گزارش/

تور خیریه‌های تلفنی برای خالی کردن حساب شهروندان

سوء استفاده از حس نوع دوستی انسان‌ها توسط خیریه‌های تقلبی سبب شده است تا اعتماد عمومی افراد زیادی به خیریه‌ها خدشه دار شود.

تور خیریه‌های تلفنی برای خالی کردن حساب شهروندان

سو استفاده از مهر و محبت مردمی توسط خیریه‌های تقلبیبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید شما هم مانند سایر شهروندان با تماس‌های مکرر برخی از موسسات خیریه‌ای که نام و نشانی موثقی ندارند رو به رو شده‌اید.

به تلفن همراه یا ثابت شما تماس گرفته می‌شود، خودشان را خیریه با عنوان مشابه یکی از خیریه‌های موجود معرفی می‌کنند، سپس از پرونده‌ای با نام و نشانی و اطلاعات فرد نیازمند یا مستحق می‌گوید و در پایان برای دریافت کمک‌های مالی، شماره حسابی را برایتان می‌خواند و درخواست می‌کند که شما هم آن را یادداشت کنید.

این موضوع حداقل برای یکبار هم که شده برای هر فردی اتفاق افتاده است، به طوری که از خیریه‌هایی با اسم‌های متفاوت تماس گرفته می‌شود و شماره کارت یا شماره حسابی را مطرح می‌کنند.

جالب است بدانید که تعداد زیادی از این خیریه‌ها، خیریه واقعی و موثق نیستند و تنها نام و رسم خیریه را به یدک می‌کشند و بیشتر این تماس‌ها از طرف شرکت‌های تجاری و بازاریابی انجام می‌گیرد و اگر به این خیریه‌ها کمک کنید نمی‌توانید مطمئن باشید که تمام پول شما صرف امور خیریه می‌شود یا خیر.

خیریه‌ها و انجمن‌های مردمی متعددی با هدف جمع آوری کمک‌های مردمی برای اقشار نیازمند و آسیب پذیر شکل گرفته است؛ عده زیادی از این خیریه‌ها در بین مردم مطرح و معروف هستند و افراد زیادی به دلیل حس نوع دوستی و کمک به هم نوع خود به این خیریه‌ها اعتماد کرده و کمک‌های خود را به حساب این خیریه‌ها واریز می‌کنند.

باید به عنوان شهروند بدانید که اغلب موسسات خیریه دارای مجوز از سوی سازمان بهزیستی هستند و فردی که قصد کمک به این خیریه‌ها را دارد باید از صحت و سقم خیریه اطلاع کافی کسب کند.

به دلیل سوء استفاده از خیریه‌ها بار‌ها از سوی مسئولان مربوطه گفته شده است تا خیرین کمک‌های مردمی خود را به خیریه‌های مجاز و یا به طور مستقیم به سازمان بهزیستی بدهند.


بیشتر بخوانید: بازداشت کارمند قلابی موسسه‌های خیریه


این درحالی است که سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران در اردیبهشت ماه سال جاری درخصوص همین خیریه‌های غیرمجاز اظهار کرد: افراد با سوء استفاده از نام موسسه‌های خیریه و کمک به خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست از طریق صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی و درج تبلیغات در سایت‌ها با معرفی خود به عنوان عضوی از موسسه خیریه اقدام به فریب می‌کنند و درخواست کمک مالی کرده و مردم هم اقدام به واریز کمک‌های نقدی به این افراد می‌کنند.

سرهنگ کاظمی عنوان کرد: برای کمک به نیازمندان از طریق موسسات شناخته شده و معتبر اقدام به واریز پول کنید و در دام این فریبکاران گرفتار نشوید.

رییس پلیس فتا تهران گفت: از دیگر جرایم شایع، هدایت کاربران به صفحات جعلی بانک است که در این مورد مجرم ابتدا در کانال و گروه‌های اجتماعی با تبلیغات گمراه کننده کاربران و افراد خیر را برای واریز پول به درگاه‌های بانکی، اما جعلی هدایت کرده و پس از وارد کردن اطلاعات بانکی توسط فرد خیر در این صفحه، مجرم در قدم بعدی با دسترسی به حساب اقدام به سرقت موجودی آن می‌کند.

او اعتماد کرد: هیچ‌گاه به کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای کمک مالی به موسسه‌های خیریه و مراکز نیازمند اقدام به تبلیغ و فعالیت دارند اعتماد و اطمینان نکنید و فقط از طریق درگاه‌هایی که موسسه‌ها و مراکز معتبر برای کمک ارائه کرده‌اند اقدام به واریز پول می‌کنند.

ممکن است خیرین زیادی با تکیه بر حس انسان دوستانه کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را در اختیار خیریه‌هایی قرار دهند که از رسمی بودن یا نبودن آن‌ها اطلاعی نداشته باشند، در این میان می‌توان حدس زد که درآمد ماهیانه این خیریه‌ها چندان کم هم نیست؛ بنابراین بهتر است افرادی که قصد کمک به خیریه‌ها را دارند، ابتدا از واقعی بودن یا نبودن خیریه مطمئن شوند و سپس به آن‌ها اعتماد و اطمینان کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان