شرکت برلیانس آتو چند سالیست که در مشارکت با گروه سایپا، محصولاتی نظیر برلیانس سری h300 و سری h200 را در ایران مونتاژ می کند و تا حدی نیز با استقبال هم میهنان مواجه شده است، اما ظاهر این شرایط در حال تغییر است.
طی روز های اخیر ظاهرا برخی نمایندگی ها عدم امکان تحویل برلیانس H300 و H200 را با موعد تحویل پس از شهریور 97 به مشتریان خود اعلام کرده اند و به آن ها گفته اند که در روزهای آتی طرح تبدیل خودرو ها منتشر خواهد شد.
در تابستان سال جاری، شرکت پارس خودرو و سایپا پیش فروش برلیانس H300 و H200 را با موعد تحویل در پاییز 97 انجام دادند و قرار بود که دعوتنامه های این سری ثبت نامی ها تا پایان آذر صادر شود. اما با آغاز دی ماه، همچنان این دعوتنامه ها صادر نشده و صحبت های برخی کارشناسان فروش این شرکت باعث شده تا مشتریان برلیانس نگران تر از گذشته باشند.
بر اساس آنچه که به برخی مشتریان گفته شده است، حتی امکان تبدیل خودرو های برلیانس سری H300 به H200 وجود ندارد و با توجه به طیف محصولات سایپا، احتمالا می توانند از میان تیبا، پراید، ساینا، چانگان CS35 و زوتی آریو محصولی جایگزین را انتخاب نمایند.
تمام این مسائل در حالی مطرح می شود که به گفته ی روابط عمومی پارس خودرو، با وجود امکان جابجایی پول و انجام مراحل خرید از چین، این قابلیت برای خودروسازان وجود ندارد و در حال حاضر تمام شرکت های خودرویی به فکر راه چاره هستند.
بالاخره در بیانیه رسمی کونلون بانک قرار شد این بانک از این پس حداقل در حوزه خودرو و قطعه با ایران همکاری نداشته باشد. هنوز کانال مالی دیگری جایگزین نشده و این درحالی است که قطعه سازان و در برخی موارد خودروسازان به دلیل حفظ تیراژ تولید و انجام تعهدات و تحویل خودرو، گاهی اوقات حاضر هستند ارز مورد نیاز را از بازار آزاد یا از منابع ارزی که خارج از کشور دارند تامین کنند اما از آنجا که ثبت سفارش بدون انتقال ارز گشایش نیافته، عملا این اتفاق نمی افتد.
برخی شنیده ها حاکی از آن است که ایران و چین به دنبال تاسیس بانکی مشترک هستند تا خودروسازان کشور بتوانند تعامل مالی را با طرف های چینی داشته باشند. بدیهی است که چنین اتفاقی ظرف چند هفته اتفاق نمی افتد و حتی احتمال داده می شود که این مسئله از ابتدای سال 1398 آغاز شود.
با این حال تجربه ثابت کرده که در زمان طولانی شدن تاخیرها، شرکت های خودروسازی طرح تبدیل خودرو را به مشتریان پیشنهاد می دهند و بدیهی است که با توجه به شرایط فعلی، بروز این اتفاق برای مشتریان برلیانس دور از ذهن نخواهد بود.
براساس برخی شنیده ها، ب ام و که اخیرا مالکیت 75 درصدی شرکت چینی برلیانس را بدست آورده، از بیم تحریم های آمریکا تمایل چندانی به ادامه حضور برلیانس در بازار ایران ندارد، این مورد در کنار مسئله حمل و نقل قطعات منفصله و عدم تبادلات مالی باعث شده است تا ادامه عرضه خودروهای برلیانس در کشور در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.
جایگزینی خودروهای برلیانس ثبت نامی توسط سایپا [به روز رسانی]
پس از اعتراض خریداران خودروهای برلیانس ظرف روزهای گذشته، سرانجام سایپا تصمیم گرفت تا طرح های جایگزینی برای این محصولات ارائه دهد. براین اساس سه گزینه شامل انصراف از خرید، تبدیل به خودروهای جایگزین و دریافت الحاقیه برای خریداران خودروهای برلیانس که تاکنون دعوتنامه تکمیل وجه مابه التفاوت را دریافت نکرده اند، قابل انتخاب خواهد بود که شرح این موارد در تصاویر زیر درج شده است.
قیمت مصوب برای خودروهای جایگزین برلیانس مشخص شد [به روز رسانی]
براساس طرح ارائه شده شرکت سایپا، ثبت نام کنندگان خودرو برلیانس میتوانند محصولات جایگزین را با قیمتهای مصوب تیر 97 و اردیبهشت 98 دریافت کنند.
جزئیات این طرح به شرح جدول ذیل است:
قیمتهای مصوب جدول ارائه شده به شرح ذیل میباشد:
طرح جایگزینی محصولات برلیانس شرکت سایپا ویژه تیر 98 [بهروزرسانی]
طرح جایگزین خودروهای برلیانس شرکت سایپا ویژه مشتریانی که هنوز دعوتنامه به دست آنها نرسیده است منتشر شد.
جزئیات این طرح به شرح جدول ذیل است:
تبدیل محصولات رنو و برلیانس با سراتو به تعداد محدود [به روز رسانی]
گروه خودروسازی سایپا به منظور کسب رضایت مشتریان در قبال بد عهدی شرکای خارجی در عدم تامین محصولات گروه رنو و برلیانس، خودروی سراتو را نیز در طرح تبدیل محصولات رنو و برلیانس قرار خواهد داد.
متقاضیان تبدیل خودرو های رنو و برلیانس میتوانند با تبدیل خودرو ثبت نامی با سراتو و تکمیل ما به التفاوت وجه، خودروی سراتو دریافت کنند.
گفتنی است به دلیل محدود بودن تولید سراتو، اولویت اختصاص این محصول با مشتریانی خواهد بود که زودتر اقدام به تبدیل خودرو ثبت نامی خود کرده باشند که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.
سایپا برای سایر خریداران محصولات رنو و برلیانس نیز طرحهایی دارد که از تبدیل محصولات ثبتنامی به خودروهای در حال تولید از آن جمله است.
امکان تولید محصولات رنو، برلیانس و آریو وجود ندارد [به روز رسانی]
سایپا در رابطه با طرح تبدیل خودرو های ثبت نامی رنو، برلیانس و آریو به تولیدات جاری این شرکت اعلام کرد:
با توجه به توقف تولید محصولات رنو، برلیانس و آریو به دلیل تحریم ها ضمن پوزش از مشتریان محترم به استحضار می رساند بدلیل عدم امکان تحویل خودروهای فوق الذکر و جهت پوشش منافع مشتریان از ثبت نام انجام شده امکان تبدیل ثبت نام به چند محصول میسر است. ضمنا الحاقیه های صادر شده در خصوص تاخیر نه ماهه تحویل خودروها با توجه به عدم تحویل قطعات توسط شرکت های رنو، برلیانس و آریو قابل انجام نیست.
سومین فراخوان جایگزینی خودروهای سایپا صادر شد [به روز رسانی]
گروه خودروساز سایپا، سومین فراخوان طرح تبدیل یا جایگزینی خودروهای رنو و برلیانس را صادر کرد. در فراخوان جایگزینی سایپا، همچون دو دوره قبل، 3 پیشنهاد به مشتریان ارائه شده است.
این پیشنهادات شامل تعویض مدل خودرو، انصراف از خرید و الحاقیه قرارداد می شود. در ادامه می توانید جزئیات بیشتری از سومین فراخوان سایپا را مشاهده کنید.
طرح تبدیل خودرو آریو به دیگر محصولات شرکت سایپا - مهر 98 [به روز رسانی]
ضمن سپاس از مشتریان محترم گروه آریو که با توجه به مشکلات تامین و تولید این گروه از خودروها، با سعه صدر خود نهایت همکاری را با گروه خودروسازی سایپا به عمل آورده اند و عذرخواهی مجدد بابت تاخیر به وجود آمده در تحویل خودروهای ثبت نامی ایشان، بدینوسیله فراخوان سوم طرح های پیشنهادی گروه سایپا، جهت تعهدات مشتریان محترمی که تاکنون دعوتنامه تکمیل وجه مابه التفاوت برای آنان صادر نگردیده است جهت اجرا از ساعت 11 صبح روز پنجشنبه مورخ 98/07/04 به شرح جدول ذیل اعلام می گردد.
جدول شماره 1
جدول شماره 2
طرح تبدیل رنو ساندرو به چانگان CS35 - دی 98 [به روز رسانی]
شرکت سایپا برای مشتریانی که خودرو ساندرو ثبتنام کرده بودند، خودرو چانگان را به عنوان جایگزین پیشنهاد داده است. براساس این گزارش، مشتریانی که دارای حواله ساندرو هستند میتوانند خودرو چانگان را با قیمت مبنا "105 میلیون تومان" از شرکت سایپا تحویل بگیرند.
طبق پیگیریهای انجام گرفته، شرکت سایپا بین 1000 تا 1500 دستگاه خودرو چانگان مازاد بر تولید در انبارهای خود دارد که احتمال فروش فوری این محصول در روزهای آینده دور از ذهن نیست.