پرداخت مابه‌التفاوت خودروی دوگانه‌سوز نسبت به تک‌سوز به خودروسازان

طبق اعلام مدیر عامل شرمت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران، برای دوگانه‌سوز شدن خودروها، مابه‌التفاوت خودروی دوگانه‌سوز با مدل تک‌سوز آن، بسته به نوع خودرو بین ۳۳۰ تا ۴۴۰ دلار به خودروساز پرداخت خواهد شد.

پرداخت مابه‌التفاوت خودروی دوگانه‌سوز نسبت به تک‌سوز به خودروسازان

به گزارش ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که در راستای توسعه خودروهای گازسوز با هدف کاهش مصرف بنزین و جایگزینی بنزین با سوخت پاک، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و همچنین کاهش آلودگی‌های ناشی از خودروهای بنزینی برگزار شد، گفت: در تمام کلان‌شهرهایی که تعهد توزیع سوخت یورو داریم، هم گازوئیل و هم بنزین توزیع خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با صحت اظهارات مطرح شده در مورد میزان بالای سولفور در سوخت‌های دیزلی که منجر به خرابی خودروها می‌شود، اظهار کرد: یورو استاندارد تعریف شده است. زمانی که یورو 4 باشد، یعنی 50ppm  و یورو 5،  10pmm؛ خودروهایی که از سوخت یورو بخواهند استفاده کنند، حتما باید در جایگاه‌هایی که در تمام مسیرهای مواصلاتی که مشخص شده‌اند، سوخت‌گیری کنند. اگر این خودروهای دیزلی در جایگاه‌های بی‌اعتبار یا سوخت غیر یورو، سوخت‌گیری می‌کنند و میزان سولفور موجود سبب آلودگی بیش‌تر و خرابی خودرو می‌شود، کاستی سوخت یورو نیست.

وی در رابطه با هزینه دوگانه‌سوز کردن خودروها و میزان ارائه تسهیلات به خودروسازان اعلام کرد: شورای اقتصاد برای انواع خودروهای مختلف، میزان این هزینه‌ها را مشخص کرده است‌ که برای مثال برای خودروی ون، برای تاکسی سدان، وانت پرمصرف و کم مصرف، هرکدام هزینه متفاوت است که در مصوبه شورای اقتصاد آورده شده و از محدوده 330 دلار تا 440 دلار به ازای هر خودرو را شامل می‌شود. به محض این‌که خودرو تبدیل به گازوسوز شود، تسهیلات به خودروسازان پرداخت می‌شود.

صادق‌آبادی تاکید کرد: البته در قراردادی که با خودروساز یا کارگاه‌های تبدیل بسته می‌شود، طبیعتا بخشی هم به‌صورت پیش‌پرداخت همچون تمام قراردادهای تجاری در برابر ضمانت‌نامه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در میزان کاهش مصرف در خودروهای دوگانه‌سوز، بسیار اهمیت دارد که این تبدیل کردن ابتدا از به‌طور مثال تاکسی‌ها و وانت‌های پرمصرف که میزان مصرف بنزین حدود 20 میلیون لیتری دارند، آغاز شود. اما تمام 20 میلیون لیتر را که تبدیل به گاز نخواهند کرد و طبیعتا از هر دو سوخت استفاده می‌کنند. حداقل 10 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین قابل تحقق خواهد بود.

او ادامه داد: با دوگانه‌سوز شدن حدود یک میلیون و 400 هزار خودروی تک‌سوز که حداقل 10 میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش خواهد داد، با درنظر گرفتن قیمت 50 سنتی، روزانه پنج میلیون دلار، ماهی 150 میلون دلار و به همین ترتیب سالانه  یک میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش درآمد حاصل از صادرات خواهد بود.

وی در ابطه با تفاهم‌نامه امضا شده، اظهار کرد: پس از مصوبه شورای اقتصاد، دولت به ما اجازه داد تا سقف 6500 میلیارد تومان برای خودروهای نو و همچنین خودروهایی که در کارگاه دوگانه‌سوز می‌شوند، مابه‌التفاوت یک خودروی دوگانه‌سوز با خودروی تک‌سوز را به خودروساز پرداخت کنیم که همانطور که اشاره شد، بسته به حجم مخزن و سایر تجهیزاتی که برای دوگانه‌سوز شدن خودرو، نیاز است، متفاوت بوده و بین 330 تا 440 دلار خواهد بود.

صادق‌آبادی ادامه داد: یک بانک به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، وام خواهد داد و شرکت متعهد پرداخت اصل و فرع این وام خواهد شد و به کارخانه‌های خودروساز یا کارگاه‌های تبدیل این تسهلات را پرداخت می‌کند. این مبلغ برای مصرف‌کننده نهایی، کمک بلاعوض خواهد بود و از محل صادرات بنزین، این کمک بلاعوض جبران می‌شود. در این طرح که صحبت از 20 هزار میلیارد تومان صحبت می‌شود که با توجه به 6500 میلیارد تومان کمک بلاعوض، بازگشت این سرمایه سه-چهار ماهه خواهد بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این طرح علاوه بر این که به مصرف‌کننده به سبب این کمک بلاعوض، فشار نخواهد آمد، در هزینه‌های جابه‌جایی و حمل‌و نقل نیز تاثیر دارد. پیش از سهمیه ‌بندی که بنزین 1000 تومان بوده است، در حال حاضر با سی ان جی 450 تومانی حمل‌ونقل‌ها انجام می‌شود، بنابراین باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل مسافر و بار خواهد شد. همچنین به لحاظ زیست محیطی  هم سوخت فعلی با یک سوخت پاک جایگزین خواهد شد. بنابراین این طرح برای کشور سبب خیر خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان