتمان قرار دهیم، سفر تهران-رشت با خودرو شخصی تقریبا 66هزار تومان هزینه خواهد داشت.

* اتوبوس شما را از شر ترافیک تهران-رشت در روزهای تعطیل خلاص نمی‌کند، اما هزینه سفر را به 42هزار تومان کاهش می‌دهد که قیمت بلیت رشت به ازای هر مسافر است.

* قطار تهران-رشت همین چندماه پیش راه افتاده و قیمت بلیت آن بسته به نوع قطار بین 46 تا 82هزار تومان متفاوت است.

* اگر بخواهید آخر هفته با هواپیما به رشت بروید، باید دست کم 220هزار تومان هزینه کنید. این رقم برای روزهای میانی هفته حدود 150هزار تومان خواهد بود.

*** تهران-اهواز؛ 170هزار تومان با خودرو شخصی

فاصله تهران تا اهواز تقریبا 810کیلومتر است. طی‌کردن چنین مسیری حدود هشت‌ساعت طول می‌کشد و اگر خودرو شخصی شما در هر 100کیلومتر، هفت‌لیتر بنزین مصرف کند، مجبور به پرداخت هزینه 170هزار تومانی برای بنزین خواهید بود. چراکه ماشینتان در این مسیر 57لیتر بنزین می‌سوزاند. البته این در صورتی است که قیمت بنزین را با نرخ آزاد حساب کنیم.

* ‌قیمت بلیت هر صندلی اتوبوس تهران-اهواز بین 78 تا 98هزار تومان بسته به نوع اتوبوس متفاوت است و در هر صورت کمتر از نصف هزینه خودرو شخصی برایتان خرج خواهد داشت.

* قطار دیگر گزینه به صرفه‌تر نسبت به خودرو شخصی است، چراکه بلیت قطار اهواز از مبدا تهران، نهایتا 130هزار تومان است.

*خرید بلیت هواپیما به مقصد اهواز در روزهای وسط هفته تقریبا 150هزار تومان خرج دارد و اگر بخواهید آخر هفته به مشهد بروید، می‌توانید با 220هزار تومان بلیت هواپیما بخرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان