به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی سالاری در هفتمین جلسه از سلسله نشستهای دیدهبان رفاه و تأمین اجتماعی که با موضوع بازرسی و حسابرسی از دفاتر قانونی که با حضور نمایندگان تشکلهای کارفرمایی، نمایندگان شرکتهای حسابرسی، اساتید دانشگاه و مدیران سازمان تأمین اجتماعی در موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: مباحث مطرح شده در این نشستها با جدیت پیگیری میشود و در تصمیمگیریهای سازمان نیز مورد توجه قرار میگیرد.
سالاری با بیان اینکه مصارف ماهیانه سازمان تأمین اجتماعی 8600 میلیارد تومان و منابع این سازمان ماهیانه حدود 9600 میلیارد تومان است، گفت: این فاصله 1000 میلیارد تومانی از طریق سود حاصل از سرمایهگذاریها و سایر منابع و همچنین دریافت مطالبات از دولت تأمین میشود و انتظار داریم حدود 300 میلیارد تومان از این فاصله نیز با دریافت حق بیمه معوق کارفرمایان دارای بدهی قطعی تأمین شود و از جامعه کارفرمایی انتظار داریم که همکاری بیشتری در پرداخت حق بیمه داشته باشند.
وی توسعه بیمههای حمایتی در ادوار مختلف را از دیگر چالشهای سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: در سال جاری حدود 30 هزار میلیارد تومان بابت بیمههای حمایتی به مطالبات سازمان از دولت اضافه میشود. درباره تعاریف و مصادیق مشاغل سخت و زیانآور نیز اشکالاتی وجود دارد و باید فضای مناسبی برای اصلاح قوانین و مقررات در این زمینه فراهم شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تسریع فرآیند رسیدگی به دفاتر قانونی و حسابرسی را از اولویتهای این سازمان برشمرد و گفت: برای تسریع در حسابرسی دفاتر قانونی با انجمن حسابرسان رسمی و موسسات حسابرسی همکاری داریم و به زودی شاهد تحولاتی در این حوزه خواهیم بود و امیدواریم این همکاریها منجر به تسریع در انجام حسابرسی و کاهش زمان رسیدگی به پروندهها شود.
سالاری از برنامهریزی و تلاش برای کاهش پروندههای هیأتهای رسیدگی به مطالبات سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و اظهار داشت: با شفافیت بیشتر بخشنامهها و سایر اقداماتی که در ماههای اخیر صورت گرفته است، انتظار داریم که در آینده نزدیک شاهد کاهش قابل توجه این پروندهها باشیم.
وی عدم آشنایی کافی کارفرمایان نسبت به قوانین تأمین اجتماعی را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: این موضوع درباره کارگاههایی که به تازگی شروع به کار کردهاند اهمیت بیشتری دارد و باید فرهنگ سازی و ارائه آموزشهای لازم به صاحبان کسب و کارهای نوپا در دستور کار قرار گیرد.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر بویژه با حضور دکتر سالاری رویکرد تعاملی و منطقی با شرکای اجتماعی دارد و جز این هم راه دیگری برای رفع مشکلات وجود ندارد و باید مسائل را با گفتگو حل کنیم و خواستههای آنها را در این مسیر پیگیری کنیم.
مهرداد قریب افزود: لازمه این کار این است که در راستای شفافیت بخشنامهها و دستورالعملها گام برداریم.
وی ادامه داد: یکی از حوزههایی که بسیار درباره آن صحبت میشود و انتقاداتی از سوی مجامع کارفرمایی به آن وجود دارد حوزه بازرسی از دفاتر قانونی است. از یک سال قبل بازنگری بخشنامه 11/3 در اجرای ماده 47 قانون تامین اجتماعی را در دستور کار داریم و این موضوع با تعامل با کارفرمایان در حال اجرا است.
قریب گفت: این بخشنامه در مراحل نهایی است و با مشارکت جوامع کارفرمایی و لحاظ اصلاحات مدنظر آن تدوین شده است.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی افزود: وجود ایرادات و برخی مشکلات در حوزه بازرسی از دفاتر قانونی را میپذیریم و با دستور مدیرعامل محترم این سازمان، در خصوص تلخیص و تنقیح بخشنامههای مربوط به بازرسی دفاتر قانونی، نظرات شرکای اجتماعی را اخذ میکنیم.
وی گفت: بخشنامه پیمانها نیز با لحاظ نظرات مجامع کارفرمایی اصلاح میشود.
رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در ادامه این نشست گفت: امروز در هفتمین جلسه از سلسله نشستهای دیده بان رفاه و تأمین اجتماعی هستیم. بعد از هر جلسه مطالب مطرح شده را به صورت یک کتابچه سیاستی تدوین میکنیم و تمامی مطالب مطرح شده احصا میشود و در دستور کار اجرا قرار میگیرد.
روزبه کردونی تصریح کرد: جلسه مسئولان سازمان تامین اجتماعی با استارت آپها در قالب جلسات دیده بان رفاه و تامین اجتماعی منجر به صدور بخشنامهای برای حمایت از آنها شد.
مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در امور بیمهای نیز در این جلسه گفت: ماده 47 قانون تأمین اجتماعی که درباره بازرسی از دفاتر قانونی مطرح است و موضوع جلسه امروز نیز است، از مباحث بسیار مهم در سازمان تأمین اجتماعی است.
فرخ ملکوندفرد افزود: برای سازمان تامین اجتماعی بسیار مهم است که در تدوین بخشنامهها به نحوی عمل کنیم که قانون به بهترین نحو رعایت و حقوق کارفرما و بیمه شده همزمان حفظ شود.
وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بر اساس وصول حق بیمه اداره میشود و بر منابع دیگری بجز حق بیمه تکیه ندارد، اظهار داشت: این اراده در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که با شرکای اجتماعی تعامل مناسب داشته باشد و از نظرات کارفرمایان برای پیشبرد امور استفاده کند.
مرتضی سلامی، مدیرکل تامین اجماعی استان البرز نیز در این نشست گفت: حسابرسی و بازرسی از دفاتر قانونی در اصل برای پیشگیری از فرار بیمهای و رعایت حقوق بیمه شدگان انجام میشود و این کار بایستی توام با همکاری و تعامل مناسب و فرهنگ سازی انجام شود.
ناهید حیدری، مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ نیز در این نشست گفت: بازنگری و اصلاح بخشنامهها بر اساس تعامل و اخذ نظرات شرکای اجتماعی، بالاترین تجلی سه جانبه گرایی در سازمان تأمین اجتماعی است.