مایکروسافت؛ 4 رنگ برای 4 سرویس اساسی!
لوگوی مایکروسافت چهار رنگ را نشان میدهد که هرکدام نمایندگانی مستقل و نشاندهنده یکی از سرویسهای اساسی این شرکت هستند. مربع آبی نشان دهنده ویندوز است که همه با آن آشنایی داریم. قرمز نماینده دفتر مرکزی این شرکت است که خدمات زیادی برای کاربران در نظر دارد. سبز نشان دهنده ایکسباکس و به عبارت دیگر نماد سرگرمی است. نکته جالب این که هیچ نکتهای مبنی بر اینکه رنگ زرد مربوط به کدام یک از خدمات این شرکت است، تاکنون منتشر نشده و شاید، مربوط به سرویسی باشد که در آینده رونمایی خواهد شد!
آمازون؛ ما شبیه
طولانی ترین رود جهانیم!
«جف بزوس»، بنیان گذار معروفترین فروشگاه آنلاین جهان، نام آمازون را از یک لغتنامه انتخاب کرد. او ابتدا نام «Cadabra» را برای این شرکت برگزید اما هنگامی که دریافت وکیلش این نام را به اشتباه «Cadaver» به معنی لاشه و جسد شنیده، به سرعت تغییر عقیده داد و نام «آمازون» را به جای آن برگزید. بزوس در بیان علت انتخاب این نام گفته است که اساسا در پی نامی متفاوت و کاملا عجیب و ناآشنا بوده است. همچنین با توجه به اینکه رودخانه آمازون طولانی ترین رود در جهان است، به خوبی گویای هدف اوست که قصد دارد فروشگاهش را بزرگترین فروشگاه آنلاین کتاب در جهان کند.
ویکیپدیا؛ هرجای زمین هستید، ما هم هستیم!
ویکی معمولا به انواعی از تارنماها گفته میشود که به تمام بازدید کنندگانش اجازه ویرایش، افزودن یا حذف نوشتهها را میدهد. منشأ واژه «ویکی» که در نام این وبگاه به کار رفته، الهام گرفته از کلمهای در زبان مردم هاوایی است به معنی سریع که با بخش دوم از واژه encyclopedia ترکیب شده است و در مجموع نام این بزرگترین دانشنامه آنلاین جهان را تشکیل دادهاند. لوگوی آن هم شبیه کرهزمین و پیامش این است که مردم از هر گوشهای از دنیا میتوانند به سرعت و در کسری از ثانیه از آنها خدمات بگیرند.
مرسدس بنز؛ تسلط بر زمین، دریا و آسمان!
کارخانه مرسدس بنز در نوامبر سال 1883 در مانهایم آلمان و با همکاری گاتلیب دایملر و کارل بنز راه اندازی و در سال 1890 به رسمیت شناخته شد. نام این شرکت برگرفته از اسم دختر امیل جلینک، تاجر بزرگ اتریشی و نماینده فروش محصولات بنز است و به معنی زیبایی و وقار است. لوگوی مرسدس بنزکه یک ستاره سه پر است، نشان تسلط این خودرو بر زمین، دریا و آسمان است که در سال 1903 طراحی و در سال 1923 به عنوان یک نشان تجاری ثبت شد و تا سال 1926 چندین بار تغییر کرد تا به شکل امروزی خود رسید.
موزیلا؛ روباه نیستیم، پاندای سرخ هستیم!
فایرفاکس، یک مرورگر وب آزاد و متنباز برگرفته از مجموعه نرمافزار اینترنت موزیلاست که از سوی بنیاد موزیلا توسعه و پشتیبانی میشود. این مرورگر تا 2014 موفق شده حدود 25 درصد از کاربران اینترنت را به خود جذب کند. واژه موزیلا نیز کلمهای Portmanteau یا نامی مرکب از دو صداها و واژگانی با معانی چند گانه است، متشکل از دو کلمه «موزاییک» که اشاره به مرورگری دارد که سهمی مهم در محبوبیت این وبسایت دارد و نیز نام شخصیت محبوب«گودزیلا» است که در مجموع واژه «موزیلا» را شکل دادهاند. نام این مرورگر وب زمانی فونیکس و سپس «فایربرد» بود. از سال 2004 تاکنون نام فایرفاکس برای این مرورگر انتخاب شده است. دلیل اصلی این تغییر نامها این بود که هر بار پس از انتخاب نام، متوجه میشدند قبلا به وسیله برنامههای کدباز دیگر ثبت شده است. برخلاف واژه «فاکس» (روباه) و لوگوی آن که شبیه روباه سرخ است، بنا به گفته مقامات این شرکت، موزیلا در حقیقت یک پاندای سرخ است.
اپل؛ ماجرا از افتادن سیب روی سر نیوتن شروع شد!
نام و لوگوی شرکت اپل که امروزه مشهورترین لوگو در بازار کسبوکار است، برای خود سرگذشتی دارد. لوگوی این شرکت ابتدا تصویری از «ایزاک نیوتن» در یک قاب چوبی بود که در زیر یک درخت نشسته و سیبی بالای سرش بر شاخه آویزان است. این لوگو، توسط «استیو جابز» طراحی شده بود اما در مدتی کمتر از یک سال، دچار تغییرات اساسی شد. گفته شده جابز پس از پایان مهلت تعیین شده برای ارائه پیشنهادها، تغییر نام و لوگوی شرکت، کارکنان را تهدید کرده بود که اگر تا ساعت 17 نام بهتری برای شرکت ارائه ندهند، «اپل» میوه محبوب او به عنوان نام شرکت، نهایی خواهد شد. بنابراین سیب معروف اپل در واقع اولین لوگوی اپل نیست. نام و لوگوی اپل به صورت یک سیب گاز زده از سوی راب هانوف برای اپل طراحی شد. این لوگو ابتدا رنگی بود و سپس به صورت تک رنگ در آمد. اپل در لوگوی جدید خود رنگها و نور تصویر را بارها تغییر داد و رنگهای ساکن را جایگزین نوارهای رنگی کرد. البته اپل دوباره رنگ لوگویش را به رنگ متال تغییر داد. دلیل انتخاب سیب به شکل گاز زده در لوگوی شرکت اپل این است که طرح سیب با میوههای دیگر همانند گیلاس و آلبالو اشتباه نشود!
توئیتر؛ جیکجیک انفجاری!
توئیتر یک شبکهاجتماعی و سرویس ارائه دهنده میکروبلاگ است که به کاربران اجازه میدهد تا 280حرف، پیام متنی را که توئیت (Tweet) نامیده میشود، ارسال کنند. توئیتر در کلمه به معنی جیکجیک کردن است اما این نام نیز کلمهای ترکیبی متشکل از دو واژه انگلیسی است؛ حالت تکان ناگهانی Jitter و کشش Twitch که ترکیب قسمت اول کلمه دوم و قسمت دوم کلمه اول، واژه Twitter توئیتر را شکل داده است. هنگامی که بنیانگذاران توئیتر معنای کلمه توئیتر را در دیکشنری جستوجو کردند، دریافتند که نام دلخواهشان را یافتهاند که بیانگر کارکرد این شبکه باشد. به گفته «جک دورسی» بنیانگذار اصلی توئیتر، این کلمه به تنهایی کامل و گویا بود زیرا معنایی از «انفجار کوتاهی از اطلاعات بدون دنباله»، درست همانند جیک جیک پرندگان را در خود داشت.
سیسکو؛ الهام گرفته شده از صفر و یک!
معروفترین شرکت سازنده قطعات و تجهیزات شبکههای رایانهای و تولید سختافزارهای شبکه و تجهیزات مخابراتی، سیسکو است که دیگر خدمات و محصولات فناوری بالا را طراحی و تولید می کند و به فروش میرساند. این شرکت امروزه به یکی از ارائهدهندگان اصلی تلفن اینترنتی در سطح تجاری تبدیل شده است. از آنجا که این شرکت در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا متولد شده، طراحان لوگوی سیسکو سعی کردهاند با توجه به هدف این شرکت که با سیگنالهای دیجیتال سر و کار دارد لوگوی مناسبی را با الهام از صفر و یک در سیگنالهای دیجیتال استفاده کنند، در عین حال، به سانفرانسیسکو هم اشارهای داشته باشد. نام یا برند «سیسکو» مخفف سانفرانسیسکو است. با توجه به اظهارات «جان مرگریج»، مدیر پیشین شرکت، موسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت «ساکرامنتو» رانندگی میکردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل «گلدن گیت» در نور آفتاب مواجه میشوند. با توجه به جایگاه نماد این پل در سانفرانسیسکو، نام «سیسکو» با توافق موسسان شرکت، انتخاب میشود.
پیکاسا؛ تصویری شبیه خانه!
پیکاسا سایت ویرایش تصاویر شرکت گوگل، نامی ترکیبی است متشکل از Picasa مخفف pic یا تصویر و واژه casa که در زبان اسپانیایی به معنای خانه است. این لوگو در نگاه اول شبیه شاتر دوربین عکاسی است اما در مرکز آن چیزی شبیه خانه را شکل داده است.
اسکایپ؛ ابری برای همه!
این برنامه امکانات مختلفی مانند پیامرسان فوری، انتقال فایل، ویدئوکنفرانس و پست صوتی را در اختیار کاربران قرار میدهد. بنیانگذاران اسکایپ«نیکلاس زنشتروم» سوئدی و «جانوس فریس» دانمارکی ابتدا آن را «Sky Peer – to – Peer» نام نهادند تا از این طریق استفاده از تماسهای تلفنی بیسیم را با استفاده از فناوری ارتباطات همتا به همتا بهبود دهند. این نام در نهایت خلاصه و به اسکایپ محدود و لوگوی آن هم به گونهای طراحی شده که انگار همه دنیا در یک ابر قرار دارد و تنها راه ارتباط شان با هم استفاده از اسکایپ است.
ادوبی؛ نام رودخانهای در پشت شرکت!
این شرکت که به خاطر نرمافزارهای قدرتمند گرافیکیاش شهرت دارد کارش را با سرمایهای کوچک شروع کرد. مدیر این شرکت، کار خود را از گاراژ خانهاش آغاز کرد و نام گذاری شرکت هم بر اساس رودخانهای به نام «ادوبی کریک» بود که در پشت این خانه جریان داشت. لوگوی Adobe که به صورت حرف A انگلیسی است توسط «ماروا وارناک» همسر گرافیست مدیر شرکت طراحی شده است.
یاهو؛ یاغیهایی با ظاهر ترسناک!
«یاهو» واژهای است که توسط «جانات سویفت» در کتابش سفرهای گالیور، ابداع و استفاده شد. این کلمه نشانگر شخصیتی است یاغی، با رفتار و ظاهری ترسناک که به سختی میتوان او را انسان دانست. موسسان یاهو، زمانی که دانشجوی مقطع PHD مهندسی برق در دانشگاه استانفورد بودند، کارشان را برای طراحی یک راهنمای اینترنت آغاز کردند. آنها نامسایت شان را Yahoo گذاشتند چون خود را هم به نوعی افراد سرکش و یاغی یا «Yahoo» میدانستند!
سامسونگ؛ شرکتی بزرگ
و ابدی!
این شرکت کرهای واقع در سئول، پایتخت این کشور است. در واقع نام سامسونگ، کلمهای متشکل از دو واژه در زبان کرهای «هانجو»، یعنی واژه سام و سونگ است. سام به معنای عدد سه و سونگ، به معنای ستاره است. پس میتوان کلمه سامسونگ را به سه ستاره ترجمه کرد. بخش سام در این نماد کرهای بیانگر بزرگ و قدرتمند و نشان دهنده برنامههای درازمدت این شرکت برای رشدی فزاینده و عظیم است. واژه «سونگ» نیز به معنی ابدی و جاودانه است.
اینستاگرام؛ ثبت همه چیز در این لحظه و در اینجا!
هدف بنیان گذاران این شرکت آن بود که لوگویی بیابد که دقیقا بیانگر هدف این شبکه اجتماعی باشد. هدف این شبکه چیست؟ ثبت و ضبط چیزها دقیقا در این لحظه و در اینجا! اینستاگرام، شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود میدهد تا عکسها و ویدئوهایشان را در دیگر شبکههای اجتماعی همرسانی کنند. لوگوی این شرکت هم شبیه شات دوربین است.
تویوتا؛ گاوچرانی باکلاه!
این برند در اصل به نام Toyoda بر اساس نامخانوادگی بنیان گذار آن نام گذاری و با نماد Toyoda فروخته شد. نام شرکت در سال 1936 پس از یک رقابت عمومی برای طراحی لوگوی جدید تغییر یافت. لوگوی کنونی در نگاه اول شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته اما در واقع دارای سه بیضی در یک پیکربندی افقی متقارن است. دو بیضی به شکل عمودی، در داخل بیضی بزرگ تر، به ترتیب قلب مشتری و قلب شرکت را نشان می دهند. بیضی بیرونی که با آنها همپوشانی دارد، نشان دهنده یک رابطه متقابل سودمند مشتری با شرکت است. در زبان ژاپنی «Toyo» به معنای «فراوانی» و «ta» به معنای برنج است. در برخی فرهنگهای آسیایی اعتقاد بر این است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد.