مداخله‌ آمریکا در امور هنگ‌کنگ توافق تجاری با چین را متوقف کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  یک منبع نزدیک به تیم مذاکراتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز یکشنبه اعلام کرد توافق تجاری میان ایالات متحده و چین به‌دلیل قانونی که کنگره آمریکا درباره هنگ‌کنگ به تصویب رساند، متوقف شده است.

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه قانونی را که ترامپ در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی امضا کرد محکوم و مداخله جدی در امور داخلی چین توصیف کرد.

سنای آمریکا سه‌شنبه گذشته قانونی مداخله‌جویانه را که گفته می‌شود برای حمایت از حقوق بشر در هنگ‌کنگ است به تصویب رساند. "قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ" چهارشنبه هفته گذشته توسط ترامپ برای اجرایی شدن به امضا در آمد.

دولت آمریکا از همان شروع اعتراضات، از ناآرامیها در هنگ‌کنگ به اسم احترام به دموکراسی حمایت کرد. وزارت خارجه چین با گرفتن انگشت اتهام به‌سمت واشنگتن نسبت به مداخله آمریکا در امور چین و هنگ‌کنگ هشدار داد و ضمن احضار نفر دوم سفارت واشنگتن در پکن، اعلام کرد با هرگونه دخالت خارجی در امور قانونی این کشور مخالف است.

اولین جرقه ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ در تابستان پس از ارائه طرح استرداد برخی مجرمان به چین زده شد که با اعتراضات گسترده به حالت تعلیق در آمده است.

معترضان اعتقاد دارند طبق توافق سال 1997 بین بریتانیا و چین، پکن با اعطای برخی آزادی‌ها مانند سیستم قضایی مستقل و آزادی بیان هنگ‌کنگ موافقت کرده، اما طرح استرداد برخی مجرمان به  چین ناقض این توافق و احتمالاً مقدمه‌ای برای دخالتهای بیشتر چین خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان