همه آنچه که در نشست دانشجویی سخنگوی دولت گذشت؟

خبرگزاری فارس: عصر امروز همایش « سخنگو پاسخ می‌دهد» در حالی به همت بسیج دانشجویی و به‌مناسبت گرامیداشت روز دانشجو با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت در دانشگاه شریف برگزار شد که استقبال خوبی از سوی دانشجویان از این نشست شده بود و دانشجویان آمده بودند تا پاسخ سوالات خود را از سخنگوی دولت بگیرند.

در ابتدای این همایش نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به سخنرانی پرداختند و انتقاد از عملکرد دولت موضوعی بود که در سخنان همه آنها مشترک بود. دانشجویان در سخنان خود به عملکرد دولت انتقاد کرده و از اینکه دولت ناکارآمدی‌اش را با بهانه کمبود اختیارات توجیه می‌کند، گلایه کردند.

نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین از انتقادات دیگر دانشجویان در حضور ربیعی بود. آن‌ها در این همایش انتقادات تندی را نسبت به عملکرد حسن روحانی و دولت مطرح کردند.

* نمانیده بسیج دانشجویی: دولت ناکارآمدی خود را در حل چالش‌های کشور ثابت کرده‌است

علیرضا قادری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشجویان بود که در حضور علی ربیعی سخنگوی دولت به سخنرانی پرداخت و گفت: آنچه در این جا می‌گویم نه از سر عقده‌گشایی شخصی و نه وابستگی‌های جناحی است. نه خوراک رسانه‌ای برای بیگانگان و نه دستاویز فتنه خناسان است. آنچه می‌گویم بر اساس وظیفه انقلابی و سنگینی بار مردم، این ولی نعمتان انقلاب است که سینه‌مان را می‌سوزاند.

وی ادامه داد: امروز میزبان سخنگوی دولت تدبیر و امید هستیم. دولتی که 6 سال است تدبیر و امید را به گونه‌ی دیگری معنا کرده است. خاطر مردم پر است از وعده‌ها و خلف وعده‌ها. گفته شد آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که مردم اصلا به یارانه محتاج نباشند اما آنچنان رونقی بوده که امروز مردم با دریافت دو وعده یارانه، سفره‌شان را کوچک‌تر می‌یابند. گفته شد رشد پایه پولی را مهار می‌کنیم تا تورم کنترل شود اما پایه پولی بیش از دوبرابر شد وتورم 50 درصدی را هم تجربه کردیم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: با یک خروار ادعای کارشناسی، نرخ ارز را علی‌رغم اصرار همه کارشناسان اقتصادی در 4200 تومان تثبیت کردیم و میلیاردها دلار رانت وارداتی و خسارت ارزی به کشور وارد کردیم. با بزرگنمایی تحریم و گره زدن رونق اقتصاد به توافق و رفع تحریم، اقتصاد را شرطی کردید. ما طرفدار تحریم نیستیم اما موکول کردن اقتصاد به لغو تحریم ها را کمک به تحریم‌کننده می‌دانیم.

قادری یادآور شد: قطع وابستگی بودجه از نفت و استقراض از بانک مرکزی و تامین درآمدهای بودجه از محل مالیات‌ها و مولدسازی دارایی های دولت، توقف رشد نقدینگی به منظور کنترل تورم، کمک به خودکفا شدن در کالاهای اساسی به جای اعطای یارانه چند میلیارد دلاری به معدودی واردکننده، فعال کردن مسکن و پروژه های عمرانی بعنوان پیشران های صنعت و تولید از جمله مسیرهای مقابل دولت در این هجمه سنگین اقتصادی بود‌.

وی گفت: اما در مواجهه با مسائل کشور، در این سالها بدون توجه به ظرفیت عظیم داخلی، تمام مقدرات مملکت را به مذاکرات گره زدید و حل المسائل کشور را در دستان 5+1 جستجو کردید. روزی که منتقدان از سست بودن اساس برجام می‌گفتند، ضمانت آن را امضای جان کری دانستید و منتقدان را بی‌شناسنامه خطاب کردید. اکنون و بعد از بدعهدی‌های مکرر و عایدی "تقریبا هیچ" برجام، آدرس غلط می‌دهید و از کمبود اختیارات گلایه می‌کنید. حال آن که دولت دوازدهم بیشترین بسط ید اقتصادی را در تاریخ جمهوری اسلامی داشته‌است.

این دانشجوی بسیجی تاکید کرد: در ایام انتخابات گفتید به عقب برنمی‌گردیم، گفتید بنزین دو نرخی مولد فساد است. گفتید کارت سوخت غیرضروری است. گفتید که به حسابهای بانکی مردم سرک نمی‌کشیم، حالا چه شده که عقبگرد کردیم؟ چه کسی باید تاوان سیاسی‌کاری در تصمیمات و هزینه تحمیل شده به ملت را بدهد؟

وی ادامه داد: دو روز قبل از افزایش قیمت بنزین وزیر همیشه نفت دولت هرگونه افزایش قیمت را تکذیب می‌کند و ساعاتی بعد، ناگهان قیمت ها سه برابر می‌شود. واضحا سوال این جاست؛ مردم چه جایگاهی در دولت تدبیر و امید دارند که مورد فریب واقع می‌شوند؟ چه شانی دارند که زیر فشار تصمیمات دولت می‌افتند و ریشخند می‌شوند.

قادری در ادامه خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی! شما می‌خندید و مردم گریه می‌کنند! شما می‌خندید و مردم اعتراض می‌کنند! شما می‌خندید و خونها پایمال می‌شود!

نماینده دانشجویان بسیجی تاکید کرد: آقای ربیعی! شش سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد اما آقای رئیس جمهور طوری سخن می‌گوید که انگار هنوز پشت تریبون انتخابات ریاست جمهوری است. دولت تدبیر و امید همان دولتی است که سر کوچکترین بهانه‌ها، نظام را 2 بار در پرتگاه فتنه داخلی قرار داده است و اکنون پس از نمایش ناکارآمدی خود، دم از برگزاری رفراندم بر سر مسائل چهل ساله می‌زند.

وی ادامه داد: آقای سخنگو! اساسا دولتی که در تدبیر چهار روزه، کرامت مردم را وهن می‌کند، چگونه از رفراندم بر سر مسائل چهل ساله سخن می‌گوید؟ چرا تمرکز دولت به حاشیه‌‌پردازی‌ها رفته و آدرس غلط می‌دهد؟ چرا با افکار عمومی مردم بازی‌ می‌کند؟ چرا خود را در موضع پاسخگویی نمی‌بیند؟ چرا حتی برای یک بار، صادقانه با مردم گفت وگو نمی‌کند؟ آیا مردم که قرار بود صاحبان اصلی انقلاب باشند از منظر دولت به این درجه رسیده اند که حتی از حقایق محروم شوند؟

این فعال دانشجویی یادآور شد: تا کی باید سرمایه‌ اجتماعی نظام به پای اشتباهات دولت نوشته‌شود؟ تا کی باید وجهه امام امت صرف تصمیمات نسنجیده حضرات شود؟ آیا فکر نمی‌کنید اگر حمایت آن روز رهبر معظم انقلاب نبود، اکنون آقای روحانی به سرنوشت سعد حریری و عبدالمهدی دچار شده‌بود؟

وی افزود: آقای ربیعی! ما در شریف راه و رسم میهمان‌نوازی را خوب می‌دانیم. خیلی دوست داشتیم امروز از موفقیت‌های دولت می‌گفتیم و به کارنامه دولت منتخب ملت افتخار می‌کردیم اما چه کنیم که عملکرد دولت ما را به این جا رسانده که با تلخی سخن بگوییم.

قادری ادامه داد: اکنون پس از شش سال تجربه ناموفق دولت مستقر، گفتمان حاکم بر کشور در میان نسل جوان انقلاب هیچ پایگاه و اعتباری ندارد. اکنون پس از شش سال تجربه، دولت مستقر به وضوح ناکارآمدی خود را در حل چالش‌های کشور ثابت کرده است اما مردم و بخصوص ما جوانان این را به این معنا نمی دانیم که مسائل راه حلی ندارند.

 

وی افزود: آقای ربیعی! ما در شریف راه و رسم میهمان‌نوازی را خوب می‌دانیم. خیلی دوست داشتیم امروز از موفقیت‌های دولت می‌گفتیم و به کارنامه دولت منتخب ملت افتخار می‌کردیم اما چه کنیم که عملکرد دولت ما را به این جا رسانده که با تلخی سخن بگوییم.

قادری ادامه داد: اکنون پس از شش سال تجربه ناموفق دولت مستقر، گفتمان حاکم بر کشور در میان نسل جوان انقلاب هیچ پایگاه و اعتباری ندارد. اکنون پس از شش سال تجربه، دولت مستقر به وضوح ناکارآمدی خود را در حل چالش‌های کشور ثابت کرده است اما مردم و بخصوص ما جوانان این را به این معنا نمی دانیم که مسائل راه حلی ندارند.

وی گفت: ما قطعا به آینده انقلاب امیدواریم. معتقدیم نسل جوان انقلابی میتواند این چالش ها را حل کند. بزرگترین نشانه آن هم این است دیگر به تفکر پوسیده و تاریخ گذشته این دولت اعتقادی ندارد و به جای اتکا به غرب به خود متکی است. بدنه جوان کشور در همین مسیر سنگلاخی و ناهموار موجود هم در بسیاری از زمینه های علمی و دانش بنیان و فرهنگی، خودجوش مشکلات را حل کرده و بی تدبیری های مسئولین نتوانسته جلو آن ها را بگیرد. بله، هنوز در کشور اشکال مدیریتی هست.

قادری اظهار داشت: اما ما نه نیازی به تجدید نظر در آرمان های انقلاب و نه تجدید نظر در قانون اساسی نیست؛ لازم است تا در انتخاب برخی مسئولین تجدید نظر کنیم. مسئولین می‌روند اما این انقلاب است که بر دوش فرزندان خمینی پیش‌ می‌رود.

* نماینده جامعه اسلامی دانشجویان: کاسه امیدمان از امثال شما لبریز شده است

رسول قاسمی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هم در این همایش گفت: آقای سخنگو، ما صبرمان زیاد است اما کاسه امیدمان از امثال شما لبریز شده است. فقط امیدمان به خداست که آخر این راهی که باید با دست فرمان شما سر کنیم، دره‌ی تاریک هلاکت نباشد.

قاسمی تاکید کرد: آقای سخنگو دیگر ما در شریف به آمدن سخنگوها به جای رئیس‌ها عادت کرده‌ایم البته که همه‌تان وظیفه‌ای بیش از سخنگویی برای خود قائل نیستید.

وی افزود: براستی آقای سخنگو، اصلا چه شده است که به اینجا آمده‌اید؟ آمده‌اید پاسخگوی چه چیزی باشید؟ آمده‌اید سقف کدام فلک را بشکافید و کدامین طرح نو را در اندازید؟ باز چه شعبده‌ای در آستین دارید؟. دیگر زمان اینگونه نمایش‌ها به سر رسیده است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: دیگر این که ما بگوییم و شما توجیه کنید و آش همان آش و کاسه همان کاسه باشد تاثیری ندارد. مگر گوشی برای شنیدن‌ وجود دارد؟، گویا اصلا تمام مملکت دهان شده‌ است.

 

این فعال دانشجویی ادامه داد: به‌راستی این هم نمایشی است برای این که نشان داده شود هنوز امیدی به اصلاح، از طریق این گفتن‌های مکرر وجود دارد. که ما و شما میدانیم این گونه نیست. دیگر فریاد و فغان بر سر یکدیگر برای تغییر ساختارهای موجود، راه به جایی نمیبرد و دیگر لگد زدن به این جنازه ها فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: آقای ربیعی روزگاری قرار بود انقلابمان را به کشور‌های دیگر صادر کنیم. حال به چه وضعیتی ما رساندید؟ اعتماد عمومی را که از بین بردید به کنار، آخر چرا تمام تلاش خود را می کنید وظیفه سخنگویی خود را انجام دهید؟ کمی هم سخن نگویی را امتحان بکنید. لااقل نامه نانوشته دروغ ندارد و بند اعتماد ملت و دولت را بیش از این از بین نمی‌برد.

قاسمی یادآور شد: از این رو آمدن شما را حرکتی کاملا بی‌معنا و بی‌ارزش می دانم و خروجی آن را جز بالا و پایین رفتن آدرنالین جمع حاضر، نمی دانم.

وی گفت: حال می‌خواهم مخاطب خود را مردم و دانشجویان دانشگاه قرار دهم تا حداقل توانسته باشم کاری مفید بکنم. ما نباید دلمان را به دولت‌ها و اتفاقات جدید صابون بزنیم. اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد.

قاسمی ادامه داد: قرار نیست مجلسی کارآمد بیاید و معجزاتی بکند تا مشکلاتمان رفع شود. قرار نیست دولت فعلی در دو سال آینده یا دولت‌های بعدی حتی اگر جوان هم بشوند، با چنین ساختارهایی شق القمری کنند. بیایید از امید واهی دادن به خودمان دست بکشیم. به راستی دیگر، روزگار چنین اصلاحاتی، گذشته‌است و شواهد و قرائن، از اصلاح ناپذیری، سخن میگوید.

وی افزود: دیگر باید رویکردی جدید را اتخاذ کنیم و از سمتی دیگر به مساله نگاه کنیم . نگاهی که دیگر چشممان به بالا نباشد تا اتفاقی بیفتد.دیگر باید روی خودمان حساب کنیم.

قاسمی یادآور شد: در روزگار امروز که دانشجو دیگر دیدگاه سیاسی ندارد و همه طیف‌های دانشجویی به بت‌پرستی مشغول شده‌اند، دیگر زمان آن رسیده که دانشجو برای خودآگاهی و ایجاد دیدگاه سیاسی تلاشی بکند،که پیام سیاسی و اجتماعی از دل آن بجوشد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: در شرایط فعلی به راستی دانشجویان نه دیدگاه سیاسی و اجتماعی دارند، نه توسعه دهنده علم و فناوری هستند و نه پیشرو در مساله های کشور. البته مساله های واقعی را میگویم که شرح آن مجلسی دیگر می طلبد. دیگر اصلا دانشجویی وجود ندارد. از دانشجو و روز دانشجو برای ما ،تنها چلوکباب بختیاری آن باقی مانده است.

وی افزود: آیا کسی هست که آرمان‌خواه باشد و بتواند برای مشکلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اجتماع خود، دست به تحرکی بزند؟ آیا رویکردی از درون دانشگاه می جوشد؟ چه شده است که دانشجوی شریفی امروز را ولع پول و استارت آپ خفه کرده و کاری به کار بقیه و اجتماع ندارد؟ چه شده که دانشجو دیگر دیدگاه سیاسی و اجتماعی خود را از دست داده و پیروی‌های مضحک، نهایت کنش سیاسی آن شده است؟ چه شده است که مثلا دانشگاه شریف را به جز فرودگاهی برای رسیدن به شهر آرزو ها نمی توانیم ببینیم؟

 

قاسمی تصریح کرد: چه شده است که دانشجوی امروز نهایت شوق خود را در داد زدن بر سر دولتی که چیزی جز جنازه‌ای سیاسی از آن باقی نمانده است، نمایان می‌سازد؟ آری دیگر برای حرکت سیاسی نباید سخنگوی دولت را به صلابه بکشیم دولتی که به وضوح به جز قمار بر سر برجام دیگر برنامه‌ای نداشت و باید منتظر گلابی‌های جدیدی باشیم که در دو سال آتی میخواهد از درخت خشکیده آن بچیند. بلکه باید به درون نگاه کنیم و امید را از این جنازه های سیاسی ببرّیم و کمی هم خودمان در راهی که امروز ادعای آن را داریم قدم بگذاریم.

وی گفت: زمان آن رسیده که نه تنها آگاهی خودمان، بلکه جامعه خود را در ابعاد سیاسی و اقتصادی رشد بدهیم تا بتوانیم از ساختار های دیگر اجتماع استفاده کنیم. زمان آن رسیده که دانش عمومی و سواد عمومی اجتماع را افزایش دهیم تا از سواری دادن‌های بیهوده جلوگیری شود و تلاشی در این جهت بکنیم که توزیع قدرت بین آحاد ملت شکل بگیرد. زمان آن رسیده تا ان جی او های عمومی را تقویت کنیم و طرحی نو در اندازیم و از رویکردهایی که ما را به امید واهی اصلاح از بالا به پایین وامی گذارد دوری کنیم.

وی یادآور شد: جناب سخنگو لگدمال کردن جسد دولت فخیمه تان را نیز به باقی دوستان واگذار می‌کنیم و در ضمن اصلا فایده ای هم در آن نمی‌بینم. چرا که باز هم ما را به دولت مستعجل دیگری امیدوار می‌کنند. امیدی پوشالی. امیدی توخالی. امیدی که هر چه زودتر باید بندش پاره شود.

* نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل: دولت حتی در نمایش کار و خدمت هم ناتوان است

محمدصالح سلطانی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل هم طی سخنانی در این همایش «سخنگو پاسخ می‌دهد» گفت: آقای ربیعی به دانشگاه صنعتی شریف خوش آمدید، اما دیر آمدید. حدود دو و نیم‌سال پس از روی کار آمدنِ دولتِ دوازدهم، در روزهایی که چهره‌ زیبای ایرانِ عزیزمان زخمی از بحران‌ها و آشوب‌ها و فتنه‌ها و سوءتدبیرهاست میزبان شما به عنوان نماینده دولت هستیم.

وی ادامه داد: آقای نماینده‌ دولت البته باید خیلی خیلی زودتر از این‌ها و پیش از آن‌که استخوان بی‌تدبیری در گلوی مردم تبدیل به تیغی بَرّنده شود، به دانشگاه می‌آمد. صدای دانشگاه، مدت‌هاست بلند است و شما سال‌هاست هشدارهای دلسوزانه‌ منتقدان را نمی‌شنوید. امروز صحبت کردن از امید و از آینده، خاصه در میان دانشجویان، دشوار است. دشوارتر از آن‌چه تصور می‌کنید.

سلطانی تأکید کرد: آقای سخنگو! امروز اشتراکی کم‌سابقه در میان تمامی جریانات فکری و سیاسی کشور، پیرامون دولت دوازدهم شکل گرفته، اجماعی که تمام طیف‌ها را بر ناکامی شما و همراهان‌تان متحد کرده است. امروز اختلافی بر سرِ اصلِ شکست‌خورده‌بودنِ دولتِ دوازدهم وجود ندارد.

وی ادامه داد: تفاوت‌ها فقط بر سرِ میزان شکستِ شماست. حامیان دیروز دولت، یکی یکی در فضاهای مجازی و حقیقی بابتِ حمایت از آقای روحانی عذرخواهی می‌کنند و هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیتِ به بار نشستنِ دولت دوازدهم را قبول کند. انگار دولت حاضر، همچون فرزندی سرراهی، توسط حامیانش در میان مردم رها شده. در میان مردمی که شعله‌های خشم‌شان، گریبانِ دولت را گرفته و گاه این شعله‌ها، در قالب اعتراضات خیابانی، بیرون می‌زند.

 

این فعال دانشجویی اظهار داشت: تنهاییِ امروزِ دولت البته حاصل عملکرد شما و دوستانِ شماست. عملکردی که به نظر می‌رسد می‌توان آن را به نقد کشید.

وی یادآور شد: انتخابات سال92، عرصه‌ پیروزیِ ایده‌ «مذاکره» بود. روایتِ دلپذیرِ آقای روحانی از چرخش همزمانِ چرخِ سانتریفیوژ و چرخِ زندگی مردم، 50.7 درصد از رای‌دهندگانِ آن انتخابات را مجاب کرد تا به مردِ مذاکره اعتماد کنند. راهبرد دولت یازدهم، مشخص بود و از همان روزهای نخست، جسورانه به پیش رفت و طی چهارسال، به شیوه‌های گوناگون و با تبلیغات فراوان تحقق یافت.

سلطانی تصریح کرد: همه‌چیزِ دولتِ یازدهم، بر مدارِ مذاکره و تعامل با غرب و بستن با کدخدا می‌چرخید و مردم، در انتظارِ دیدنِ ثمراتِ این راهبرد، چهار سال همراهِ دولت بودند. اما خروج امریکا از برجام و مرگِ تدریجیِ رویای آن، دولتِ دوازدهم را چنان منفعل کرده که حالا به راحتی می‌توان از وقوع یک «سکته‌ی مغزی» در این دولت صحبت کرد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور و دوستان‌شان، هیچ ایده‌ای برای اداره‌ کشور ندارند، گاهی به سراغ ایده‌های دولت‌های قبل می‌روند و البته همچنان به هروله میان اروپا و امریکا ادامه می‌دهند، به این امید که از جسمِ بی‌جانِ برجام، جانی تازه برای خود کسب کنند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: اما آقای ربیعی! به نظر می‌رسد مردم برای تحملِ یک دور اعتمادِ دوباره به کسانی که دشمنی‌شان با این ملت را ثابت کرده‌اند، رمقی ندارند.

وی تصریح کرد: خسارات و آسیب‌های حاصل از معطل نگاه‌داشتنِ ظرفیت‌های کشور برای برجام، چنان سهمگین بوده که حرف زدن از مذاکره‌ی مجدد و التماس به ترامپ برای مُشتی دلار، بیشتر شبیه یک شوخیِ بی‌مزه است. آقای ربیعی! بهتر نیست به جای بازگشت به ایده‌ی نخ‌نماشده‌ی دولتِ یازدهم، طرحِ نویی در اندازید و برای نجات کشور از بحران‌های پرشمارِ موجود، علاجی از داخل را جستجو کنید؟

سلطانی ادامه داد: اولین و ملموس‌ترین نتیجه‌ فقدانِ ایده برای اداره‌ کشور در دولت دوازدهم، ولنگاریِ شگفت‌انگیز در عرصه‌های مختلف است. دولتی که راهبرد مشخصی برای مدیریت کشور نداشته باشد، گریزی جز بی‌عملی ندارد؛ چیزی که مردم به وضوح آن را در ساحت‌ها و سطوح گوناگون، نظاره می‌کنند.

وی افزود: سیاستِ خارجیِ پسابرجام، منفعل‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند و اعتنایی به فرصت‌های دیپلماتیکِ موجود در شرق آسیا، افریقا و امریکای لاتین دیده نمی‌شود.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: اقتصاد، در مقطعی جولانگاه تصمیمات خلق‌الساعه و فاجعه‌باری مثل دلار چهارهزارودویست‌تومانی شد و دولت، به جای آن‌که با اقداماتی مثل اعمال مالیات بر خانه‌های خالی و یا اخذ مالیات از هنرمندان، کسری درآمد خود را جبران کند، به دنبال راه‌های دیگری برای حل این مشکل است. فرهنگ، بیش از گذشته گرفتارِ خلاءِ نظارت‌های اصولی و چارچوب‌مند است.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: جامعه، با بحران‌هایی متنوع، از اعتیادِ روز افزون تا خودکشی و طلاق مواجه است و هیچ کنشِ هدفمندی از جانب دولت برای مبارزه با این بحران‌ها دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: تازه‌ترین نسخه‌ ولنگاری، دولت محترم چند روزی است از «ولنگاری ورزشی» نیز رونمایی کرده و شرایطی ساخته که حضور هر مربی خارجی در فوتبال ایران، موجی از خشم برای هواداران و اسراف در بیت‌المال را به بار می‌آورد.

سلطانی تصریح کرد: آقای ربیعی! مشکل بزرگ اینجاست که مردم هم این ولنگاریِ دولت را دیده و فهمیده‌اند. و نکته تاسف‌بار اینکه دولتِ محترم حتی در نمایشِ کار و خدمت نیز ناتوان است و شوربختانه، دولتِ دوازدهم نه تنها کار نمی‌کند، بلکه حتی بلد نیست ادای کار کردن را هم در بیاورد و این، خشم مردم را دوچندان می‌کند.

وی گفت: دولتِ دوازدهم، از حیث مواجهه با بحران‌ها و تنش‌های اجتماعی، رکورددارِ دولت‌های پس از انقلاب است. وقایع دی‌ماه 96، اعتراضات متعدد کارگری در خوزستان و اراک، بحران آبی در استان اصفهان، فتنه‌ دراویش گنابادی در تهران و اتفاقاتِ آبان98 از جمله‌ی این بحران‌ها و تنش‌هاست.

سلطانی تصریح کرد: بحران‌هایی که هریک، برای مدتی مردم را اسیرِ نگرانی و درگیرِ تنش کرد. این شاید کنایه‌ تاریخ باشد که دولتِ آکنده از مقامات و مسئولینِ امنیتی، خود گرفتار شدیدترین بحران‌های امنیتی است! فراتر از کنایه‌ی تاریخ اما به نظر می‌رسد بروز این همه بحران و آشوب و تنش، ظرفِ تنها دوونیم‌سال، عادی نیست. آقای ربیعی! رئیس‌جمهور متبوع شما در جریان تبلیغات انتخاباتی، مدام رقبای خود را به رویکردهای «تنش‌زا» متهم می‌کرد.

وی بیان داشت: اما انگار امروز ما با دولتی «تنش‌زی» مواجه‌ایم! دولتی که اجازه بدهید رک بگوییم، دولتی که انگار بدنه‌ اجتماعیِ خود را در میان گسل‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جستجو می‌کند.

وی افزود: آقای ربیعی! حتی اگر بخواهیم نگاه بدبینانه‌ برخی منتقدان را کنار بگذاریم و از نقش مستقیمِ دولت در تشدید بحران‌ها نگوییم، نمی‌توانیم به دولتی خوش‌بین باشیم که طرح حساسِ افزایش نرخ بنزین را تا این حد مبتدی و ناشیانه اجرا می‌کند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: آقای ربیعی! قربانی شدن دویست‎‌وچند نفر از مردم این سرزمین زیر پای بی‌تدبیری دولت دوازهم، اتفاقی نیست که برای ما مجال خوش‌بینی باقی بگذارد. به نظر می‌رسد زیستن در تنش، کسب‌وکارِ دولتِ شماست که ریخته‌شدنِ خونِ این‌همه انسان، حتی خنده‌ای را از لبِ جناب رئیس‌جمهور، محو نمی‌کند!

وی خاطرنشان کرد: جناب آقای ربیعی! شما و دولت شما، با منتقدان‌تان مهربان نبودید. نیازی به قطار کردن اتهامات و نسبت‌های ناروای مقامات دولتی به منتقدان نیست و قصد بیانِ چیزی که عیان است را ندارم. ما خسته از نامهربانی‌ها و رنجور از خسارات پرشمار دولت به مردم اینجا ایستاده‌ایم. سخن گفتن از امید این روزها دشوار است؛ اما ما می‌خواهیم کارِ دشوار را در زمانه‌ دشوار به سرانجام برسانیم.

سلطانی ادامه داد: دوونیم‌سال پس از روی کار آمدن دولت، برای اصلاح رویه‌ها دیر است. رویای نجات کشور، اگرچه دور اما دست نیافتنی نیست. ما منتقدان نامهربانی نیستیم آقای ربیعی! ما به‌مانند حامیان دیروز شما نیستیم که روزی به خیابان بریزیم و با وعده‌های پوچ مردم را به سوی شما بخوانیم و روزی دیگر، ژست مخالفت گرفته و از پروژه‌ عبور سخن بگوییم. ما، همچنان منتقد شما هستیم و می‌مانیم اما اگر دستِ نیازی به سوی دانشگاه دراز شود، آن را رد نخواهیم کرد.

وی افزود: ما خسته‌ایم، ناراحتیم، مثل روزهای اولِ دولت یازدهم دلواپسیم اما ناامید نیستیم و به آینده‌ انقلاب، حتی با وجودِ یک و نیم سالِ باقی مانده از دولتِ دوازدهم، امیدواریم. اگر قصدِ اصلاح دارید و به دنبال طرحی نو برای گذر از بحران هستید.

* نماینده انجمن اصلاح‌طلب: پای صندوق‌های رای آمدیم تا به تدبیر و امید رای دهیم. اما افسوس!

یوسف سلطانیان دبیر انجمن اصلاح طلب دانشگاه صنعتی شریف نیز در این برنامه سخنرانی کرد. سلطانیان هم انتقادات تندی را از دولت داشت و خطاب به سخنگوی دولت گفت: بیش از دو سال از زمانی که پای صندوق‌های رای آمدیم می‌گذرد. ما پای صندوق‌های رای آمدیم تا اقتصادمان بهتر شود. ما دو سال پیش پای صندوق‌های رای آمدیم تا به تدبیر و امید رای دهیم. اما افسوس!

 

این فعال دانشجویی در ادامه به عملکرد دولت در حوزه دانشگاه هم انتقاد کرد و تاکید کرد: امروز سخن گفتن از دانشگاه امن بیشتر شبیه به یک طنز است تا یک واقعیت.

وی در بخش دیگری از سخنانش از ربیعی خواست تا درباره اتفاقات اخیر هم توضیح دهد.

* سردادن شعار مرگ بر فتنه‌گر توسط دانشجویان

دبیر انجمن اصلاح طلب دانشگاه صنعتی شریف در زمانی که سخنان خود را بیان می‌کرد چندین بار از سران فتنه نام برد و همین امر موجب شد دانشجویان چندین با صدای بلند شعار مرگ بر فتنه گر سر بدهند.

* اصلاح‌طلبان دانشگاه شریف حاضر به شنیدن سخنان ربیعی نشدند

نماینده انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه شریف بعد از اینکه انتقاداتش را نسبت به عملکرد دولت مطرح کرد سالن مراسم را ترک کرد، اعضای این انجمن هم حاضر به شنیدن سخنان نماینده و دولت نشدند و آنها نیز با پایان سخنان سلطانیان از سالن خارج شدند.

در این زمان یکی از دانشجویان فریاد زد و خطاب به دانشجویان اصلاح طلب گفت: شما یک زمانی از دانشجویان خواستید به این دولت رای بدهند حالا خودتان هم حاضر نیستید پای سخنان سخنگوی این دولت بنشینید!

* انتقادات تند دانشجویان درباره عملکرد دولت

بعد از پایان صحبت‌های دانشجویان، علی ربیعی سخنگوی دولت پشت تریبون قرار گرفت و دانشجویان سوال‌های خود را مطرح کردند.

ربیعی در زمان پاسخگویی به سوالات دانشجویان خاطراتی را از گذشته تعریف می کرد که این مسئله انتقاد دانشجویان را در پی داشت.

 

سوالات دانشجویان بیشتر در نقد عملکرد دولت بود. آنها همچنین با انتقاد از نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین از ربیعی خواستند پاسخگوی اتفاقات بعد از این موضوع باشد.

نماینده بسیج دانشجویی در زمانی که در سخنانش از مشکلات مردم می گفت و خنده های رئیس جمهور چند بار بغض کرد و سخنانش را بغض ادامه داد.

بعد از انتقادات تند دانشجویان گفت: چندی است برخی تریبون ها فقط عادت به گفت- گفت را پیشه کردند، اما من می‌خواهم که رویه این نباشد و ما گفت و شنود را تجربه کنیم، بنابراین اگر کسی می خواهد بازهم شعار دهد ایرادی ندارد.

وی همچنین درباره سوالات دیگر دانشجویان توضیحاتی ارائه کرد که به نظر می رسید دانشجویان از پاسخ های ربیعی قانع نشده باشند. ربیعی گفت حاضر است ماه آینده هم به دانشگاه شریف بیاید و پاسخگوی دانشجویان شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان