نیروهای زمینی و دریایی امریکا، بهزودی ناوگانی از نسخههای مختلف JLTV را در اختیار خواهند داشت و از هامرهای نظامی که اصطلاحا هوموی نامیده میشوند، در پشت جبهه و ماموریتهای پشتیبانی؛ استفاده خواهند کرد. تولید هوموی و تامین لوازم یدکی آن، تا سال 2050 ادامه خواهد داشت.
آن دسته از خودروهای بیابانی جنرالموتورز که برای استفاده در ارتش ساخته میشوند، اختصارا هوموی (Humvee) نام دارند که به عبارت High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle اشاره دارد. جالب است بدانید که با وجود تعطیل شدن خط تولید هامر، سری هوموی همچنان توسط جنرالموتورز ساخته و به ارتشهای جهان ارائه میشود. اولین سری هوموی مدتها پیش از هامر و در سال 1984 تولید شد و تا به امروز بیش از 280 هزار دستگاه از آن به نیروهای نظامی 76 کشور جهان، از آمریکا گرفته تا عراق، افغانستان و سوریه فروخته شده است. امروزه میانگین قیمت هر دستگاه هوموی با تجهیزات مدرن، حدود 220 هزار دلار است.
خودروی JLTV توسط شرکت سهامی عام آشکاش تولید میشود. نام JLTV مخفف عبارت Joint Light Tactical Vehicle به معنی خودروی رزمی چند منظوره است. خودروسازی آشکوش در سال 1917 با هدف ساخت انواع وسایل نقلیهی مورد نیاز نیروهای نظامی امریکا تاسیس شد و مقر اصلی آن در شهری به همین نام در ایالت ویسکانسین است. مدلهای مختلف JLTV از سال 2005 تولید میشوند و جدیدترین نمونهی آن، سال 2015 طراحی شده است.
خودروهای هوموی معمولا با پیشرانهی دیزلی 8 سیلندر و تنفس طبیعی به قدرت 160 اسب بخار، همراه با جعبهدندهی خودکار سه سرعته عرضه میشوند، هرچند که نوع 6.5 لیتری و 190 اسب بخار این مدل هم قابل سفارش است. هرچند این خودرو با تولید حداکثر گشتاور 500 نیوتنمتر در دور موتور 1700 دور بر دقیقه، بهراحتی در شیبهای تند و مسیرهای ناهموار تردد میکند، چندان سریع و پرشتاب عمل نمیکند، چراکه وزن خالص هوموی در سبکترین نسخه، حدود 2700 کیلوگرم و در مدلهای زرهی، بیش از 6 تن است.
جدیدترین مدل JLTV، با پیشرانهی ساخت شورولت ارائه میشود که 6.6 لیتری توربودیزل و 8 سیلندر است. این موتور، روی وانتهای سورولت سیلورادو HD و GMC سیرا HD استفاده میشود، اما برای عملکرد در شرایط سخت روی JLTV، بهینهسازی شده است تا قدرتی در حدود 400 اسب بخار داشته باشد. جعبهدندهی این خودرو هم، مشابه نمونهی به کار گرفته شده در وانتهای جنرالموتورز و از نوع 6 سرعتهی اتوماتیک ساخت برند آلیسون است.
مهمترین وجهتمایز خودروهای نظامی هوموی و JLTV، با شاسیبلندهای شهری؛ در سیستم های قدرتمند دو دیفرانسیل و توانایی فنی آنها در حرکت روی مسیرهای خارج جاده است. یک هوموی مدرن، میتواند از تپهای با شیب 60 درصد بالا برود و روی مسیری با شیب عرضی 40 درصد حرکت کند، ضمن اینکه با اگزوز استاندارد در آب تا عمق 75 سانتیمتر و با خروجی اگزوز سقفی، تا عمق 1.5 متر، به راحتی تردد میکند. هرچند جزئیات فنی JLTV، محرمانه است، اما در مقایسه با تواناییهای فنی هوموی که در بالا توضیح داده شد، برتر خواهد بود.
خودروهای JLTV با سیستم تعلیق و فنربندی TAK-4i ارائه میشوند که شامل بخشهای مستقل در جلو و عقب، به صورت دو جناقی ( Double-Wishbone) است و فشار کمکفنرهای آن، از طریق یک سامانهی الکترونیکی، به صورت دستی یا اتوماتیک، قابل تنظیم خواهد بود. چند ماه پیش، سیستم TAK-4iروی نسخهی خاصی از وانت فورد Ford F-150 رپتور نصب شد و این خودرو با چرخهای 20 اینچ و لاستیکهای غولآسا را به مقام قهرمانی رقابتهای Baja 1000 مکزیک رساند. به لطف استفاده از TAK-4i و قابلیت افزایش ارتفاع، JLTV با اگزوزهای استاندراد میتواند در مسیرهای رودخانهای به عمق 1.5 متر حرکت کند.
آنچه باعث فروش بالای هوموی در سطح جهانی و الزام ارتشهای 76 کشور جهان به پرداخت مبلغ 220 هزار دلاری آن شد، قابلیت اطمینان و استهلاک پایین بود. علاوه بر این، تعویض قطعات و سرویس این خودرو، نیازمند نیروهای حرفهای و مکانیکهای دورهدیده نیست. جالب است بدانید که ارتش امریکا، در مدتی نزیدک به 3 سال، چند دستگاه هوموی و JLTV را مورد آزمایش قرار داده و عنوان کرده است که در مجموع 22 آزمون انجام شده، قابلیت اطمینان JLTV در انواع عملیات نظامی، مورد تایید قرار گرفته است. این خودرو به طور میانگین، در هنگام انجام ماموریتهای مختلف نظامی، تا کارکرد 11 هزار کیلومتر، نیازمند هیچنوع سرویس خاص یا دارای خرابی منجر به ناتوانی از ادامهی حرکت، نبوده است.
دیگر نکتهای که ارتش امریکا را مجاب به استفاده از JLTV در مقایسه با هوموی کرده است، توانایی زرهی و پدافند غیرعامل آن است. این موضوع، یکی از مهمترین دلایل جایزگزینی خودروهای هوموی به جای مدلهای سنتی جیپ، در سالهای پیش، محسوب میشود، چرا که جیپ، در ناحیهی سقف و در، به شدت آسیبپذیر بود و امنیت سرنشینان را تامین نمیکرد.
خودروی JLTV، نهتنها در ناحیهی سقف و نمای جانبی، ایمنی زرهی قابل قبولی در کلاس خودروهای نظامی سبک دارد، از کف هم تقویت شده است تا در صورت مواجه با مینهای امروزی، از سرنشینان خود محافظت کند. سطح زینی زیر JLTV، به صورت Vشکل طراحی شده است تا موج انفجار و اثر ترکشهای احتمالی را حنثی کند. ضمن اینکه شیشههای این خودرو از همهجهت، ضد گلوله هستتند. نسخهی پایه از JLTV به مراتب بهتر از مدلهای مختلف هوموی، قابلیت زرهی دارد، اما میتوان با سفارش کیت بدنهی موسوم به B-Kit، آنرا به استاندارد حفاظتی B-Kit که مخصوص نفربرهای زرهی است؛ ارتقا داد. واژهی MRAP در خودروهای نظامی، به عبارت Mine-Resistant Ambush Protected ،به معنی مقاوم در برابر انفجار مین؛ اشاره دارد.
در حال حاضر، تیراژ تولید JLTV به اندازهی هوموی بالا نیست و از سویی دیگر، ارکان نظامی ارتش امریکا؛ مثل نیروی هوایی و گارد ساحلی، هنوز علاقهای به خرید آن نشان ندادهاند. قیمت تمامشدهی JLTV، به میزان قابل توجهی؛ گرانتر از هوموی است و با آپشنهای خاص، مثل سیستمهای الکترونیکی و مخابراتی پیشرفته که امکان استفاده از اینترنت، شبکههای عملیات نظامی و ناوبری ماهوارهای را فراهم میکنند؛ بیش از 430 هزار دلار قیمت خواهد داشت. ارزانترین نسخه از JLTV، با قیمتی در حدود 250 هزار دلار، فروخته میشود.
در پایان این مطلب، بنندهی تیزر رسمی معرفی خودروی JLTV از شرکت صنایع نظامی آشکاش باشید.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p