ماهان شبکه ایرانیان

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برنده اصلی اوپک ۱۷۷/ نقش غیر اوپکی‌ها پُررنگ‌تر شد

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس ازدو روز مذاکرات به ظاهر فشرده نفتی در وین، کشورهای عضو اوپک پلاس به توافق رسیدند تا از اول ژانویه 2020 بطور رسمی یک میلیون و 703 هزار بشکه نفت را از بازارهای جهانی خارج کنند. اما به دلیل پایبندی 142 درصدی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه‌ای که در نشست 175 به تصویب رسید، عملا شاهد کاهش عرضه 1.7 میلیون بشکه‌ای از سوی اوپک پلاس بودیم. در نتیجه به تعبیر برخی رسانه‌ها، این کاهش کاغذی تولید که در نشست 177 به تصویب رسید، دردی از عرضه افسارگریخته نفت را درمان نخواهد کرد. تنها دستاورد این نشست، فراهم شدن زمینه حضور حداکثری برای نفت آمریکا در عرصه بین‌المللی بود.

اما عربستان که تا پیش از این به تنهایی 400 هزار بشکه روزانه از تولید خود کاسته بود، با این توافق عملا بار این کاهش را بر روی دوش سایر اعضا از جمله عراق انداخت. البته تجربه دوره‌های پیشین نشان می‌دهد که بعید است عراق نیز به تعهد کاهش تولید پایبند باشد. گفتنی است در ادامه نشست اوپک‌پلاس در روز جمعه که قیمت نفت وارد کانال نزولی شد، وزیر جدید انرژی عربستان مجددا اعلام کرد حاضر است بصورت داوطلبانه به کاهش تولید 400 هزار بشکه در روز ادامه دهد که این موضوع سبب جهش قیمت نفت به بالای 64 دلار شد.

از سوی دیگر همانطور که در تحلیل‌های گذشته نیز تاکید شد، نقش بازی‌سازی اوپک در تعیین قیمت نفت به شدت کاهش یافته و اگر هم بازارها اندک توجهی به توافقات اوپک می‌کنند به دلیل همراهی روسیه با اوپک است. نباید دور از توجه باشد که روسیه با سرعتی مشابه آمریکا درحال تولید‌ نفت بوده و اگر هم با اوپک سر یک میز می‌نشید به دلیل حمایت از قیمتی است که برای صنعت نفت کشورش مقرون به صرفه است.

اما دو‌خبر دیگر از این نشست 177 اوپک مورد توجه بود. نخست اینکه در این نشست محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر را به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک در سال آینده میلادی و دیامانتینو پدرو آزودو، وزیر منابع معدنی و نفت آنگولا به عنوان نایب رئیس این اجلاس برگزیده شدند.

این نشست همچنین حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک را به عنوان رئیس علی‌البدل این هیئت انتخاب کرد.

همچنین مقرر شد نشست آینده کمیته وزارتی نظارت اوپک و غیراوپک در هفته نخست ماه مارس سال 2020 میلادی و سپس نشست فوق‌العاده اوپک در پنجم مارس در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود. همچنین نشست عادی بعدی اوپک در نهم ژوئن سال 2020 میلادی برگزار خواهد شد.

تصویر بیانه پایانی اجلاس اوپک پلاس

WhatsApp Image 2019-12-07 at 9.35.57 AM

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان