وزیر انرژی عربستان:

همزمانی عرضه سهام آرامکو با توافق نفتی اوپک عمدی نبود

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی سی ان بی سی گفت: همزمانی توافق برای کاهش بیشتر عرضه جهانی نفت با عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو عمدی نبوده است.

همزمانی عرضه سهام آرامکو با توافق نفتی اوپک عمدی نبود

به گزارش ایسنا، اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند در نشست رسمی روز جمعه در وین با افزودن 500 هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولید تا مارس سال 2020 موافقت کردند و به این ترتیب تصمیم گرفتند سیاست محدودیت عرضه خود را تشدید کنند.

پس از اعلام این تصمیم شاهزاده عبدالعزیز به سی ان بی سی گفت: این دو رویداد به یکدیگر ارتباطی ندارند و ارزش آرامکوی سعودی با تحولی در اینجا یا آنجا در عرضه نفت نمی تواند برآورد شود و فهرست سرمایه گذاران موسسه ای برای آرامکو نشان می دهد که این نهادها تمایل دارند از آرامکو برای بلندمدت حمایت کنند.

بازار بورس عربستان سعودی (تداول) اعلام کرده که معامله سهام شرکت نفتی آرامکوی سعودی از 11 دسامبر آغاز خواهد شد.

آرامکوی سعودی عرضه اولیه عمومی سهام را 32 ریال سعودی (8.53 دلار) به ازای هر سهم قیمت گذاشته و 25.6 میلیارد دلار از عرضه اولیه خود کسب خواهد کرد و رکورد 25 میلیارد دلار عرضه اولیه سهام شرکت چینی علی بابا در سال 2014 را می شکند. عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو با هدف تامین منابع مالی لازم برای متنوع کردن اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی صورت می گیرد.

تداول در وب سایت خود اعلام کرد سهام آرامکو با استفاده از نماد 2222 معامله خواهد شد و سقف نوسان روزانه مثبت یا منفی 10 درصد خواهد داشت. همچنین در نخستین روز آغاز معاملات سهام آرامکو، درخواست خرید سهام این شرکت به مدت 30 دقیقه تمدید خواهد شد.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: بر این باور است کسانی که تصمیم گرفتند در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو شرکت نکنند به زودی از پشیمانی انگشت خود را خواهند گزید!

قیمتهای نفت روز جمعه مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز، صعود کردند.

عربستان سعودی کاهش داوطلبانه تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز را انجام خواهد داد که به معنای کاهش تولید 2.1 میلیون بشکه در روز از سوی گروه اوپک پلاس است.

این توافق روز پنج شنبه حاصل شده بود اما به موافقت تولیدکنندگان غیراوپک به خصوص روسیه نیاز داشت.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، اوپک پلاس از اول ژانویه سال 2019 توافق محدودیت عرضه 1.2 میلیون بشکه در روز را با هدف تقویت قیمتهای نفت و جلوگیری از اشباع عرضه به اجرا گذاشته شده است که تا مارس سال 2020 اجرا می شود و جایگزین توافقی شده که در ژانویه سال 2017 آغاز شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان