عبادزاده در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

روش‌های تامین مالی ارزی در صنعت پتروشیمی/ سرمایه‌گذاری مطمئن برای شرکت‌های تامین سرمایه

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اقتصاد همواره از پروژه های پتروشیمی به جهت ارزبَری و نیاز به تامین مالی قابل توجه، بعنوان مگا پروژه یاد می شود. از این رو در شرایط عادی اقتصادی یکی از مهم ترین بخش های هر پروژه این صنعت، شناسایی منابع مالی و سرمایه گذاری است. از سوی دیگر در شرایط فعلی که تحریم راه ورود سرمایه گذاران خارجی را محدود کرده است، بهره مندی از روش ها و قراردادهای جدید فروش محصولات می تواند راهگشای مورد قبولی در تامین مالی صنعت پتروشیمی باشد.

دراین رابطه رضا عبادزاده مدیرعامل شرکت تجارت صنعت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در سال‌های اخیر، مدل های فروش و صادرات محصولات پتروشیمی تغییر کرده و با ورود آمریکا و هند به عرصه صادرات محصولات پتروشیمی بازده این صنعت همانند قبل نخواهد بود. وی در ادامه افزود: در شرایط عادی نیز تامین مالی و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی امر آسانی نبود از این رو با توجه به تحریم ها نیاز است که روش های نوینی برای تسهیل ورود پول به پروژه ‌های این صنعت اجرا شود.

مدیرعامل شرکت تجارت صنعت در تشریح این روش ها گفت: پیش خرید محصولات قبل از تولید به اصطلاح (  (offtakeیکی از روش های رایج در دنیا برای فروش محصولات پتروشیمی است. در این روش خریداران بصورت سلف محصولات آینده یک پتروشیمی خریداری را می کنند ودر زمان دریافت محصول در آینده و بر اساس نرخ روز  مابقی مبلغ آن را تسویه می کنند.

وی در ادامه افزود: اما بعضا این خریداران محصول توانایی پرداخت کل مبلغ پیش خرید محصولات را نداشته و نیازمند آن هستند که شرکت های سرمایه گذاری و یا تامین سرمایه، پول مورد نیاز را تامین کنند.

گفتنی است هدف قراردادهای( (offtake تامین مالی فروشنده محصول برای اجرای پروژه های توسعه ای و یا بهسازی است که مبلغ مورد نیاز پروژه ها ازپیش فروش محصولات تامین می شود.

عبادزاده در خصوص مزایای قراردادهای( (offtake بیان داشت: یکی از محاسن این روش، بازگشت مطمئن سرمایه برای سرمایه‌گذار است چراکه شرکت های پتروشیمی یکی از مطمئن ترین شرکت ها در بازگشت پول هستند. از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران داخلی تمایل دارند خود را در برابر تغییر نرخ ارز بیمه کنند که این موضوع در قراردادهای( (offtake لحاظ می‌شود چراکه اغلب مبلغ حاصل از فروش های صادراتی ما بصورت ارز به کشور برمی گردد. از سوی دیگر این زمینه بسیار مناسبی برای ورود شرکت های تامین سرمایه و سرمایه گذار است تا با سرمایه‌گذاری در صنعت سودده پتروشیمی هم از نرخ بازده مطمئن برخوردار شوند و هم بازگشت سرمایه خود را بصورت ارزی داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان