مجله دیجی کالا - آراد فلاح: تویوتا هایلندر یک کراس اوور سایز متوسط ژاپنی است که از سال 2000 روی خط تولید قرار دارد. این خودرو تاکنون در چهار نسل متفاوت راهی بازار شده و جزو نخستین کراساوورهایی است که از پلتفرمی مشترک با مدلی سواری بهره میبرد. تا سال 2006 و قبل از اوج گرفتن استقبال از RAV4، هایلندر پرفروشترین شاسیبلند تویوتا به شمار میرفت.
نسل اول تویوتا هایلندر
نسل چهارم هایلندر آوریل گذشته در نمایشگاه خودروی نیویورک به عنوان مدل 2020 رونمایی شد. این خودرو بر اساس پلتفرم یکپارچه تویوتا – موسوم به TNGA – توسعه یافته و میتوان آن را نسخه شهری 4 Runner که از محبوبیت بالایی در بین آفرودبازان برخوردار است، نامید. از لحاظ ظاهری هایلندر 2020 خشنتر از تمامی اجداد خود دیده میشود. نمای روبرویی این خودرو تحت تاثیر جلوپنجره بزرگ و چراغهای LED کشیدهای که در دو طرف آن جا خوش کردهاند، قرار گرفته است. دو ورودی هوای موجود در زیر این چراغها نیز میزبان چراغهای مهشکن هستند.
لوگوی تویوتا در هایلندر 2020 درون المانی بالمانند قرار دارد
در نمای جانبی برآمدگی حجیمی که از روی گلگیر جلو آغاز شده و به روی گلگیر عقب منتهی میشود، بیش از هر چیز جلب توجه میکند. قوس مربعی شکل گلگیرها دیگر المان شاخص بوده و هایلندر را خودرویی قرص و باصلابت نشان میدهد. این قوسها بسته به تریم انتخابی با رینگهای 18 یا 20 اینچی پر میشوند.
در نمای عقب اسپویلر نصب شده روی شیشهی عقب، چراغهای افقی باریک و دو تکه و فرورفتگی مخصوص جای پلاک از بارزترین خصوصیات تویوتا هایلندر 2020 هستند. در این بخش نمایان بودن اجزای مربوط به سیستم اگزوز از زیر سپر یک نکته منفی به حساب آمده و به جذابیت بصری خودرو ضربه زده است.
تویوتا هایلندر 2020 در داخل کابین نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد. داشبورد این شاسیبلند ژاپنی دارای طراحی شکیلی بوده و در قسمت میانی آن یک المان پنجضلعی به چشم میخورد. نمایشگر 8 یا 12.3 اینچی مربوط به سیستم اینفوتینمنت همراه با سایر دکمههای کنترلی درون این المان تجمیع شدهاند. آنطور که تویوتا اعلام کرده، سیستم اینفوتینمنت نسخه پایه از هایلندر 2020 در حالت استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی نموده و از طریق 6 بلندگو موزیکهای مورد علاقهی راننده را پخش میکند. همچنین صندلی برقی این نسخه در هشت جهت قابل تنظیم بوده و سیستم تهویه مطبوع آن از نوع سه ناحیهای است.
برخلاف بسیاری از مدلهای روز که در آنها از نمایشگر کاملا دیجیتال در پشت فرمان استفاده شده، تویوتا ترجیح داده هایلندر 2020 را با همان نشاندهندههای آنالوگ مدور راهی بازار کند. البته در بین نشانگر سرعت و دور موتور یک صفحه نمایش کوچک قرار دارد که اطلاعاتی را درباره شرایط خودرو و وضعیت سفر در اختیار راننده میگذارد.
شاسیبلند هشت نفرهی تویوتا با پکیج ایمنی Safety Sense 2.0 به فروش میرسد. این پکیج دربردارندهی سیستمهای کمکی متعددی است که از مهمترین آنها باید به مواردی، چون اخطار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده، اخطار خروج از بین خطوط، سیستم کمکی دنبال کردن خطوط، چراغهای نوربالای خودکار، کروز کنترل با رادار پیشرفته، سیستم تشخیص علایم جاده و سیستم تشخیص دوچرخهسوار اشاره کرد.
نسل چهارم از تویوتا هایلندر فعلا با یک موتور بنزینی و یک پیشرانه هیبریدی قابل انتخاب است. نسخه بنزینی این کراساوور جدید نیروی خود را از موتور 3.5 لیتری V6 دریافت میکند. این موتور توانایی تولید 295 اسب بخار قدرت و 356 نیوتنمتر گشتاور را دارا بوده و در حالت استاندارد با همکاری گیربکس هشت سرعته خودکار چرخهای جلو را به حرکت وادر میکند. در صورت پرداخت 1600 یا 1950 دلار (بسته به تریم) و سفارش آپشن AWD قدرت موتور به سمت هر چهارچرخ هدایت میشود.
پیشرانه هیبریدی تویوتا هایلندر 2020 از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر، دو موتور الکتریکی و باتری هیدرید نیکل-فلز تشکیل یافته و قادر است در مجموع 243 اسب بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه در مقایسه با پیشرانه نسخه هیبریدی نسل قبل 63 اسب بخار قدرت کمتری دارد که دلیل اصلی آن به جایگزین موتور V6 با نمونه چهار سیلندر مربوط میشود.
لوگوی تویوتا در نسخههای هیبریدی دارای رنگ آبی است
کمپانی تویوتا برای مدل پایه یا همان تریم L از هایلندر 2020 قیمتی برابر با 36400 دلار تعیین کرده که نشان از افزایش 2770 دلاری دارد. البته با توجه به اینکه بر میزان تجهیزات استاندارد نسل جدید افزوده شده، این افزایش قیمت توجیهپذیر است. قیمت تریم LE از هایلندر 2020 از 36800 دلار آغاز میشود. پوشش چرم برای فرمان، در عقب برقی، سیستم کنترل نقاط کور، مه شکنهای LED و سیستم اینفوتنیمنت پیشرفتهتر با رادیوی HD برتریهای تریم LE نسبت به مدل پایه L هستند.
علاقهمندان برای خرید تریم XLE باید 39600 دلار پرداخت کنند. صندلی راننده ده جهته، صندلی چهارجهته سرنشین کناری و صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم از مهمترین وجوه تمایز تریم XLE با تریم LE به شمار میروند؛ ضمن اینکه برای صندلیها از نوع خاصی از پوشش چرم سنتتیک با نام SofTex استفاده شده و صندلیهای ردیف جلو به گرمکن مجهز هستند. سایر ویژگیهای مهم تریم XLE عبارتند از نمایشگر 7 اینچی چندمنظوره، نورگیر ردیف دوم، آینههای ماتشونده خودکار، ریلهای سقفی، سقف شیشهای و رینگهای 18 اینچی آلومینیومی.
صندلیهای موسوم به کاپیتانی
مشتریانی که خواهان نسخهای لوکستر هستند، میتوانند با پرداخت 43650 دلار به سراغ نسخه لیمیتد (Limited) بروند. در نمای بیرونی میتوان با نشانههایی مثل رینگهای 20 اینچی و چراغهای روشنایی در روز یکپارچه با چراغهای اصلی، تریم لیمیتد را از سایر تریمها تمییز داد. باز شدن خودکار در قسمت بار بدون دخالت دست و پروژکتور کوچکی که نام هایلندر را روی زمین منعکس میکند، از دیگر مشخصات این تریم محسوب میشوند. چرم مشبک صندلیها، تزئینات چوبی و سیستم صوتی باکیفیت ساخت JBL، صندلیهای جلوی گرم و سردشونده، مسیریاب GPS و سیستم نورپردازی، حافظه صندلیها، پوشش قسمت بار و خروجیهای 12 ولتی ردیف دوم جزو ویژگیهای کابین تریم لیمیتد از هایلندر 2020 هستند.
کاملترین تریم تویوتا هایلندر با نام پلاتینوم (Platinum) شناخته شده و به غیر از تمامی مواردی که برشمردیم، از چراغهای تطبیقپذیر، سقف شیشهای پانورامیک، رینگهای 20 اینچی اختصاصی، برفپاککنهای مجهز به سنسور باران و سیستم دوربین 360 درجه بهره میبرد. چرم مخصوص، لوگوی نورانی حک شده در چارچوب درها، سیستم اینفوتینمنت با نمایشگر 12.3 اینچی، سیستم هداپ دیسپلی و صندلیهای گرمشونده ردیف دوم سایر امکانات قابل ذکر تویوتا هایلندر پلاتینوم 46850 دلاری هستند.
شایان ذکر است فروش تویوتا هایلندر 2020 از 18 دسامبر (27 آذر) شروع میشود؛ نسخه هیبریدی هم از فوریه 2020 راهی نمایندگیها خواهد شد. این خودرو در بازارهای بینالمللی رقبایی، چون هوندا پایلوت، سوبارو اسنت (Ascent)، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را پیش رو دارد. در جدول زیر میتوانید بطور خلاصه قیمت تریمهای مختلف این کراساوور ژاپنی را مشاهده فرمایید.
منبع: carscoops