وی افزود: امسال با اینکه کسی از وضعیت آلودگی هوا در تهران راضی نیست اما باید توجه داشت که نسبت به سالهای قبل با همین وضعیت آب و هوایی آلودگی هوا کاهش یافته است و کمتر شده،
معاون شهردار تهران گفت: سال 97 وضعیت آب و هوای آن نسبت به 50 سال گذشته آب و هوا در تهران قابل مقایسه نیست و نمیتوان آن را برای سال جاری مقایسه کرد.
وی به موضوع فرسودگی خودروها از جمله فرسودگی تاکسیها اشاره کرد و گفت: این موضوع در آلودگی هوا تاثیر گذار است، هر چند این مسئله چند بعدی بوده و عوامل دیگر در آن دخیل هستند.
پورسیدآقایی گفت: از مسائلی که باید به صورت جدی آن را حل کنیم، توجه شرکتهای خصوصی است. سیستم خودروی شخصی مناسب نیست و تاکسیرانیها در دنیا اکثرا شرکتی اداره میشوند. بنابراین ما باید تلاش کنیم از این وضعیت خارج شویم و با شرکتهای قوی روبهرو باشیم،لذا همه سیاستها را جهت حمایت از این شرکتها میگذاریم.
معاون شهردار تهران عنوان کرد: به عنوان مثال سرمایه گذار خصوصی خودروی اپتیمو را به ناوگان تاکسیرانی اضافه کرد و اگر این موضوع توسط شرکتها انجام نگیرد، هیچ شخصی خودروی 600 تا 700 میلیونی را تاکسی نمیکند، بنابراین این موضوع با نگاه بلندمدت شرکتها محقق میشود.
وی ادامه داد: اگر در محلهای خاص که سطح مشتریان آن توریستها و میهمانان خارجی از تاکسیهای کلاس ای استفاده کنیم و ماشینهایی در کلاس جهانی به بهرهبرداری برسد، بسیار موثر بوده و اهمیت دارد.
پورسیدآقایی اعلام کرد: امروز 370 مورد از این خودروهای کلاس ای توسط سرمایهگذار خصوصی به تاکسیرانی اضافه شده که قرار است این رقم به حدود 900 تا هم برسد.
معاون شهردار تهران یادآور شد:همچنین امروز اولین سری تاکسیهای گازسوز که از امکانات ماده 12 برخوردار است استفاده میشود و با توجه به این ماده، بابت صرفهجویی در سوخت، شرکت نفت بخشی از هزینهها را برمیگرداند، به طور مثال امروز این قرارداد که 4000 دلار هزینه آن است را مورد توجه قرار دهیم، 3800 دلار آن را شرکت نفت پس میدهد و دولت پذیرفته این موضوع محقق شود.
وی اعلام کرد: با صرفهجویی سوخت هر تاکسی سمند با این شرایط طی مدت 7 سال پول به سرمایهگذار برمیگردد و این موضوع در مسیر نوسازی بسیار حائز اهمیت است و خبری خوش برای خودروسازان محسوب میشود که تولید سمند پایه گازسوز را اجرایی کند.
پورسیدآقایی از واردات تاکسیهای خارجی به کشور خبر داد و گفت: این مسئله در کمیسیونهای دولت تصویب و پیشنهادات ما تایید شده است که انشاءالله در صورت موافقت دولت تاکسیهای وارداتی به کشور میآید.
وی در مورد مشکل نوسازی خودروهای فرسوده گفت: سرمایهگذاران با صحبتهایی که انجام گرفته میتوانند به جای اینکه خودروی فرسوده بخرند از برگههای خودروهای اسقاطی قبلی که اتحادیه تاکسیرانی دارد استفاده کند و بار جدیدی بر دوش بخش خصوصی نباشد که ما همه اقدامات را گامی کوچک در مسیری بزرگ میدانیم و آن را طی میکنیم.
* راهکار آقای معاون برای کاهش 55 درصدی ذرات معلق در پایتخت
پورسیدآقایی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 96 طرح کاهش آلودگی هوا کلید خورد و این طرح نتایج مؤثری را داشت، ولی باید توجه کرد که برای مقابله با آلودگی باید عوامل مختلف را درنظر گرفت.
وی افزود: 3 هزار اتوبوس در پایتخت فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد. آمار تاکسیهای فرسوده نیز کم نیست و اگر این مشکلات برطرف شود و موتورهای کاربراتوری برقی شوند، همچنین مشکل خودروهای دیزل رفع شود، 55 درصد ذرات معلق بر هوای پایتخت کاهش مییابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین اگر دولت تسهیلات یک و نیم میلیارد تومانی که قول داده بود ارائه دهد را محقق کند، میتوانیم هوای تهران را به وضع سالم برگردانیم.