اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یک گام تا جریان بدون قطعی یوتیلیتی در عسلویه/ سود ۱۵۰۰میلیارد تومانی در انتظار خریدار پتروشیمی آپادانا

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ وجود یوتیلیتی متمرکز در کنار مجتمع‌های پتروشیمی، سبب کاهش قابل ملاحظه هزینه تولید محصول در واحدهای پتروشیمی می‌شود.

علیرضا شمیم در نشست خبری روز گذشته شرکت مبین انرژی خلیج فارس بیان داشت: وظیف اصلی ما تولید خدمات جانبی مورد نیاز پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی و تامین آب، برق، بخار، اکسیژن،نیتروژن تصفیه پساب های صنعتی آن‌هاست که بصورت متمرکز انجام می‌دهیم.

گفتنی است تا قبل از دهه 80 ، تمام پتروشیمی ها واحد یوتیلیتی مستقل داشتند اما کاهش محصولات پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر باعث راه اندازی واحد یوتیلیتی در پتروشیمی مبین سابق و پتروشیمی عسلویه شد و توانست چالش با مصرف کنندگان یوتیلیتی را متمرکز حل کند.

شمیم با شاره به چالش تعیین قیمت های به روز در واحدهای یوتیلیتی گفت: طی دو سال اخیر با پیگیری های صورت گرفته ، دستورالعمل قیمت گذاری سالانه از طرف شورای رقابت ابلاغ شد که قیمت را از روش حسابداری مدرن با عنوان روش منصفانه تعیین می کنند. بر این اساس فرمول قیمت یوتیلیتی با حاشیه سود مطلوب محاسبه می شود.

مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص تغییر نام این شرکت و تاثیر آن در سود خالص شرکت گفت: یکی از دلایلی که نام شرکت از پتروشیمی تغییر کرد، تغییر در نرخ سوخت دریافتی بود. به گفته شمیم با خروج مبین از زیرمجموعه شرکت‌های پتروشیمی، نرخ سوخت دریافتی کاهش خواهد یافت که این موضوع سبب افزایش 300 میلیارد تومانی سود خالص مبین انرژی خلیج فارس خواهد شد.

وی ادامه داد: حاشیه سود مبین در یوتیلیتی از سال 94 بالغ بر 52 درصد بوده که در سال 97 به بیش از 65 درصد رسیده است.

یکی از موارد چالش برانگیز دیگر در واحدهای پتروشیمی، قطع ناگهانی یوتیلیتی است که موجب خسارت می‌شود. در این راستا برای تداوم 100 درصدی جریان یوتیلیتی، پروژه هایی از جمله آب شیرین کن تعریف شده و تا ماه آینده عملیات پیش راه اندازی آن آغاز و در مدار قرار می گیرد.

مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس درمورد واحد پساب این شرکت هم توضیح داد: تمام آبهای استحصال شده از تصفیه پساب‌ها که بالغ بر 500 متر مکعب بر ساعت است یا به دریا می‌ریزد و یا برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که در پروژه جدیدی که برای این موضوع تعریف شد و اکنون 70 درصد پیشرفت دارد این آب تبدیل به آب شیرین می‌شود.

مدیرعامل مبین انرژی ادامه داد: بزرگترین معضل این شرکت لوله‌های GRP واحد آبگیر  است که از زمان نصب تاکنون صدها میلیارد تومان به صنعت پتروشیمی ضرر زده که برای حل این موضوع جایگزینی لوله فلزی به جای GRP در نظر گرفته شده‌است. مناقصه اول این پروژه به ارزش 120 میلیارد تومان برگزار و از اواخر ماه جاری عملیات اجرایی آن آغاز و طبق برنامه زمان‌بندی طی 6 ماه انجام می شود و پتروشیمی‌های پردیس، زاگرس، مبین،نوری و پارس دیگر قطعی آب نخواهند داشت.

وی افزود: مطالعات فاز دوم این پروژه برای شرکت های جم و آریاساسول به انجام رسیده و پیش بینی می شود ظرف یک ماه آینده پیمانکار اجرای انتخاب و قبل از پایان سال 99 عملیات اجرایی آن به اتمام برسد.

شمیم از خرید 100 درصد سهام پتروشیمی آپادانا توسط مبین خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از آپادانا تا سال 1401 با قیمت فعلی متانول، 1500 میلیارد تومان به سود سالانه 2800 میلیارد تومانی مبین اضافه می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان