ماهان شبکه ایرانیان

عضو شورای پژوهش انرژی دانشگاه شریف مطرح کرد

برنامه‌ریزی‌های لازم برای جایگزینی سی ان جی به جای بنزین

عضو شورای پژوهش انرژی دانشگاه صنعتی شریف گفت: همانطور که اخذ مصوبه اخیر از سوی وزارت نفت در کمک بلاعوض به خودروهای دوگانه‌سوز بسیار موثر است، همکاری صنعت با دانشگاه نیز می‌تواند در گسترش و حل چالش‌های پیش رو در توسعه سی ان جی تاثیرگذار باشد.

برنامه‌ریزی‌های لازم برای جایگزینی سی ان جی به جای بنزین

به‌گزارش ایسنا، مجید عباس‌پور - استاد دانشگاه - امروز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در حال حاضر در دنیا جایگاه‌های کوچک سی ان جی حتی برای مجتمع‌های مسکونی تعبیه می‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال کمپانی بنز تجهیزات تامین خانگی سوخت سی ان جی را در برخی مکان‌ها بنا کرده است.

عباس‌پور با بیان این‌که همانطور که اخذ مصوبه اخیر از سوی وزارت نفت در کمک بلاعوض به خودروهای دوگانه‌سوز بسیار موثر است، عنوان کرد: همکاری صنعت با دانشگاه نیز می‌تواند در گسترش و حل چالش‌های پیش رو در توسعه سی ان جی تاثیرگذار باشد.

به گفته وی، همکاری شهرداری‌ها در ارائه زمین مناسب، وزارت صمت و خودروسازان با ظرفیت‌سازی در مصرف از طریق افزایش خودروهای سی ان جی سوز و وزارت نفت در تولید و توزیع این گاز می‌تواند با همکاری دانشگاه‌ها یک جهش بزرگی در توسعه صنعت سی ان جی ایجاد کند.

استفاده بهینه از منابع گازی پارس جنوبی با توسعه صنعت سی ان  جی

وی، با اشاره به این‌که پس از سال‌ها کاهش، میزان برداشت از مخازن گازی پارس جنوبی سال گذشته به اندازه کشور قطر رسید، تاکید کرد: در سال 1384 که تقریبا شروع تحریم‌ها بود، در بهره‌برداری از این مخازن عقب افتادیم و تا سال 1392 این روند ادامه داشت.

عباس‌پور افزود: بعد از سال 1392 تلاش‌های زیادی صورت گرفت و بالاخره در سال گذشته این میزان برابر شد، بنابراین باید راه‌هایی پیدا کنیم که بتوانیم این گاز را به نحو احسن در داخل استفاده کنیم و در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت خودرو هست.

وی با بیان اینکه قطر برنامه بلندمدتی برای افزایش برداشت در دست دارد، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای افزایش برداشت از ذخایر این میدان تاکید کرد.

کاهش گازهای گلخانه‌ای از طریق استفاده از سوخت سی ان جی

وی با بیان این‌که سوخت بنزین در بهترین حالت هم تبعات زیست محیطی به دنبال دارد، گفت: میزان انتشار آلاینده‌های ناشی از گاز گلخانه‌ای در یک خودرو با سوخت سی ان جی در مقایسه با خودروی بنزین سوز حدود 30 درصد کمتر است.

عباسپور ادامه داد: ایران با انتشار 800 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای رتبه هفتم کشورهای تولیدکننده این گازهای آلوده را داراست؛ این در حالی است که جمعیت چین و آمریکا نیز قابل مقایسه با ایران نیست؛ بنابراین توسعه گاز سی ان جی با توجه به کاهش قابل توجه گازهای های گلخانه‌ای را ایجاب می‌کند.

وی با اشاره به متوسط قیمت 10 الی 15 هزار تومانی بنزین در هر لیتر در دنیا افزود: هم اکنون 17 میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که این میزان در حال افزایش است، از طرفی ما دارای منابع غنی از گاز طبیعی نیز هستیم؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای جایگزینی سی ان جی به جای بنزین را انجام دهیم که این برنامه علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی، ارز زیادی را نیز از طریق صادرات بیش‌تر بنزین با توجه به دستیابی متخصصان داخلی به دانش فنی تولید بنزین یورو،  وارد کشور خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان