اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین پیش‌بینی‌ها از جدال نفتی در سال ۲۰۲۰/ غیر اوپکی‌ها اثر توافق اوپک را خنثی می‌کنند

‌اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ گزارش ماه نوامبر اوپک منتشر شد که مطابق با آن که منابع ثانویه بازار نفت را بعنوان منبع آمار و ارقام اعلام کرده، تولید ١٣ کشور در نوامبر ٢٠١٩ جمعاً ٢٩ میلیون و ٥٥١ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه اکتبر، ١٩٣ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. همچون ماه‌های گذشته بیشترین کاهش تولید از سوی عربستان با ١٥١ هزار بشکه بوده است.

اول1

اول

در میان تولیدکنندگانی که بیشترین کاهش را در ماه نوامبر ثبت کرده‌اند، آنگولا و‌ عراق در رده دوم و‌ سوم قرار دارند. گفتنی است عراق در ماه نوامبر با وجود کاهش 59 هزار بشکه‌ای، همچنان با سرعت در حال تولید نفت است. همچنین منابع ثانویه،تولید نفت ایران در نوامبر را ٢میلیون و ١٠٢هزار بشکه در روز گزارش کرده اند اما به جهت شفافیت نداشتن آمار  نفتی خود خواسته ایران بخاطر تحریم، این آمار در مورد ایران چندان قابل اتکا نیست.

از سوی دیگر اما ‌تولید نفت کویت در ماه نوامبر ٥٨ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم دو میلیون‌ و 705 هزار بشکه در روز رسیده است.

در این گزارش همچنین به ‌پیش بینی تقاضای جهانی نفت در سال آینده میلادی نیز اشاره شده است. مطابق با پیش‌بینی‌های اوپک، در سه ماهه اول و دوم سال آینده میلادی نیز تقاضای نفت همچنان زیر 100 میلیون بشکه در روز خواهد بود. اما در دو فصل پایانی سال 2020 تقاضای روزانه نفت خام دنیا به 101.8 و 102.1 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. در مجموع میانگین تقاضای نفت در ٢٠٢٠ روزانه برابر با ١٠٠ میلیون و ٨٨٠ هزار بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود.

‌در ادامه این گزارش به عرضه نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال آینده میلادی نیز اشاره شده است. تولید نفت غیراوپکی‌ها در سال آینده میلادی به طور میانگین روزانه ٦٦ میلیون و ٤٦٠ هزار بشکه در روز خواهد بود که 2.17 میلیون بشکه بالاتر از میانگین تولید فعلی این گروه است و این یعنی افزایش تولید غیراوپکی‌ها بیشتر از کاهش 1.7 میلیون بشکه‌ای اوپک در سال آینده خواهد بود. همچنین بر اساس این گزارش سهم بازار نفت خام اوپک از تقاضای جهانی در سال آینده، ٢٩ میلیون و ٥٨٠ هزار بشکه در روز خواهد بود که این رقم برای سال جاری میلادی برابر با 30 میلیون و 701 هزار بشکه بود.

چهارم

‌همچنین این گزارش میزان ذخایر نفتی کشورهای OECD را اعلام کرده است .مجموع این کشورها در سال ٢٠١٦ برای مصرف ٩٧ روزشان، ذخیره استراتژیک نفت داشتند. گفتنی است هر چه تعداد روزها بیشتر باشد فشار بر قیمت نفت بیشتر است.همچنین مطابق با این گزارش متوسط قیمت نفت سبد اوپک در ماه نوامبر ٦٢ دلار و ٩٤ سنت بود که سه دلار نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

پنجم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان