تاثیر منفی راندن خودروهای شاسی بلند بر آلودگی هوا اثبات شد

امروزه تب سوار شدن بر یک خودروی شاسی بلند بسیار بالا رفته و مشتریان تمایل زیادی به خرید این نوع اتومبیل از خود نشان می دهند. این مساله چندان هم بی دلیل نیست، چرا که خودروهای شاسی بلند به لحاظ فاکتورهایی چون میزان فضای داخلی، توانایی های حرکتی در مسیرهای خارج از جاده و ظرفیت حمل یا کشش بار، برتر از مدل های حاضر در سایر کلاس ها هستند.

تاثیر منفی راندن خودروهای شاسی بلند بر آلودگی هوا اثبات شد

امروزه تب سوار شدن بر یک خودروی شاسی بلند بسیار بالا رفته و مشتریان تمایل زیادی به خرید این نوع اتومبیل از خود نشان می دهند. این مساله چندان هم بی دلیل نیست، چرا که خودروهای شاسی بلند به لحاظ فاکتورهایی چون میزان فضای داخلی، توانایی های حرکتی در مسیرهای خارج از جاده و ظرفیت حمل یا کشش بار، برتر از مدل های حاضر در سایر کلاس ها هستند.

suv (5)

اما تحقیق اخیری که توسط مرکز تحقیقات انرژی بریتانیا (UKERC) انجام شده، از یک موضوع عجیب پرده برداشته است. طبق یافته های این مرکز، گرایش روزافزون مشتریان به سمت خودروهای شاسی بلند و دیگر اتومبیل های بزرگ سبب افزایش مصرف سوخت و در نتیجه افزایش میزان آلایندگی و ورود دی اکسیدکربن بیشتر به جو شده است.

این اتفاق به نوبه خوب باعث شده علی رغم رشد تولید اتومبیل های هیبریدی و الکتریکی در یک دهه گذشته، میزان دی اکسیدکربنی که کل خودروهای جهان از خود بر جای می گذارند، افزایش پیدا کند. بر اساس آماری که UKERC ارایه کرده،  21.2 درصد از تمام اتومبیل هایی که سال گذشته در بریتانیا فروخته شده اند، به دسته شاسی بلندها تعلق دارند. این رقم در مقایسه با سال 2009 برابر با 6.6 درصد و در مقایسه با سال 2015 برابر با 13.5 درصد رشد داشته است.

suv (2)

مرکز تحقیقات انرژی بریتانیا ادعا می کند هر خودروی شاسی بلند نسبت به یک خودروی سواری سایز متوسط، حدود 25 درصد دی اکسیدکربن بیشتری تولید می کند. این مساله با ابعاد بزرگ تر و وزن بیشتر خودروهای شاسی بلند در ارتباط است.

بررسی آمار نشان می دهد در چهار سال گذشته 1.8 میلیون خودروی شاسی بلند در بریتانیا فروخته شده است. UKERC پیش بینی می کند این خودروها در یک دوره ده ساله 8.2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهند کرد. جالب اینکه با وجود روند رو به رشد استقبال از مدل های الکتریکی، فروش خودروهای شاسی بلند 37 برابر بیشتر از آنها است.

suv (4)

مساله حائز اهمیت دیگر اینکه به گفته UKERC بخش اعظمی از مدل های هیبریدی فروخته شده به خانواده شاسی بلندها تعلق دارند. از آنجایی که مصرف انرژی این خودروها بیش از حد نیاز است، استفاده از پیشرانه های هیبریدی در آنها باز هم کمک چندانی به کاهش آلایندگی نمی کند.

پرفسور Jillian Anable یکی از مدیران UKERC گفته رشد سریع تعداد خودروهایی که بی جهت بزرگ بوده و انرژی زیادی مصرف می کنند، با سیاست های به صفر رساندن آلایندگی بریتانیا در تضاد است. او اضافه کرده کربن زدایی از بازار خودرو نمی تواند صرفا به جلوگیری از فروش مدل های درون سوز در آینده دور محدود باشد، بلکه باید از همین الان نسبت به حذف اتومبیل هایی که بیشترین آلایندگی را دارند،  اقدام فوری کرد.

suv (3)

مرکز تحقیقات انرژی بریتانیا پیشنهاد کرده به منظور دستیابی به هدف صفر کردن گازهای گلخانه ای تا سال 2050، فروش انواع خودروهای بنزینی، دیزلی و حتی هیبریدی از سال 2030 ممنوع شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان