به گزارش ایسنا، صبح امروز معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به همراه رئیس مرکز ارتباطات از پروژه گیشا و استادمعین بازدید کردند و در این بازدید صبحگاهی که از ساعت 7 صبح امروز (پنجشنبه) انجام شد، صفا صبوری دیلمی - معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به تشریح پروژه گیشا پرداخت و گفت: در بررسی پروژه گیشا مشخص شد که اگر بخواهیم پروژه زیرگذر گیشا را بر اساس همان طراحیهای اولیهای که در دوره مدیریت قبلی انجام شده، بسازیم قطعا با مشکلات ترافیکی عدیدهای مواجه خواهیم شد و کیفیت زندگی در گیشا قطعا کاهش خواهد یافت.
صبوری دیلمی گفت: اگر میخواستیم که پروژه زیرگذر گیشا را به همان شیوه قدیمی تکمیل کنیم میبایست یک خندق به عمق 20 متر ایجاد میکردیم تا به عنوان دهانه خروجی و ورودی تونل از آن استفاده میشد و این در حالی بود که دو لاین از بزرگراه چمران و همچنین دو لاین از زیرگذر به خیابان گیشا وارد میشد و این در حالی است که در خیابان گیشا تنها دو لاین حرکت وجود دارد و اگر این پروژه را تغییر نمیدادیم شاهد ترافیک شدید در ورودی به گیشا بودیم؛ به گونهای که ترافیک آن حتی تا پس از تونل نیز پس میزد و کیفیت زندگی در منطقه گیشا را با مشکلات عدیدهای مواجه میکرد.
وی با بیان اینکه 10 مشکل تداخل دسترسیها در محدوده گیشا احصا شد، گفت: فقدان ایمنی عابران پیاده برای عبور از عرض جلال آل احمد، مقابل خیابان کاردان و کوی نصر از جمله این مشکلات بود و این در حالی بود که تداخل حرکت وسایل نقلیه برای حرکت گردش به چپ، تلاقی سه مسیر راستگرد زیرگذر، راست گرد هم سطح و دوربرگردان ابتدایی کوی نصر و همچنین شیب زیاد رمپ غربی زیرگذر جلال آل احمد، حذف فضای سبز به علت امتداد زیرگذر، کاهش عرض عبوری مسیر شرق به غرب، ایجاد قوس مضاعف جزیره میانی، تخریب منظر شهر و نارضایتی شهروندان و همچنین سربار هزینهها و افزایش زمان اجرا از جمله 10 مشکل احصا شده طرح قبلی بود که بر همین اساس سعی کردیم نسبت به اصلاح پروژه زیرگذر گیشا اقدام کنیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: به جای ورود خودروها از پنج خط عبوری به خیابان گیشا که تنها دو خط عبوری دارد سعی کردیم ورود زیرگذر به گیشا را قطع کنیم، اما به جای آن دوربرگردان غیرهم سطح مقابل بوستان گفتوگو ایجاد کنیم تا علاوه بر اینکه افرادی که میخواهند به گیشا شمال دسترسی پیدا کنند نیز بتوانند از این دوربرگردان استفاده کنند. همچنین خروجی تقاطع غیرهمسطح بر روی خیابان گیشا ترافیک مضاعفی ایجاد نمیکند و این مسئله سبب افزایش رضایت مردم میشود که در حال حاضر تجهیز کارگاه ساخت تقاطع غیرهم سطح گیشا در حال انجام است.
صبوری دیلمی با تأکید بر اینکه در مهندسی ارزش پروژه، پروژه را 60 میلیارد تومان ارزانتر کردیم، گفت: بر همین اساس پروژه گیشا با مبلغ ارزانتری ساخته خواهد شد. هر چند که متأسفانه برخیها عنوان کردند که شهرداری سعی دارد با کوچک کردن حجم پروژه کار را زودتر تمام کند تا به انتخابات مجلس برسد، اما باید این موضوع را رد کنم و بگویم که تغییر پروژه گیشا به شدت مورد موافقت پلیس راهور نیز قرار گرفته است؛ چرا که قطعا اجرای اصلاحات انجام شده سبب افزایش کیفیت زندگی در گیشا میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: پس از ایجاد تغییرات در پروژه زیرگذر گیشا ایدهای ارائه شده مبنی بر اینکه یک پلازا در ابتدای گیشا ایجاد شود تا بتوانیم با ایجاد مسیرهای دوچرخه و پیاده زندگی را در گیشا تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه ایدهای مطرح شده است که باند غربی گیشا را به پیادهراه به شرطی که اتصال از بالای گیشا وصل شود، ایجاد کنیم، گفت: همچنین از آنجایی که در مسیر غرب به شرق ترافیک شدیدی در حال حاضر وجود دارد پیشنهاد شده است از آنجایی که مسیر غرب به شرق زیرگذر گیشا آماده است و حتی آسفالت هم شده این مسیر در ساعات پیک ترافیک به صورت موقت و تنها برای سه الی چهار ساعت باز شود تا مردم از این مسیر استفاده کنند که در صورت باز شدن مسیر غرب به شرق زیرگذر گیشا علاوه بر حل مشکلات ترافیکی، مردم میتوانند هر روز شاهد فعالیت شهرداری نیز باشند؛ هر چند که قطعا در مواقع بارندگی و یا در مواقعی که پیک ترافیک وجود ندارد، این دسترسی بسته خواهد شد تا کارگران بتوانند بهتر فعالیت خود را ادامه دهند.
صبوری دیلمی با بیان اینکه یک لوله آب 1200 و یک لوله 1850 که لوله آب مرکزی بود و همچنین قنات دانشگاه تهران در مسیر ساخت پل گیشا قرار داشت، گفت: به دلیل آنکه بتوانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم، نسبت به تغییرات مهندسی اقدام کردیم؛ به گونهای که با فاصله پنج الی شش متر از روی لوله آب و قنات دانشگاه تهران عبور کردیم و حتی برای محافظت از لوله آب 1850 یک روکش بتنی نیز برای آن ایجاد کردیم و این در حالی است که اگر میخواستیم این لولههای آب یا مسیر قنات را تغییر دهیم، برآورد شده بود که میبایست 40 میلیارد تومان هزینه میکردیم که این مسئله نیز مرتفع شد.
وی در پاسخ به این سوال که با راهاندازی زیرگذر گیشا چند درصد ترافیک کاهش مییابد، گفت: بیش از 30 سال پل گیشا فعال بود و دو لاین عبوری داشت که حالا با برداشتن پل و ایجاد زیرگذر، لاین عبوری به سه لاین رسیده است و افتتاح گیشا در بهبود این نقطه ترافیکی موثر است و ترافیک را سرعت میدهد، اما معضل ترافیک را حل نمیکند؛ بلکه گره ترافیکی یک نقطه را حل میکند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ما آمار پیک ترافیک عصرگاهی محدوده گیشا را احصا کردیم و قطعا بعد از افتتاح زیرگذر نیز مجددا آمارگیری در این زمینه انجام میشود، گفت: خاکبرداری پروژه گیشا انجام شده و حتی یک لاین نیز آسفالت شده است و قولی داده بودیم که این زیرگذر را تا آخر سال افتتاح کنیم و با توجه به اقدامات انجام شده این پروژه مهم تا پایان سال اجرایی میشود و پل سبز زندگی نیز در سال 99 مجددا به محل خود بازمیگردد.
صبوری دیلمی درباره گلایه اهالی گیشا از حذف دسترسی زیرگذر به این محله گفت: گیشا یک محله بنبست بود که انتهای آن به تپههای شمال تهران متصل میشد و یک منطقه مسکونی ارزشمند بود، اما کم کم با ساخت بزرگراه حکیم و شیخ فضلالله به گیشا ورودیهایی داده شد و کلا سبک منطقه عوض شد و میبینیم که متأسفانه در زمانهایی که ترافیک در بزرگراههای اطراف گیشا تشدید میشود، این منطقه به محل عبور ترافیک تبدیل میشود و کلا کیفیت زندگی در این محله به دلیل ورودی و خروجیهای مختلف تغییر کرده است و ما سعی داریم وضع گیشا را به شرایط قبلی بازگردانیم و طراحی پروژهها به گونهای باشد که کیفیت زندگی در گیشا را افزایش دهد و تلاش میکنیم حداقل از پایین ورودی به گیشا کمتر باشد و به همین دلیل پل سبز زندگی و پلازای گیشا را طراحی کردیم تا کیفیت زندگی به گیشا بازگردد.
وی با بیان اینکه اگر دسترسی زیرگذر به گیشا ایجاد میشد دقیقا مشکل ترافیکی ورودی نیایش به پاکنژاد هم ایجاد میشد، گفت: در مورد ورودی نیایش به پاکنژاد که این پروژه ساخته شده است ما نمیتوانستیم کاری کنیم، اما حالا که میتوانیم نسبت به اصلاح پروژههایی که میسازیم بازنگری داشته باشیم و ما در جریان نگرانی و دغدغه اهالی گیشا هستیم و قرار است طی سلسله گفتوگوهایی که با آنها خواهیم داشت، علاوه بر تشریح ابعاد مختلف این پروژه به آنها توضیح دهیم که چرا این پروژه تغییر کرده است.
در ادامه معاونین شهردار تهران از پروژه زیرگذر استادمعین نیز بازدید کردند و معاون فنی و عمرانی در تشریح ویژگیهای این پروژه گفت: پروژه زیرگذر استادمعین از نظر مهندسی برای ما بسیار ارزشمند است؛ چرا که در حالی زیرگذر استادمعین را ساختیم که از زیر خیابان آزادی به فاصله چهار متر و با فاصله نیم متر از روی مترو آزادی رد شدیم واز نظر فنی و مهندسی این پروژه بسیار پیچیده بود چرا که از روی مترو در حال حرکت و از زیر خیابان شلوغ آزادی پروژه را عبور دادیم.
وی با بیان اینکه زیرگذر استادمعین از سال 94 آغاز شد، اما از سال 94 تا 96 تنها 16.7 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، گفت: زمانی که این پروژه را به ما تحویل دادند، پروژه استادمعین تعطیل شده بود و ما به صورت شبانهروزی آن را انجام دادهایم؛ به گونهای که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه 85 درصد است و همان طور که قول داده بودیم این پروژه در دهه فجر افتتاح میشود.
وی با بیان اینکه در این پروژه ارزیابیها نشان داد که حرکت خودروها به سمت شمال زیرگذر کیفیت زندگی مردم را خدشهدار میکند، گفت: به همین دلیل تغییراتی در این پروژه ایجاد کردیم و احتمالا یک طرف از این پروژه را برای عبور عابران و دوچرخهها اختصاص میدهیم و یک لاین را نیز به عبور خودروها اختصاص خواهیم داد.
وی گفت: طرشت یک محله مسکونی خلوت است که اگر مسیر شمال به جنوب زیرگذر نیز به خودروها اختصاص داده شود، موقعی که در بزرگراه یادگار و سعیدی ترافیک باشد مردم از محله طرشت به عنوان راه فرار استفاده میکنند و کیفیت زندگی مردم کاهش مییابد. به همین دلیل بهتر میشود اگر ماشینها در زیرگذر استادمعین به سمت شمال حرکت نکنند و این مسیر به تردد عابران و دوچرخهها اختصاص یابد و این در حالی است که سعی داریم بر روی پروژه استادمعین، پلازای فرهنگی ایجاد کنیم تا این پلازا با باغهای اطراف طرشت یادآور باغهای گذشته طرشت باشد.
به گفته وی، 50 میلیارد تومان هزینه احداث زیرگذر استادمعین بوده است.