بلاتکلیفی بازار پوشاک و لوازم ورزشی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با مرتضی حق‌پرست، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی، گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم تولید از بازار پوشاک ورزشی چقدر است؟

در زمینه پوشاک ورزشی، میزان تولید داخل کاملا جوابگوی نیاز بازار است، اما در بخش کفش و لوازم ورزشی هنوز نتوانسته‌ایم به سطح قابل‌قبولی برسیم و به واردات متکی هستیم. درحال حاضر60 تا 70درصد نیاز بازار پوشاک و لوازم ورزشی با واردات تامین  و حدود 99درصد واردات تجهیزات، کفش و پوشاک ورزشی از کشور چین انجام می‌شود. بیشتر کالاهای وارداتی از چین نیز تحت لیسانس برندهای مطرح مثل آدیداس و ریبوک تولید می‌شود.

چقدر از نیاز بازار با قاچاق تامین می‌شود؟ 

متأسفانه به‌دلیل مشکلات واردات قانونی، اکنون حدود 70درصد واردات پوشاک و لوازم ورزشی به شکل قاچاق انجام می‌شود که عمدتا اجناس چینی است و بخشی نیز به‌ صورت مسافری و چمدانی از کشور ترکیه وارد کشور می‌شود. در زمینه تجهیزات ورزشی بیشتر دستگاه‌های کششی مورد استفاده در باشگاه‌های ورزشی تولید داخل است، اما محصولات هوازی تماما وارداتی است و در این زمینه تولید داخلی نداریم. این در حالی است که تولیدات داخل برخی برند‌های ایرانی که قبلا واردکننده محصولات آدیداس و ریبوک بوده‌اند، با استقبال خوبی مواجه شده است. برندهای ایرانی مانند مِل‌اند موژ، تکنیک، درفش‌ایران تولیدات خوبی در زمینه لباس ورزشی دارند و برخی از پارچه‌بافی تا رنگرزی و دوخت لباس ورزشی را انجام می‌دهند.

تعامل باشگاه‌ها با تولیدکنندگان چگونه است؟

یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی این است که باشگاه‌های بزرگ ورزشی به تولیدکننده ایرانی اعتماد نمی‌کنند و در صورت اعتماد نیز به‌ دلیل استفاده از خدمات اسپانسرینگ برندهای خارجی، حاضر نیستند تولیدات داخلی را تبلیغ کنند. تیم‌های کشتی، والیبال و بسکتبال ایران در مسابقات بین‌المللی از پوشاک تولید داخل استفاده کردند و موفق هم بودند، اما تیم‌های مطرح فوتبال در این زمینه همکاری ندارند. یکی از الزامات موفقیت برندهای ایرانی این است که 2تیم پرسپولیس و استقلال که طرفدارهای میلیونی دارند، کالای آنها را تبلیغ کنند اما متأسفانه این دو تیم به جای حمایت از تولید ایرانی به‌تازگی با آل اشپورت قرارداد امضا کرده‌اند.

آیا کیفیت محصولات داخلی مانع این حمایت است؟

طی سال‌های اخیر تولید‌کنندگان پوشاک ورزشی از نظر طراحی و دوخت پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و اگر از آنها حمایت شود می‌توانند تکنولوژی خود در زمینه تولید پارچه را نیز ارتقا دهند. در نمایشگاه پوشاک ورزشی شهریورماه امسال برخی تولیدکنندگان ایرانی پیراهن ورزشی‌ای را عرضه کردند که از تکنولوژی خنک‌کننده پیراهن‌های آدیداس بهره ‌می‌برد و صفر تا 100 این پیراهن‌ها، از تولید پارچه گرفته تا دوخت، توسط کارشناسان این شرکت و در داخل کشور انجام شده بود. با وجود این، اکنون بازار پوشاک و لوازم ورزشی، شرایط خوبی ندارد و تولیدکننده و فروشنده در بلاتکلیفی به‌ سر می‌برند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان