تهرانی‌ها چقدر از بقیه ایرانی‌ها پولدارترند؟

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اخذ 6 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در سال 97، گفت: نیمی از تهرانی‌ها جزو دهک‌های 8، 9 و 10 درآمدی محسوب می‌شوند.

نعمت الله ترکی در امروز (24 آذر 98) در نشست خبری با اشاره به رسالت بودجه سال 99 اظهار داشت: این بودجه مطابق با شرایط تحریمی و با رویکرد مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سهم استان تهران از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور 126 هزار فرصت شغلی است که 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای سال 99 در نظر گرفته شده و همین میزان نیز برای سال جاری منظور شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به شش ویژگی بودجه تصریح کرد: ثبات و انضباط مالی، کارآمدسازی بازار ارز، معیشت عمومی، کاهش فقر، استمرار تامین کالاهای اساسی و دارو، تولید و ایجاد زیرساخت‌ها از دیگر ویژگی‌های بودجه است.

وی ادامه داد: 80 هزار میلیارد تومان سهم مالیات استان تهران است که 49 درصد درآمدهای لایحه بودجه 99 را در بخش منابع عمومی بودجه تشکیل می‌دهد و رشد 18 درصدی نسبت به سال جاری دارد.

رشد 21 درصدی اعتبارات هزینه‌ای استان تهران

ترکی در مورد اعتبارات هزینه ای استان تهران گفت: 944 میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه ای استان بوده که رشد 21 درصدی نسبت به سال جاری دارد.

وی در مورد اعتبارات طرح‌های عمرانی استان نیز اظهار داشت: در لایحه بودجه 99 برای این بخش هزار و 25 میلیارد تومان در نظر گرفته شد همچنین 66 درصد بودجه مصوب عمرانی استان رشد کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد فقر مطلق در تهران، گفت: سرانه دریافتی یک خانوار تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی 50 هزار تومان بود که در این سه سال سقف این دریافتی به 750 هزار تومان رسید.

وی ادامه با بیان اینکه برای بودجه سال آینده 15 هزار میلیارد تومان برای فقر مطلق در نظر گرفته شده است، افزود: نمی گویم فقر مطلق نداریم، با این پدیده مواجه هستیم اما می گویم که سیاست دولت برای کاهش فقر مطلق، سیاست درستی است.

ترکی در مورد مترو تهران-پردیس، گفت: 1100 میلیارد تومان در قالب مشارکت عمومی-خصوصی در نظر گرفته شده که پیمانکار نیز انتخاب شده و کلنگ زنی نیز انجام شده است.

وی درباره مترو پرند، افزود: 96 درصد کار مربوط به متروی تهران به فرودگاه امام انجام شده و مسائل مربوط به ابنیه و زیرساخت و واگن تمام شده است. از فرودگاه امام به پرند نیز با شرکت عمران هفته گذشته توافق و قرار شد مبالغ را شرکت عمران تامین کند، 170 میلیارد تومان نیز تهاتر کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد قطار حومه ای، گفت: راه آهن تهران-اسلامشهر-پرند یک خطه است؛ 400 میلیارد تومان اختصاص یافته که این پروژه در حال اتمام است. برای حمل و نقل کل استان نیز در بخش جاده ای 9 پروژه کلیدی بین استانی تعرف شده که 70 درصد کار به اتمام رسیده است از جمله این پروژه ها می توان به تهرات-فیروزکوه-شمال اشاره کرد.

به گفته ترکی راه اندازی کمربندی پاکدشت، دوم تهران و اسلامشهر، رباط کردیم و بهارستان در دستور کار است.

وی در مورد آب شرب نیز گفت: در تهران 5 میلیارد متر مکعب آب نیاز است که بخش اعظمی از آن از 5 سد و مابقی از آب های زیرزمینی تامین می شود. با توجه به اینکه هر چقدر از آب های سد و جاری استفاده کنیم میزان کیفیت آب افزایش می یابد 4 برنامه داریم و شهرستان های تهران را به شرق، غرب و جنوب تقسیم کرده ایم.

ترکی ادامه داد: تا سال 1400، مشکلات مربوط به کل مجموعه شهرستان های جنوبی، جنوب غربی و شرق تهران حل می شود.

اخذ 6 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در سال 97

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد مالیات بر ارزش افزوده استان تهران، گفت: پارسال 6 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شد و طبق قانون 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران و 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های پیرامون دادیم. 

وی افزود: باید از شهرداری بپرسید که چند درصد از این مبلغ را در حمل و نقل هزینه کرده است. وقتی حقوق کارکنان را می دهند چه بگوییم؟

ترکی ادامه داد: پیش بینی شده است برای سال جاری 7 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در سطح استان تهران اخذ شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه و ریزی استان تهران درباره راه آهن تهران به گرمسار، اظهار داشت: تا پایان سال 99 تهران به گرمسار و تا پایان سال 98 تهران به پیشوا چهار خطه می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سند آمایش تدوین کرده این و کل اطلاعات استان را رصد کرده و توزیع اعتبارات بر اساس سند برنامه است، گفت: برای اشتغال زایی 31 پروژه در حوزه هایی همچون کشاورزی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و صنعت و معدن تعریف کردیم.

ترکی افزود: کشت های گلخانه ای 7 هزار هکتار در نظر گرفتیم که 50 درصد این پروژه در شهرستان های غرب تهران است. همچنین در شهرستان های غرب تهران بزرگ ترین پالایشگاه شیر کشور را با اشتغالزایی 10 هزار نفر راه اندازی می کنیم. بزرگ ترین واحد دامی سنگین با 10 هزار راس در پایه اول در دستور کار قرار داده ایم.

50 درصد تهرانی جزو 3 دهک بالای درآمدی هستند

ترکی در پاسخ به این سوال که تهرانی‌ها بیشتر جزو کدام دهک‌های درآمدی محسوب می‌شوند، طبق طرح یارانه بنزین که وزارت رفاه انجام داد بالغ بر 51 درصد تهرانی‌ها مشمول یارانه بنزین نشدند، آیا جزو سه دهک بالای درآمدی هستند؟ گفت: بله، این موضوع قابل تایید است و نیمی از تهرانی‌ها جزو دهک‌های 8، 9 و 10 درآمدی محسوب می‌شوند.

وی درباره اینکه سهم استان تهران از مالیات در سال جاری چقدر است، گفت: بر اساس آمارهای 7 ماهه امسال بالغ بر 68 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که 48 هزار میلیارد تومان آن با سهم 76 درصدی مربوط به این استان است.

رئیس سازمان مدیریت تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه هر شهروند تهرانی در سال جاری چقدر است، تصریح کرد: بودجه سال جاری استان 2 هزار میلیارد تومان است که می‌توان آن را تقسیم بر 13 میلیون نفر کرد که رقمی حدود 150 هزار تومان می‌شود. برای سال آینده نیز حدود 3 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای استان در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح زوج و فرد و ترافیک شهرداری برای رفع آلودگی هوا جواب داد، با رد این موضوع گفت: این طرح جواب نداد چرا که راهکارهای دیگری نیز می‌توان اجرا کرد. فکر می‌کنیم راهکارهای کوتاه‌مدت نیز در این زمینه وجود دارد که بتوان باعث کاهش آلودگی شد. متولی این موضوع در شهر تهران، شهرداری است، اما در استان یکی از سازمان‌های پیشنهاددهنده هستیم. در کوتاه‌مدت موضوع توسعه حمل و نقل درون و برون شهری منجر به کاهش ایاب و ذهاب و ترافیک می‌شود و بیش از 3.5 میلیون نفری می‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. شهرداری تهران و شورای شهر در قالب برنامه سوم توسعه شهری برنامه داشتند که تاکید کردیم این مباحث در اولویت‌ها باشد.

ترکی با بیان اینکه 78 میلیون نفر یارانه‌بگیر در کشور وجود دارد، گفت: 4 میلیون و 500 هزار خانوار در استان تهران ساکن هستند که از این تعداد 4 میلیون خانوار یارانه می‌گیرند. هنوز آماری از طرح معیشت یا یارانه بنزین ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه سرانه جمعیتی شهر تهران نسبت به گذشته کاهش داشته است، گفت: نرخ رشد جمعیت شهر تهران به 1.70 تا 1.75 درصد کاهش یافت و سالی حدود 200 تا 300 هزار نفر مهاجرت معکوس از شهر به شهرهای حومه ثبت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت تهران در مورد طرح تشکیل استان تهران جنوبی گفت: این موضوع درخواست نمایندگان است که البته نیاز به کارشناسی و بررسی مزایا و معایب آن دارد. با آنچه رخ می‌دهد مخالفتی نداریم. کیفیت ارائه خدمات به جمعیت مهم است. از سال 42 به این طرف قزوین و کرج از تهران جدا شدند. نکته اولویت‌دار نحوه خدمات‌رسانی است.

ترکی با بیان اینکه تا پایان سال 1400 بالغ بر 8500 تخت بیمارستانی به استان تهران اضافه می‌شود و سرانه تخت شهر و استان بالا رفته و می توان گفت کمبود نخواهیم داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان