ویژه‌های مشرق؛

اگر میوه برجام را می‌خواهید، موشکی را بدهید برود/ تاجرنیا: مردم از ترس در انتخابات شرکت می‌کنند

در حال حاضر دولت، فراکسیون امید مجلس و شورای شهر و شهرداری پایتخت در اختیار اصلاح طلبان است. این در حالی است که نهادهای مذکور از ناکارآمدی و عملکرد غیرقابل قبول رنج می برد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تا به اروپا امتیاز جدید ندهیم، برجام میوه نمی‌دهد

«علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب و دیپلمات پیشین در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «به‌رغم تمام فشارهای وارده بر جمهوری اسلامی ایران و با وجود تمام انتظاراتی که ما از طرف‌های برجام داریم که نمونه آن در صحبت‌های رئیس‌جمهوری دیده شد که گفتند اروپا باید از کشور ما نفت خریداری کند و موانع شبکه بانکی را بردارد، برای اروپا سخت خواهد بود زیرا از تهدیدهای آمریکا ترس دارند. اگر ما در همین نقطه صفر باقی بمانیم و در رویکرد خود تغییری ایجاد نکنیم و منتظر امتیازگیری باشیم هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد».

بیگدلی در ادامه نوشت:«برجام در حالت فعلی یک پدیده مرده و بی‌فایده است و از این حالت خارج نمی‌شود مگر اینکه موازنه‌ای بین امتیازدهی ایران و طرف‌های برجام شکل گیرد».

این فعال اصلاح طلب شرایط فعلی طرفین در برجام را «نقطه صفر» نامیده است. این در حالی است که تعهد ایران در برجام، ایجاد محدودیت گسترده در صنعت هسته ای بود و تعهد طرف مقابل نیز لغو تمامی تحریم ها از جمله تحریم های نفتی، مالی و بانکی بود.

دولت آقای روحانی با بتن ریزی در قلب راکتور اراک و از کارانداختن سانتریفیوژها و توقف غنی سازی 20 درصد، تعهدات خود را به طور کامل انجام داد. اما آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکردند. بنابراین طرفین به هیچ عنوان در نقطه صفر قرار ندارند.

بیگدلی در یادداشت مذکور مدعی شده است تا ما به اروپا امتیاز ندهیم، نمی توانیم انتظار به ثمررسیدن برجام را داشته باشیم. طرف اروپایی صراحتا اعلام کرده است که خواسته اش، ایجاد محدودیت گسترده در صنعت موشکی ایران و تغییرات گسترده در قدرت منطقه ای کشورمان و اجرای دستورات استعماری FATF است.

کدام عقل و منطقی می گوید که در حالیکه چک برگشت خورده برجام روی دست دولت است، در برجام های بعدی نیز تعهدات نقد خود را اجرا کرده و منتظر وعده نسیه بنشینیم! آیا توان دفاعی و قدرت منطقه ای قابل معامله است؟!

** تاجرنیا: مردم از ترس در انتخابات شرکت می‌کنند

«علی تاجرنیا» از دستگیرشدگان فتنه 88 و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«نگاه شهروندان به انتخابات همچنان تا حدودی مبتنی بر تکلیف است».

تاجرنیا در ادامه در پاسخ به این سوال که «منظور شما از نگاه مبتنی بر تکلیف برای حضور در انتخابات چیست؟» گفت:« اگر به مواضع و اظهارنظرهایی که در مورد انتخابات مطرح می‌شود، نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که سخنان و دلایلی که افراد از سر تکلیف شرعی و شهروندی مطرح می‌کنند به نوعی نشأت گرفته از مشکلات موجود در کشور و ترس از دشمن خارجی است و شاید بتوان گفت همین طرز تفکر است که مردم را پای صندوق رأی می‌کشاند؛ آن هم بدون اینکه بدانند از این صندوق‌ها چه می‌خواهند و چه می‌خواهیم.مضاف بر اینکه به دلیل حضور نهادهای غیردموکراتیک و دارای اختیارات فراقانونی، رأی شهروندان عملا تاثیر چندانی بر مناسبات کشور ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از شهروندان به گزینه عدم مشارکت فکر می‌کنند و به نظرم این اتفاق کاملا طبیعی است».

این فعال اصلاح طلب که جزو فعالین فتنه در سال 88 نیز بوده است، از یکسو به مردم توهین کرده و مدعی است «مردم اصلا نمی دانند که از صندوق‌ها چه می‌خواهند»!  و «از ترس دشمن خارجی»! در انتخابات شرکت می کنند. وی در ادامه با طرح یک ادعای مضحک مدعی شده است که «به دلیل حضور نهادهای غیردموکراتیک و دارای اختیارات فراقانونی، رأی شهروندان عملا تاثیر چندانی بر مناسبات کشور ندارد».

اصلاح طلبان در آستانه هر انتخابات، بدون ارائه هیچ طرح و برنامه ای، صرفا به هراس افکنی از رقیب و ترساندن مردم از سایه جنگ اقدام می کنند.

حال اگر این طیف در انتخابات شکست بخورد، با لگدمال کردن رای مردم، دروغ تقلب را مطرح کرده و کشور را به آشوب می کشد. از سوی دیگر اگر این طیف در انتخابات پیروز شود، با دروغ هایی همچون «دولت پنهان» و «اختیارات محدود دولت» و موارد مشابه، از رسیدگی به مطالبات مردم و انجام وظایف محوله شانه خالی کرده و کشور را دچار التهاب می کند.

** آلترناتیوی جز اصلاحات وجود ندارد

«مقصود فراستخواه» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «نظام سیاسی نیز مانند ارگانیسم عمل می‌کند؛ بیماری بدن را دچار بحران کرده و سپس مسئله مرگ و زندگی انسان به میان می‌آید. امروز وضعیت ایران به‌ جایی رسیده که باید حواس‌مان جمع باشد. به عبارتی باید بپذیریم همه با یکدیگر زندگی آزادمنشانه افقی و صلح‌آمیز و گفت‌وگو و آشتی ملی بکنیم و عقل متوسط و میانگین دیدگاه‌های یکدیگر را بپذیریم».

فراستخواه در ادامه گفت:«باید همه گروه‌ها به آشتی ملی و حل مشکلات از طریق اصلاحات اساسی ساختاری تن در ‌دهند. معلوم شد که اصلاحات ضعیف در ایران اصلا پاسخ‌گو نیست. ما به رقابت‌های دموکراتیک و صلح‌آمیز و بازی‌های برد- برد نیاز داریم؛ در غیراین‌صورت نباید خوش‌بین بود که نیروها و کشورهای بیگانه مشکلات داخلی ایران را بتوانند حل کنند؛ چراکه هیچ کشوری نمی‌تواند برای کشوری دیگر آزادی و دموکراسی به ارمغان بیاورد. ایران امروز آلترناتیو دیگری جز اصلاحات ساختاری ندارد».

پیش از این فعالین اصلاح طلب بارها از کلیدواژه «آشتی ملی» به عنوان راه حل رفع مشکلات کشور نام می بردند. این طیف در تشریح چگونگی اجرای آشتی ملی، تاکید داشتند که منظور از آشتی ملی، رفع حصر سران فتنه است. این در حالی است که اتفاقا، سران فتنه و مسببین فتنه 88 یکی از دلایل مشکلات فعلی در کشور هستند و راه حل آن محاکمه سران فتنه و جلوگیری از حضور فعالین فتنه در نهادهای اجرایی و تصمیم ساز و تصمیم گیر در کشور است.

از سوی دیگر، در حال حاضر دولت، فراکسیون امید مجلس و شورای شهر و شهرداری پایتخت در اختیار اصلاح طلبان است. این در حالی است که نهادهای مذکور از ناکارآمدی و عملکرد غیرقابل قبول رنج می برد.

بنابراین طیف اصلاح طلب مسبب اصلی وضع موجود می باشد و نه منجی رهایی از وضع موجود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان