مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس؛

نیاز بختگان بسیار فراتر از ۴۲میلیون مترمکعب است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حمید ظهرابی پنجشنبه 14 آذر در حاشیه بازدید از مسیر حد فاصل سد درودزن تا تالاب بختگان، که با هدف ارزیابی روند رهاسازی آب و انتقال آن به این تالاب انجام شد، گفت: رهاسازی حدود  42 میلیون مترمکعب آب با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی استانداری و همکاری سازمان آب منطقه‌ای فارس انجام شده است.

ظهرابی گفت: این حق‌آبه از ساعت 8 صبح روز هفتم آذرماه رها شده و تا ساعت 20 روز 23 آذرماه تداوم دارد و در این مدت 16 و نیم روز، جریان آب با دبی 30 متر مکعب بر ثانیه و میزان دبی 2.59 میلیون متر مکعب در روز، حجمی بالغ بر 42.7 میلیون متر مکعب آب به بختگان سرازیر خواد شد.

ظهرابی گفت: این میزان حقابه اختصاص‌ یافته توسط شرکت آب منطقه‌ای، تنها بخش اندکی از حقابه مورد نیاز تالاب بوده و نیاز آبی تالاب بختگان بسیار فراتر از این ارقام است.

او خاطرنشان کرد: احیای تالاب ها یکی از اولویت‌های سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست فارس است و پیگیری برای تامین حقابه بختگان و انجام اقداماتی از این قبیل برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکوسیستمی که می‌تواند برای مردم ایجاد کند از اهداف و اولویت‌های محیط زیست است.

ظهرابی تاکید کرد: ما معتقدیم که احیای تالاب بختگان به معنی احیای مناطق و شهرستان‌های همجوار این دریاچه است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. وجود اکوسیستم‌ ارزشمند تالاب های طشک و بختگان و نقش موثر این تالاب ها  به ویژه حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنی، کنترل نمودن  سیلاب های ویرانگر، تامین آب برای کشاورزی، شرب و از همه مهمتر نقش این تالاب ها در سلامت روانی و تامین معیشت جوامع پیرامونی، حفاظت و تامین حق آبه این تالاب را صد چندان می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: سازمان آب با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و مشارکت جوامع محلی که خود از ذینفعان اصلی این حقابه هستند، از حقابه‌ها تالاب ها مراقبت کرده تا کشاورزان در مسیر رهاسازی از این آب برای توسعه کشت استفاده نکنند. این اداره کل به منظور حراست و پایش حق آبه تا ورودی تالاب های بختگان و طشک اکیپ های بازرسی تشکیل داده و با همکاری افراد محلی و فرمانداری های شهرستان های حوزه و ادارت آبیاری و جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی  بر حسن اجرای عملیات نظارت دارند.

ظهرابی یادآور شد که تا روز جمعه 15 آذرماه آب به ورودی دریاچه بختگان در منطقه دوشاخ می‌رسد؛ لذا از همه افراد ساکن در مجاورت مسیر رودخانه کر خواهش می‌کنیم که با خودداری از برداشت و گزارش تخلف برداشت غیرمجاز، در تامین حق‌آبه کامل دریاچه بختگان که منجر به حفظ اکوسیستم ارزشمند و احیای کارکردها و اثرات این تالاب بر سلامت و معیشت مردم می‌شود، این اداره کل را همراهی کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان