سیدصالحی: بازگرداندن استراماچونی بهترین کار است/ پول خارجی‌های بی‌کیفیت را خرج پایه‌ها کنید

بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال ضمن انتقاد از هزینه‌های باشگاه‌ها در خرید بازیکنان و مربیان خارجی بی‌کیفیت، از عملکرد آندره‌آ استراماچونی در استقلال تمجید کرد و بهترین کار برای این تیم را بازگشت این مربی ایتالیایی دانست.

سیدصالحی: بازگرداندن استراماچونی بهترین کار است/ پول خارجی‌های بی‌کیفیت را خرج پایه‌ها کنید

به گزارش ایسنا، با پایان هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر، جدول شکل و شمایل نسبتاً خوبی به خود گرفته است. برخی از تیم‌ها بر خلاف ابتدای فصل رفته‌رفته بهتر شدند و برخی هم بر خلاف فصل‌های قبل در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. سید مهدی سیدصالحی درباره همین موضوع گفت: لیگ برتر از قدیم همین‌طور بوده‌است. تیم‌هایی که در نیم فصل اول خوب ظاهر می‌شوند و نتیجه‌های خوبی می‌گیرند، نیم فصل دوم به دنبال سه امتیاز هر بازی هستند، و نه گل‌های بیشتر. در طرف مقابل تیم‌های پایین جدولی مقابل این‌ تیم‌ها با احتیاط  بیشتری نسبت به نیم فصل اول بازی می‌کنند چرا که به دنبال پیروزی در بازی باید مراقب این هم باشند که متحمل یک شکست دیگر نشوند. بر همین اساس، کسب امتیاز در نیم فصل دوم به مراتب سخت‌تر از نیم فصل اول است.

او با کیفیت‌ترین تیم حال حاضر لیگ برتر را ابتدا استقلال و بعد سپاهان دانست و گفت: فوتبال ایران همیشه دستخوش تغییرات بوده‌است. به عنوان مثال ابتدای فصل، استقلال عملکر ضعیفی از خود نشان داد اما به مرور زمان بهتر و بهتر شد و نشان‌گر آن هم دیدار این تیم مقابل تیم فوتبال شهر خودرو در هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر بود. بنابراین انتخاب یک تیم به عنوان بهترین، به هیمن سادگی نیست. با این وجود تا اینجای کار استقلال و سپاهان بسیار خوب عمل کردند.

سید صالحی در پاسخ به این سوال که عملکرد مربی‌های خارجی تیم‌های لیگ برتری در این فصل را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: درباره مربی خارجی که صحبت به میان می‌آید، باید ابتدا دید که آن مربی چه سابقه کاری داشته است. مربیان خارجی که وارد ایران می‌شوند نیاز به زمان دارند تا شرایط فوتبال ما را درک کنند، بازیکنان را بشناسند و یا حتی شرایط روحی خود را با ایران تطبیق دهند، به دلیل این که فوتبال ما نسبتاً ناشناخته است و فاصله تیم‌ها بسیار کم است. به عنوان مثال برانکو ابتدا در ایران به عنوان دستیار میروسلاو بلاژویچ، سرمربی پیشین تیم ملی ایران شروع به کار کرد. بعد از این که در ایران تجربه کسب کرد به پرسپولیس رفت و موفقیت‌های بسیار زیادی برای این تیم به‌ دست آورد. برخی مواقع هم پیش می‌آید که مربی‌های نو ورود در همان ابتدای کار خود در تیم‌های ایرانی خوب عمل می‌کنند که مثال آن استراماچونی است. به عنوان مثال در دیدار استقلال و شهر خودرو، با وجود اینکه یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال شهر خودرو، مربی بسیار با تجربه و خوبی است اما استراماچونی در این بازی بهتر از او عمل کرد و موفق شد مقابل شهرخودرو به پیروزی برسد. بر همین اساس موفقیت در لیگ ایران فقط به دانش مربی محدود نمی‌شود، بلکه مدیریت، تدارکات و موارد این چنینی هم در آن دخیل هستند.

با توجه به این که مصطفی دنیزلی به تازگی از هدایت تیم فوتبال تراکتور کناره‌گیری کرده‌ است، از سید صالحی پرسیدیم که آیا این تصمیم باشگاه تراکتور به ضرر آن‌ها تمام نخواهد شد و بهتر نبود فرصت بیشتری به این مربی می‌دادند که او در پاسخ گفت: آن‌طور که بنده متوجه شدم، این تصمیم دنیزلی به دلیل مشکلات شخصی بوده است. همچنین با توجه به نتایج بازی‌های اخیر تراکتور و نتایج بدی که کسب کرده‌ است، این مربی به نظر می‌رسد تمرکز کافی برای هدایت تراکتور را نداشته‌ است. با وجود این که او مربی کاربلد و خوبی هم است اما با شرایط فعلی بهترین تصمیم را گرفت.

با توجه به آمار به دست آمده، از بین بازیکنان خارجی فعال در لیگ برتر در این فصل، درصد بالایی از آنها آن‌طور که باید و شاید برای تیم خود مفید نبوده‌اند و برخی از آنها حتی از تیم خود جدا شدند. سید صالحی در پاسخ به این سوال که چه نظارتی روی ورود این بازیکنان به تیم‌های لیگ برتری هست گفت: بازیکنان خارجی درجه یک در اروپا بازی می‌کنند، بازیکنان درجه دو به کشورهای حوضه خلیج فارس می‌روند چون پول خوبی به آنها می‌دهند و بازیکنان با کیفیت پایین‌تر به ایران می‌آیند. البته گاهی بازیکنان خوب هم به ایران می‌آیند اما اکثر اوقات شاهد ورود بازیکنان خارجی بی‌کیفیت به لیگ برتر بوده‌ایم و این چیز غریبی نیست.

او ادامه داد: نظارت بر ورود این بازیکنان بر عهده باشگاه است اما اینکه تصمیم‌گیری درباره این بازیکنان را به عهده یک نفر می‌گذارند، اشتباه است. دستمزد بازیکن خارجی با ارز داده می‌شود و بسیار بیشتر از دستمزد بازیکن ایرانی است. اگر قرار نیست چند پله بهتر از بازیکن داخلی باشد پس دلیلی ندارد پول خود را دور بریزیم. همان پول را برای تیم‌های پایه و بازیکنان جوان خرج کنیم تا بعدها هم برای آینده لیگ و هم برای تیم ملی مفید واقع شود. کسانی که با بازیکنان خارجی بی کیفیت قرارداد می‌بندند احتمالاً قرارداد بستن را بلد نیستند. طوری قرارداد ببندید که اگر کارایی نداشت بتوانید یک‌طرفه قراردادش را فسخ کنید.

تیم فوتبال استقلال در دو روز اخیر وضعیت خوبی نداشته است و سید صالحی درباره همین موضوع گفت: مشکلات استراماچونی از ابتدای فصل آغاز شد. ابتدای فصل که این مربی آمد و کار خود را شروع کرد، مواردی که می‌خواست برایش انجام ندادند و خود این سرمربی به بازیکنان گفته بود که مشکل اصلی آن مباحث مالی نبوده است، بلکه حرف او در استقلال خوانده نمی‌شد. مربیان داخلی ما مظلوم هستند و به علت عرقی که به ایران دارند، شرایط بد مالی و مدیریتی را تحمل می‌کنند و می‌مانند اما مربی خارجی این‌چنین نیست. مربی خارجی فقط به مسائل فنی فکر می‌کند و اگر موارد دیگر تمرکز او را به هم بزند، آن را تحمل نمی‌کند. مدیران استقلال تعهداتی داشته‌اند و باید به آن عمل می‌کردند. برای من جای تعجب دارد. اگر شما برای نتیجه سوی مربی خارجی رفتید و استراماچونی نتایج خوبی گرفت، پس چرا به تعهداتتان عمل نکردید. این برای مدیرهای فوتبال ما عادت شده است که هر کاری بکنند مربی بگوید چشم و حرف نزند.

او در همین رابطه افزود: در طرف دیگر، استراماچونی قراردادش را فسخ کرده است و هیات مدیره استقلال می‌گویند، مشکلی نیست، اگر برود فرد دیگری به جایش می‌آوریم. مگر به همین راحتی است؟ هوادار با نتایجی که تا امروز گرفته‌اند خوشحال است. اصلاً چرا قراردادی می‌بندید که نتوانید به آن عمل کنید؟

سید صالحی در پاسخ به این سوال که با استعفای فتحی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، چه کسی مناسب جایگزینی او است، گفت: باید کسی را بیاورند که کاربلد باشد و برای تیم فایده داشته باشد. وزارت ورزش باید از کسی که انتخاب می‌کند تعهد بگیرد. کسی را بیاورند که با دل هوادار بازی نکند. من عاجزانه درخواست دارم، برای تیم‌های فوتبال، مدیر ورزشی انتخاب کنند و بخش اقتصادی باشگاه را هم از آن جدا کنند و به یک مدیر اقتصادی بدهند.   90 درصد مدیران باشگاه‌هایی ما در مصاحبه‌ها می‌گویند مشکل مالی داریم و اسپانسر پول نمی‌دهد. این از وظایف مدیر است که وضعیت مالی را پوشش دهد. نباید تمرکز بازیکن و مربیان را به هم بزنند. نباید حاشیه‌سازی کنند. کل حرف من این است، اگر کاری می‌خواهید انجام بدهید، ابتدا بودجه خودتان را بررسی کنید. همه این مشکلات به علت ضعف مدیریتی و نداشتن کمیته فنی در باشگاه‌هاست.

این بازیکن سابق استقلال در پاسخ به این سوال که بهترین تصمیم برای استقلال در حال حاضر بازگشت استراماچونی است یا انتخاب سرمربی دیگر گفت: بهترین انتخاب برای استقلال، بازگشت استراماچونی است. با اتفاقاتی که افتاده، هجمه تماشاگران در حال حاضر بسیار بالاست و اگر هرکسی جز استراماچونی بیاید، با یک یا دو باخت، هوادارها فشار زیادی روی آن مربی می‌آورند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان