ماهان شبکه ایرانیان

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

تردد بیش از ۲میلیون خودروی فرسوده در کشور/ بلاتکلیفی خودروهای اسقاطی باوجود ۴متولی قوی

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ حسین گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین نسبت به عدم حمایت دولت از مراکز اسقاط خودرو انتقاد کرد و افزود: در حال حاضر ستاد حمل‌ونقل زیر نظر مستقیم وزارت راه قرار دارد و همچنین محیط زیست و وزارت صمت نیز برای صدور پروانه بهره‌بردای مراکز، متولی این کار هستند.

گودرزی ادامه داد: از طرفی وزارت کشور هم مسئولیت رسیدگی به خودروهای عمومی درون‌شهری و برون‌شهری را برعهده دارد اما با وجود 4متولی قوی، هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت خودرو‌های فرسوده انجام نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد خودروهایی که در سال اسقاط می‌شود بسیار کاهش یافته، تصریح کرد: حدود دو سالی است که اسقاط خودرو با مشکل مواجه شده و روند آن به کندی طی می‌‌شود به طوریکه ما در گذشته با 20درصد ظرفیت کار می‌کردیم و حالا این میزان به 5درصد تقلیل یافته و عملا هیچ اسقاطی انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده به عهده واردکنندگان خودرو بود و  از آنجا که واردات ممنوع شده ما دیگر هیچ سبد مصرفی برای گواهی‌هایمان نداریم؛ همچنین اگرچه طبق مصوبه دولت بایدخودروسازان 30درصد تولیداتشان را جایگزین خودروی فرسوده کنند اما به خاطر عدم صرفه اقتصادی و مشکلات گمرکی و مالی، خودشان را کنار کشیده‌اند.

گودرزی درباره علت بی‌توجهی دولت به خودروهای فرسوده توضیح داد: دولت اظهار کرده برای این کار بودجه کافی در اختیار ندارد، درحالیکه این هزینه صرف سلامت مردم می‌شود و ما نمی‌توانیم این بهانه را بپذیریم.

او از تردد بیش از دو میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد و تاکید کرد: سالانه بیش از 400هزار خودرو، فرسوده و به دو میلیون خودروی موجود اضافه می‌شود به این ترتیب با ادامه روند فعلی سال آینده وضعیت خطرناکی خواهیم داشت.

گودرزی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 85هزار گواهی اسقاط در دست مراکز اسقاط مانده و هرچه به دولت مراجعه می‌کنیم نتیجه نمی‌گیریم، این مراکز تا مدتی فشار را تحمل کردند و حتی بیش از 300میلیارد سرمایه شخصی‌شان درگیر گواهی اسقاط شد، اما به خاطر کمبود منابع مالی دیگر قادر به ادامه کار نیستند.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور مشکل اصلی را تعدد ارگان‌های متولی دانست و گفت: اگر این بخش به یک ارگان قوی و واحد واگذار شود کار با سرعت بهتری پیش خواهد رفت؛ در گذشته اسقاط خودرو مستقیما زیر نظارت معاون رییس جمهور قرار داشت و کار‌ها راحت‌تر انجام می‌شد اما حالا به خاطر تعدد ارگان‌های متولی سرعت کار به شدت کند شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت خودروهای فرسوده طبق قانون برعهده دولت است، اظهار کرد: در ماده 8 قانون هوای پاک، صراحتا اعلام شده که دولت مکلف است به مالکین خودروهای فرسوده وام با بهره 4درصد و بازپرداخت 10ساله اعطا کند اما این قانون نیز اجرا نمی‌شود؛ هزینه صدور هر گواهی اسقاط 2500تومان است و با وجود 85هزار گواهی اسقاط بلاتکلیف، دولت باید حدود 250میلیارد تومان برای این کار هزینه کند اما با وجود ناچیز بودن این رقم برای دولت، تا کنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

گودرزی در پایان گفت: مراکز اسقاط آمادگی دارند در صورت حمایت دولت، سالانه بالای یک میلیون خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان