ایزدی عنوان کرد:

۹۰ درصد احکام قانون جامع ایثارگران عملیاتی شده/وجود ۱۰۰ هزار فرزند شهید و ایثارگر بیکار در کشور

ایسنا/مرکزی معاون حقوقی و امور مجلس ستاد مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از احکام قانون جامع ایثارگران کشور ولو به صورت ناقص، اجرا شده اند.

90 درصد احکام قانون جامع ایثارگران عملیاتی شده/وجود 100 هزار فرزند شهید و ایثارگر بیکار در کشور

مهدی ایزدی در نشست تخصصی نمایندگان ایثارگران و دستگاه های اجرایی استان مرکزی، با بیان اینکه در طول یک سال گذشته ماده 13 قانون جامع جانبازان و ایثارگران اصلاح شده است، اظهار کرد: در راستای این اقدام، بیمه مکمل همه جانبازان و خانواده شهدایی که در دستگاه های اجرایی شاغل بودند، به ستاد مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور منتقل شد که بر این اساس، در حدود 450 هزار نفر به مشمولین بیمه مکمل بنیاد اضافه شدند.

ایزدی افزود: از آنجاکه بار مالی ناشی از این مصوبه در موعد مقرر به بنیاد داده نشد، نتوانستیم تعهدات خود را نسبت به بیمه اجرا کنیم که خوشبختانه با اقدامات و پیگیری های صورت گرفته در سال جاری، بخشی از این بار مالی توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین شد و امیدواریم تا پایان سال مابقی این مقدار نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین اعتبار شود.

ایزدی از بدهی 1500 میلیارد تومانی این مجموعه به بیمه دی بر اساس قرارداد یک ساله با این سازمان خبر داد و گفت: ما در صدد هستیم تا با موافقت دولت ومجلس، سهام برخی از شرکت هایی که بر اصل 44 قانون اساسی در اختیار دولت قرار دارد، به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شود تا این مجموعه از قبل فروش آنها بتواند بخشی از مطالبات جامعه ایثارگری کشور را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه در حدود 90 درصد از احکام قانون جامع جانبازان و ایثارگران کشور، ولو به صورت ناقص اجرا شده است، بیان کرد: اگر در بودجه سال آینده بخشی از هزینه های بنیاد شهید تأمین اعتبار شود، مابقی احکام باقی مانده نیز اجرایی خواهند شد و بخش قابل توجهی از این احکام عملیاتی می شوند. همچنین پیگیر واگذاری خودروهای هیبریدی به ایثارگران هستیم تا این افراد بتوانند با وارد کردن این خودروها، مشکل ترددی خود را برطرف کنند و خللی هم که تا کنون متوجه قانون بوده است، برطرف شود.

معاون حقوقی و امور مجلس ستاد مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: با توجه به اینکه بنابر قانون، باید به جانبازان بالای 50 درصد و همچنین فرزندان معلول حرکتی شهدا تسهیلات لازم از طرف دولت اعطا شود، آئین نامه واردات خودرو با تولیت بنیاد شهید به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما متاسفانه از آنجاکه این طرح با قوانین واردات خوردو به کشور در تعارض بود، مجددا به بنیاد شهید ارجاع داده شد.

وی از پیش بینی 60 هزار فرصت استخدام توسط دولت برای عموم مردم در سال جاری خبر داد و افزود: از این مقدار، 25 درصد سهم ایثارگران است که خوشبختانه تا کنون به خوبی اجرایی شده است و گاها بیش از این مقدار نیز به ایثارگران اختصاص داده شده است؛ اما از آنجاکه بدلیل مشکلات بودجه ای، سرجمع استخدامی کشور کم است، به تبع آن بنیاد شهید نیز نتوانسته جوابگوی مطالبات 100 هزار فرزند شهید و ایثارگر بیکار در کشور باشد.

ایزدی با اشاره به تسهیلات بنیاد شهید و امور ایثارگران به حوزه خود اشتغالی و کارآفرینی، بیان کرد: خوشبختانه بنیاد شهید محدودیتی در ارائه وام های خوداشتغالی ندارد و پیشنهاد می کنیم کسانی که در این زمینه از توانایی لازم برخوردار هستند، برای بررسی طرح و در نهایت اخذ تسهیلات به بنیاد مراجعه کنند. این مجموعه برای مشاغل خانگی و خود اشتغالی 50 میلیون تومان و برای طرح های با صرفه اقتصادی نیز حتی تا 15 میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات می دهد.

وی هماهنگی با مسئولین استانی به منظور اجرای صحیح قوانین و مقررات ایثارگری را از اصلی ترین اهداف سفر خود به استان مرکزی عنوان و خاطرنشان کرد: از آنجاکه استاندار مرکزی نسبت به پیگیری امور ایثارگران اهتمام خاصی دارد، باید مسائل درون استانی که تا کنون عملیاتی نشده اند، شناسایی و در نهایت به مرحله اجرا برسند. همچنین شناسایی و برطرف کردن خلاءهای قانونی که در حوزه امور ایثارگران و جانبازان وجود دارد، باید به عنوان موضوعی مهم در دستور کار مسئولین استانی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه میزان مناقصه بیمه مکمل این مجموعه از مقدار سه هزار میلیارد تومان در سال گذشته به رقم سه هزار و 600 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است، گفت: همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با  12 هزار مرکز درمانی و داروخانه قرارداد داشته است که تا این لحظه 5000 قرارداد از مجموع این مراکز باقی مانده است و هفت هزار قرارداد نیز به علت مشکلات اعتباری لغو شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی نیز در این نشست تخصصی، با بیان اینکه طرح پایش قوانین ایثارگران در 110 سال اخیر از سوی این مجموعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، اظهار کرد: بر اساس این طرح مشخص شده است که در حدود 1798 حکم قانونی مربوط به ایثارگران در قانون وجود داشته است و همچنین 112 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و 1723 مورد مقررات دیگر مربوط به حوزه ایثارگران نیز شناسایی شده است.

مرتضی انصاری فر با اشاره به اینکه 12 درصد از مجموع احکام بنیاد شهید منسوخ شده است، گفت: در مورد مقررات نیز 840 مورد فاقد اعتبار و حدود 900 مورد نیز همچنان معتبر هستند.

وی با تاکید بر اینکه عدم شفافیت لازم و غیر کارشناسی بودن برخی از قوانین حوزه ایثارگری، این مجموعه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، تصریح کرد: تعدد و کثرت قوانین حوزه ایثارگری، غیر شفاف بودن قوانین، تغییر به رأی برخی از مقررات، مشخص نبودن تکلیف اجرای قوانین ایثارگری در بخش خصوصی و کمبود اعتبار برای اجرای قوانین و... از جمله مواردی هستند که سبب شده است قوانین جامعه جانبازان و ایثارگران به نحو مطلوب اجرا نشود و اثرگذاری لازم را نداشته باشد.

انصاری فر ادامه داد: شهریه های دانشجویی و مباحث مرتبط، تمام فعالیت های بنیاد شهید و امور ایثارگران را تحت الشعاع خود قرار داده است و هزینه های زیادی را بخاطر پرداخت صد در صدی هزینه های دانشجویی به مراکز آموزش عالی غیر دولتی به بنیاد تحمیل کرده است. این مشکل در حدی بوده است که بنیاد شهید استان مجبور شده است تهاتر ملک را در دستور کار خود قرار دهد تا از این طریق بتواند برخی از هزینه های خود را پوشش دهد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی بر لزوم اصلاح قوانین حوزه درمان جانبازان و ایثارگران تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه بیمه گذاران ما بدهی های سنگینی به بیمه گر دارند، لزوم اصلاح قوانین این حوزه بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و باید برای رفع این مشکل نیز چاره ای اندیشید.

وی در پایان تاکید کرد: چراغ ایثارگری و شهادت نباید در جامعه خاموش شود و همه مسئولین و کارشناسان مربوطه باید در راستای ترویج این فرهنگ، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان