به گزارش ایسنا، بهنام زنگی - عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس-، در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: ما با اسباببازی میتوانیم الگوهای فرهنگی را ارائه کنیم، میتوانیم آموزش دهیم، درمان کنیم، الگوها و هنجارهای اجتماعی را رواج دهیم و... به همین دلیل توجه به پژوهش و تحقیق، اصلیترین قدم برای تولید اسباببازی است و با توجه به شعار جشنواره، کودکان را برای جهان و زندگی واقعی آماده کنیم.
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش هنر» گفت: اگر به اهمیت موضوع پژوهش پی ببریم، درمییابیم که برای تولید یک وسیله و یا ابزار بازی کودک، بیش از هر فناوری و دانشی نیازمند بررسیهای جامعهشناسی و آسیبشناسی هستیم تا خیالمان از وسیلهای که کودکان بخش بزرگی از زندگی خود را با آن میگذرانند، راحت باشد.
به گفته این کارشناس، گاهی نبود یک وسیله و فناوری در اطراف ما به مراتب ضرر و زیان کمتری به همراه دارد تا اینکه به شکل نادرست در دسترس ما قرار داشته باشد.
این مسئول جشنواره ملی اسباببازی درباره برنامههای علمی رویداد ملی اسباببازی توضیح داد و گفت: امسال سه نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد که درباره لزوم و اهمیت پژوهش در اسباببازی است. چرایی ضرورت پژوهش در ساخت اسباببازی به عنوان یک صنعت مهم بررسی خواهد شد، همچنین نشست دوم به ابعاد روانشناختی بازی و اسباببازی میپردازد که متخصصان با گرایشهای مختلف در آن حضور خواهند داشت و نشست سوم به الگوهای ایرانی بازی و اسباببازی خواهد پرداخت و هویت ایرانی و طراحی ایرانی در اسباببازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
او همچنین درباره بخش کارگاهها و آموزشهای گروهی هم گفت: در کنار این نشستها، چهار کارگاه هم برگزار میشود که کارگاه اول با موضوع برندسازی، موفقیت در فروش و تبلیغات در صنعت اسباببازی است، کارگاه دوم به بخش هویت ایرانی در عروسک و لباس عروسک میپردازد، کارگاه سوم، موضوع شخصیتپردازی و ساخت کاراکتر در اسباببازی را مورد بررسی قرار میدهد و در کارگاه چهارم درباره عروسکهای بازآفرینیشده از مواد دورریز صحبت خواهد شد.
جشنواره پنجم اسباببازی، امسال درحالی برگزار میشود که به بخشهای علمی و تخصصی آن زمان زیادی اختصاص داده شده است. زنگی در همینباره، تاکید دارد که اهمیت ماجرا برای رسیدن به وضعیتی است که برای کودکان مناسب باشد.
او افزود: با توجه به چندوجهی بودن ماهیت اسباببازیها ما تمرینهای متفاوت فکری و جسمی داریم، مانند تمرین پرورش خلاقیت، تمرین پیدا کردن راه و شناسایی و تشخیص. هر بازی میتواند یک یا چند شاخص را در خود داشته باشد و کودک در فرایند بازی آنها را تمرین کند.
زنگی ادامه داد: برای مثال در تمرین ساختن، بسیاری از اسباببازیها، عمل ساختن را برای کودک محقق میکنند که میتواند بخش خلاقیت و نیاز به ساخت و خلق کردن در کودک را پرورش دهد تا اگر در زندگی واقعی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیاز به خلق چیزی داشت، بتواند با مراجعه کردن به آن بازی و به یادآوری فرایند حل مساله از آن ایده و خلاقیت الگوبرداری کند.
رونق تولید اسباببازی
بهنام زنگی درباره تاثیر جشنواره ملی اسباببازی بر رونق تولید داخلی گفت: اگر به اهمیت پژوهش در تولید اسباببازی دقت داشته باشیم، متوجه میشویم که تاثیر جشنواره اسباببازی با برگزاری کارگاهها، نشستها و میزگردهایی که با حضور متخصصان هر حوزه برگزار میشود، چقدر میتواند بر دانش افراد تاثیرگذار باشد.
مسئول کمیته علمی جشنواره ادامه داد ما تلاش زیادی نکردهایم که اسباببازیها و سرگرمیهای بومی خود را صنعتی کنیم. به همین دلیل اسباببازیهای ما بیشتر وارداتی شدند و میان بازیهای بومی ما و بازیهای صنعتی که الان وجود دارد، گسست ایجاد شده است. طبیعی است که وقتی یک صنعت در مرحله ساخت دنبالهرو میشود در مرحله تولید ایده نیز الگوبرداری میکند. این چیزی است که بر اساس پژوهش قابل حل است، یعنی اگر پیشینههای اسباببازی را بررسی کنیم و در دستور کار قرار دهیم، میتوانیم نتیجه مطلوبی بگیریم.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی در پایان تاکید کرد با برگزاری جشنواره و حضور مسئولان، دستاندرکاران صنعت اسباببازی، تولیدکنندگان، طراحان و همه کسانی که در این صنعت فعالیت میکنند، فرصتی فراهم میشود که با همکاری و همفکری با هم بتوانند تولیدات داخلی را با کیفیت و بهداشت مناسب برای کودکان تولید کنند.
پنجمین جشنواره ملی اسباببازی از 7 تا 13 دی 1398 در مرکز آفرینشهای فرهنگیهنری کانون در خیابان حجاب در بخشهای نمایشگاهی و کارگاهی و آموزشی میزبان عموم فعالان، علاقهمندان و خانوادههاست.