جزییات بودجه ۹۹ کشور؛

مصارف هدفمندی لایحه بودجه ۱۴۲درصد رشد داشت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مصارف هدفمندی یکی از بخش‌های مهم پرداخت‌های دولت در بودجه هر سال است. مصارف هدفمندی لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده چهار ردیف بیشتر است. اجرای طرح حمایت معیشتی، تغذیه و امور رفاهی دانشجویان، حمل و نقل ریلی، تولید اشتغال و نهاده‌های کشاورزی از جمله ردیف‌هایی اضافه شده به مصارف هدفمندی است.

امسال از محل مصارف هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار 411 میلیارد ریال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این رقم در لایحه پیشنهادی سال آینده با 17 میلیارد ریال رشد، 428 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

کاهش فقر مطلق خانوارها از جمله مصارف هدفمندی است که اعتبار پیشنهاد شده این ردیف در لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه امسال افزایش یافته است. اعتباری پیشنهادی در این بخش معادل 155 میلیارد و 500 میلیون ریال است در حالی که در قانون بودجه امسال 81 میلیارد ریال تصویب شده بود.

همواره کاهش هزینه‌های سلامت و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به بخش سلامت مورد توجه بوده و در واقع در این سال‌ها بخشی از مصارف هدفمندی را به خود اختصاص داده است. اعتباری که برای این بخش در قانون بودجه امسال تصویب شد 49 میلیارد ریال بود که این رقم در لایحه پیشنهادی سال آینده سه میلیارد ریال رشد داشت.

مقایسه اعتبار تصویب شده در قانون بودجه 1398 و لایحه بودجه 1399 در ردیف یارانه نان و خریدی تضمینی گندم نشان می‌دهد که این ردیف 2 برابر رشد داشته است.  اعتبار تصویب شده این ردیف در قانون بودجه امسال معادل 66 میلیارد و 450 میلیون ریال بود که دولت پیشنهاد داد در سال آینده به 121 میلیارد ریال برسد.

در مصارف هدفمندی یارانه لایحه بودجه 1399 یک ردیف تا حدودی تغییر کرده است. در این ردیف حق بیمه اشخاص خاص همچون رانندگان درون شهری و برون شهری، قالی بافان و کمک به رزمندگان معسر همچون سال گذشته درج شده است اما افزایش سرمایه و منابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولین حذف شده است. در قانون مصوب بودجه امسال برای این ردیف 26 میلیارد و 165 میلیون ریال اعتبار تعیین شد که در لایحه پیشنهادی سال آینده این رقم 55 میلیارد و 250 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

همان‌طور که گفته شده از ردیف‌های اضافه شده به مصارف هدفمندی در لایحه بودجه پیشنهادی، طرح حمایت معیشتی دولت بود که 310 میلیارد ریال پیشنهاد شده است. ردیف بعد تغذیه و امور رفاهی دانشجویان که چهار میلیارد ریال و برای تولید اشتغال، حمل و نقل ریلی، مسکن و نهاده‌های کشاورزی نیز 102 میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

در تبصره 14 لایحه بودجه 1399 که به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اختصاص دارد،  در مجموع 2 میلیون و 507 هزار میلیارد ریال برای این بخش پیش‌بینی شده است.

همچنین در این لایحه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد سه دهک بالای درآمدی را شناسایی و حذف کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، صبح روز یکشنبه لایحه بودجه 484 هزار میلیارد تومانی سال 99 را به مجلس ارائه کرد.

بودجه سال 99 کل کشور از نظر منابع حدود 19 میلیون و 887 هزار و 370 میلیارد و 910 میلیون (19.887.370.910.000.000) ریال و مصارف بودجه نیز معادل همین رقم تعیین شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان