اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیاست جایگزینی واردات در صنعت نفت مغفول مانده/ترکیب نامتعادل سبد مدیریت اقتصادی کشور

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ روز جاری نشست خبری پیرامون برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دست نفت با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی تهران، انجمن سازندگان تجهیزات نفت و دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی برگزار شد.

درابتدا محمد ناصری، رئیس شورای سیاستگذاری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دستی نفت با بیان این موضوع که  همواره در نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت به دلیل کثرت تقاضا، امکان حضور همه شرکت های خصوصی نبود، گفت: به‌طور متوسط سالانه دو هزار تقاضا از طرف شرکت‌های داخلی و خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران وجود دارد که در پایان برای نیمی از شرکت امکان حضور فراهم کنیم و هر ساله 900 شرکت، از حضور در نمایشگاه بین المللی نفت باز می مانند. از این رو با برگزاری نمایشگاهی تخصصی در زمینه صنایع پایین دستی نفت، می‌توانیم میزبان این شرکت‌ها برای ارائه دستاوردها و تعاملات با دیگر شرکت های داخلی و بین‌المللی باشیم.

در ادامه این نشست رضا پدیدار عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم اندک بخش خصوصی در اقتصاد کشور گفت: تا کنون با همکاری اتاق ایران و بخش خصوصی، راهبردهای تولیدی و تجاری تدوین و اجرا شده است اما این نمایشگاه فرصتی برای تجلی این راهبردها و عرض اندام بخش خصوصی در مناسبات بین المللی است.

وی در تشریح این راهبردها گفت: اولین راهبردها ما، راهبرد تولید برای بازارهای داخلی است. باید توجه داشت که ما سیاست جانشینی واردات را به جهت محدودیت های ارزی که برای کشور حاصل شد باید به عنوان یک اصل در نظر بگیریم چرا که در حال حاضر بخش تولید ما ظرفیت بسیار مطلوبی در بخش تولید داریم که آمارها نشان می دهد پتانسیل تولید داخل کشور بالغ بر 80 درصد است ولی ظرفیت عملیاتی پایین تر است و این به جهت ترکیب نامتعادل سبد مدیریت اقتصادی کشور است.

پدیدار سبد مدیریت اقتصادی کشور را اینگونه تشریح کرد که بالغ بر 86 درصد آن در اختیار بخش خصوصی نیست چراکه 41 درصد آن در اختیار دولت و حدود 20 درصد در دست صندوق های بازنشستگی و معادل این عدد نیز در اختیار شرکت های خصولتی است و تنها در حدود 16 درصد در دست بخش خصوصی قرار دارد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه افزود: ما از این ظرفیت تولیدی بخش خصوصی باید بهره ببریم و دولت باید ترکیب سبد مدیریت اقتصادی خود را تغییر دهد. وی گفت: مرکز مطالعات اتاق بازرگانی بررسی جامعی را بر روی ظرفیت عملیاتی بخش خصوصی در کلان کشور انجام داده است که مطابق با آن بخش خصوصی در کشور در  زمینه تولید و بازرگانی، ظرفیت 56 درصد اقتصاد کشور را دارد.

ور در خصوص راهبرد دوم گفت: راهبرد تولید ماشین الات و تکنولوژی های تولید به همراه حداکثر کیفیت است که در این بخش فقط واردات فنآوری داشته ایم. راهبرد سوم نیز در خصوص تولید ماشین آلات سنگین کارخانه ای است که در نظر داریم از طریق سیستم مونتاژ نیز آن بخش را در کشور اجرا کنیم. 

پدیدار، تبدیل مزیت نسبی به مزیت رقابتی را مهم ترین چالش حال حاضر بخش نفت در کشور دانست و گفت: ما در بخش انرژی در حال حاضر دارای مزیت نسبی هستیم که این مزیت را باید به مزیت رقابتی تبدیل کنیم.

در پایان سعید رفیعی‌فرد دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز در خصوص تشریح کارگروه های این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه شش کارگروه تشکیل شده که اولین آن تهیه محتوای نمایشگاه، دوم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپها و بخش پژوهش و آموزش هستند، سومین مورد شرکت‌های حمل و نقل، بورس، بانک و بیمه، ساخت و صادرات تجهیزات، چهارمین کارگروه،  تولید و صادرات نفت، گاز و پتروشیمی پنجمین کارگروه و کارگروه آخر نیز تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف نمایشگاه این بود که مخاطب، بخش خصوصی باشد چراکه هر سال با توجه به اینکه وزارت نفت برگزارکننده نمایشگاه بود، شرکت‌ها به دنبال قرارداد و همکاری با خود وزارت نفت بودند و بخش خصوصی در متن قرار نداشت. اکنون با این نمایشگاه می‌توانیم بخش خصوصی را در متن قرار دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان