بازار برنج خارجی در بخش مراقبت‌های ویژه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  واردات برنج امسال هم به سنت سال‌های قبل از اول مردادماه با هدف حمایت از تولید داخلی ممنوع شد و محموله‌های وارداتی برنج که تا این تاریخ به‌واسطه مشکلات تخصیص ارز موفق به خروج از گمرک نشده بودند، پشت درهای بسته کشور ماندند و در ادامه با اجباری شدن استاندارد 127، سنگ بزرگ دیگری در مسیر واردات برنج خارجی گذاشته شد.

 در این وضعیت کارشناسان با استناد به اینکه بازار به عرضه برنج‌های دپو شده محتاج است و جامعه تقاضای این برنج‌ها هم تداخلی با تقاضای بازار برنج داخلی ندارد، توصیه کردند دولتمردان با تغییر رویه ممنوعیت واردات برای حمایت از تولید داخلی و چشم‌پوشی از استاندارد 127، زمینه ترخیص محموله‌های برنج دپو شده در گمرک را مهیا کنند تا قبل از احساس نیاز بازار، این محموله‌ها به شبکه عرضه تزریق شود. 

در این وضعیت محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جریان سفر به گیلان میخ آخر تابوت بازار برنج خارجی را کوبید و از اعمال ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی خبر داد تا بازاری که برای بالا‌بردن قیمت برنج روی مرز تردید مانده بود، تکلیفش روشن شود و در تنور گرانی برنج بدمد.

رایزنی بر ترخیص برنج‌ها از گمرک

پس از واکنش قیمتی بازار به توقف ترخیص برنج از گمرکات کشور و در شرایطی که قیمت انواع مختلف برنج خارجی در شبکه خرده‌فروشی با 15تا 70درصد افزایش قیمت مواجه شد، ستاد تنظیم بازار ناگزیر درصدد حل مشکل برآمد و پس از تصویب این ستاد برای تعویق اعمال استاندارد127 تا آذرماه99، مقرر شد سریعاً به ترخیص هزار و 500کانتینر برنج دپو شده در گمرک رسیدگی شود؛ اما ترخیص برنج‌ها بازهم در پیچ‌وخم بوروکراسی اداری سازمان استاندارد و گمرک معطل ماند و هرکدام، دیگری را عامل ترخیص نشدن برنج‌ها معرفی کرد. بااین‌وجود، خبرها حاکی از این است که ترخیص قطره‌چکانی برنج‌ها آغاز شده و همین مسئله توانسته است با آرام کردن جو روانی بازار، زمینه کاهش قیمت برنج را فراهم کند. فعالان بازار و بنکداران موادغذایی درباره وضعیت قیمت برنج در بازار می‌گویند: پیش‌ازاین قیمت مصرف‌کننده هرکیلو برنج درجه‌یک پاکستانی 8هزار و900 و هرکیلو برنج هندی 8هزار تومان بوده که در جریان مشکلات اخیر برنج پاکستانی به 15هزار تومان و برنج هندی به 9هزار تومان رسیده است. یکی از فعالان بازار با اشاره به اینکه قیمت برنج پاکستانی در روزهای اخیر تا 17هزار تومان نیز رشد داشته، از کاهش قیمت‌ها پس از قوی شدن احتمال ترخیص برنج‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: قیمت هرکیلو برنج پاکستانی تا حوالی 12هزار تومان نیز افت کرده و اگر نیاز بازار کاملاً تأمین شود احتمال بازگشت قیمت آن به قیمت‌های قبلی دور از انتظار نیست.

واردکنندگان برنج و آب گل‌آلود

ترخیص‌کاران 2شرکت واردکننده برنج از کندی انجام مراحل گمرکی برای ترخیص برنج‌های دپو شده خبر داده و گفته‌اند: طولانی شدن معطلی این محموله‌ها به افزایش هزینه واردات منجر می‌شود و نهایتاً مصرف‌کننده نهایی باید این هزینه را بپردازد.

 به گفته آنها خبری از تأیید شدن کالا در بندر شهید رجایی از سوی اداره استاندارد نیست و همچنان محموله‌ها اجازه ترخیص ندارند. در این میان مدیرکل اداره استاندارد استان هرمزگان گفته است: هرکدام از صاحبان برنج‌های دپویی یا نمایندگان آنها که به این اداره مراجعه کرده باشند، مشکلشان رفع شده اما هنوز بازرسی و نمونه‌برداری استاندارد انجام نشده است. 

عیسی باقرزاده با یادآوری اینکه رسالت سازمان استاندارد، حراست از سلامتی مردم است، به سودجویی برخی از واردکنندگان برنج اشاره می‌کند که می‌خواهند برنج‌های درجه3 هندی را به‌عنوان برنج درجه‌یک ترخیص کنند.

 باقرزاده با رد تأخیر سازمان استاندارد در ارائه مجوز ترخیص برنج‌ها می‌گوید: استاندارد 127مبنی بر نشانه‌گذاری و درجه‌بندی از فاکتورهای آزمون استاندارد محموله‌ها حذف شده و این سازمان مانع ترخیص و باعث معطلی کالا در گمرک نیست؛ اما برخی می‌خواهند برنج درجه3 هندی را به‌عنوان درجه‌یک به مردم معرفی کنند که این مسئله پذیرفتنی نیست.

تعلل در ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک، در طول پاییز امسال قیمت هرکیلو برنج درجه‌یک پاکستانی را از 8هزار و 900تا 17هزار تومان افزایش داد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان