لایحه بودجه سال آینده چقدر کسری دارد؟

خبرگزاری تسنیم: غلامحسین شافعی در پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در جلسه با تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی اظهار داشت: ضمن توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری باید اقدامات لازم برای اجرایی شدم آن نیز انجام شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این جلسه یک موضوع مهم را فرمودند و آن این بود که هدف اصلی از این جلسه تکریم این عناصر (تولید کنندگان و فعالان بهش خصوصی) اساسی در افکار عمومی خواند. همچنین ایشان نقش اقتصاد در نظام جهموری اسلامی را بیشمار و افزایش ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در اسلام را یک ارزش دانستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب در خصوص وظیفه بخش خصوصی در اجرای قانون اصل ٤٤ فرمودند، مخاطب این موضوع بخش خصوصی است و این سیاست هم برای شما حق ایجاد می‌کند و هم تکلیف. ایشان به این نکته تأکید کردند که قانون اصل ٤٤ درست اجرا نشده و واگذاری برخی کارخانه‌ها به افراد سواستفاده چی و عملکرد این افراد اندک، فضا را برای فعالان سالم بخش خصوصی نامساعد کرده است.

وی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی با استفاده از اصل ٤٤باید با نقشه راه، زنجیره تخصصی از فن آوری علم و بازراریابی را تشکیل دهند. همچنین مقام معظم رهبری بیان فرمودند که مسلح کردن انقلاب به سلاح و اراده تولید یک اصل مهم بوده و علاج مشکلات اقتصادی است؛ بنابراین تنها راه حل مسایل موجود مسیر تقویت و رونق داخلی است و باید با اقدامات لازم برای رفع موانع پیش رو انجام و جدی گرفته شود.

شافعی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ظرفیت‌های داخلی را بی پایان دانستند، خاطر نشان کرد: ایشان تاکید فرمودند که باید موانع توسعه ظرفیت‌های داخل و استفاده از آن رفع شود. اگر فعالان با تکیه بر توان داخلی تحریم را کنار بزنند، تحریم کننده نیز کنار می‌رود. همچنین ایشان به این نکته نیز اشاره کردند که نباید نهاد‌های عمومی خود را رقیب بخش خصوصی بدانند و باید به کمک هم بیایند نه اینکه مزاحم هم باشند.

وی گفت: مقام معظم رهبری نکات مهمی نیز در خصوص قوانین مزاحم فرمودند و تأکید کردند که باید با جدیت به دنبال بهبود فضای کسب و کار و اصلاح عملکرد غلط و بهبود عملکرد‌های مناسب باشند. همچنین قوانین مربوط به مسایل مالی و پولی و بانکی و گمرکی و بودجه و تامین اجتماعی باید به نفع تولید تغییر کند تا عرصه برای سفته بازی تنگ شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این جلسه، مجلس و دولت را به اقدامات جدی برای برطرف کردن این مشکلات ترغیب کند و نباید برای برخی خطا‌ها از سوی تولید کننده، دستگاه‌های نظارتی بریزند، بلکه باید استفاده از ظرفیت دیپلماسی در صادرات را نیز مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب با اشاره دیپلماسی در صادارت نیز فرمودند میتوانیم از طریق دیپلماسی با همسایه‌ها وضعیت بهتری در صادرات برای کشور فراهم کرد. ایشان تولید کنندگان را فرماندهان، پیشروان و خط شکنان بخش اقتصاد و تولید داخل دانسته و صفوف خط مقدم عرصه حیاتی تولید داخلی را رونق اقتصادی دانستند.

شافعی در ادامه جلسه در خصوص روز جهانی مبارزه با فساد گفت: فساد پیامد‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای دارد و مسیر رشد اقتصادی کشور‌ها را می‌تواند تضعیف کند و منجر به تضعیف امنیت اقتصادی، افزایش فعالیت‌های زیرزمینی و هزینه معاملات تجاری خواهد شد.

وی ادامه داد: فساد کاهش اعتماد عمومی را به همراه دارد و رشد تولید ناخالص یک کشور را بین یک تا ٨درصد تغییر می‌دهد. همچنین باعث می‌شود تجمل گرایی به قاعده عمومی تبدیل شود. فقر احساسی از فقر واقعی بسیار خطرناک‌تر است. در زمان جنگ شاهد این مسائل نبودیم و احساس مردم بهتر از شرایط کنونی بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در شرایط خاص فعلی بازگرداندن اعتماد عمومی باید در دستور کار دولت قرار گیرد و مقام معظم رهبری نیز در سه دهه گذشته در خصوص مبارزه با فساد تاکیدات ویژه‌ای داشته و همواره فساد را به اژد‌های ٧سر و همانند خوره و سرطان دانستند که باید با آن مبارزه کرد. نباید این سرطان پیشرفته و غیرقابل معالجه شود.

*عدم نظرخواهی از بخش خصوصی در بودجه ٩٩

شافعی در خصوص لایحه بودجه ٩٩ نیز گفت: برای نخستین بار هیچ نظرخواهی از بخش خصوصی در لایحه بودجه ٩٩ نشده است و حتی از مرکز پژوهش‌ها نیز بر اساس شنیده‌ها نظر خواهی نشده است. بودجه چشم انداز یک ساله دولت است و بر همین اساس از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تأکید کرد: سال پیش رو از نظر درآمدی سال بسیار سختی خواهد بود، زیرا در خصوص فروش نفت و ارز حاصل از آن با مشکلاتی روبه رو هستیم. در لایحه پیش بینی فروش یک میلیون بشکه در روز نفت شده است.

وی خاطر نشان کرد: درآمد ارزی ٥.٨میلیارد دلار خواهد بود و لذا منابع ارزی کافی برای اختصاص واردات کالا‌های اساسی که 10.5 میلیارد دلار پیش بینی شده، نخواهد شد. برای اجرای سیاست اختصاص ارز 4200 تومانی عدد ٥٨هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که بار‌ها در اتاق در خصوص آن صحبت کرده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برآورد‌های اولیه حاکی از 200 هزار میلیارد تومان کسری در لایحه است و این بدون در نظر گرفتن اوراق منتشره است. وابستگی به درآمد نفت یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه ٩٩ است و ضروری است دولت گام‌های اساسی در راستای انضباط مالی بردارد.

وی با اشاره به اینکه تعادل بین برنامه‌های هزینه‌ای دولت بدون کوچک سازی دولت امکان پذیر نیست، اظهارداشت: رقم درآمد‌های مالیاتی از کجا قرار است تامین شود، بهترین راه برای کاهش وابستگی به نفت اتکا به تولید داخل و توان داخل است.

شافعی در پایان گفت: ٧٤ درصد بودجه ٩٩ کل کشور متعلق به شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و موسسات انتفاعی دولت است که نسبت به سال گذشته ١٦درصد افزایش یافته است. رشد منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی ٤٦درصد است و واگذاری‌ها نباید با دید کسب درآمد انجام شود، زیرا در این صورت از فرایند اصلی خصوصی سازی منحرف شده ایم؛ بنابراین ما موافق واگذاری هستیم به شرطی که بخش خصوصی واقعی وارد شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان