اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رقیب متانول‌سازها شهریور‌۱۴۰۰ به محصول می‌رسد/ هلدینگ خلیج فارس در مسیر تکمیل زنجیره ارزش

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در نشست خبری روز جاری جلیل قسامی، مدیرعامل پتروشیمی آپادانا با بیان اینکه این مجموعه میانه سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: متانول یک محصول بالادستی است که تکمیل زنجیره ارزش آن سبب تولید مواد با ارزش افزوده 20 برابری می‌شود. قسامی افزود: امروز یکی از شاخص‌های سنجش توسعه یافتگی کشورهاست و برای مثال چین با تولید 60 میلیون متانول در سال و واردات 10 میلیون تن دیگر، در صدر است. اما در ایران سالانه هشت میلیون و 300 هزار تن متانول تولید می‌شود که تنها 300 هزار تن آن مصرف داخلی می‌شود و مابقی صادر می‌شود. از این رو به گفته مدیرعامل آپادانا، از لحاض نیاز چین به متانول، بازار این محصول تضمین شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه تاکنون 47 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکیدکرد: بودجه این طرح بالغ بر 463میلیون یورو تخمین زده شده که 250 میلیون یورو تاکنون سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل آپادانا در ادامه بیان داشت: بازگشت سرمایه متانول 36.6 درصد بوده و این پتروشیمی تحت لیسانس کازاله سوئیس است. همچنین این واحد ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن محصول را دارد که به گفته قسامی تمام این میزان محصول صادر خواهد شد.

وی افزود: گرید متانول تولیدی این واحد AA با کیفیت‌ترین گرید متانول با خلوص 99.99 درصد است که باکیفیت‌ترین منانلو جهان است و روزانه 4 هزار مترمکعب مصرف متان این طرح خواهد بود.

قسامی تاکید کرد: طبق سیاست هایی که تبیین شده؛ استفاده حداکثری از تمام تجهیزات ساخت داخل مبنای کار قرار دارد و اگر برخی محصولات ساخت داخل تهیه نشود،از بهترین برندهای جهانی تهیه می شود.

وی در خصوص تکمیل زنجیره ارزش متانول در هلدینگ خلیج فارس گفت: از آنجاکه محصولات پایین دست متانول 20 برابر ارزش افزوده بیشتر دارد، هلدینگ خلیج فارس در پروژه‌های خود برای تکمیل این زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی تاکید دارد.

قسامی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان