با وجود اینکه طبق ماده 4 قانون هوای پاک، خودروهای فاقد استاندارد یورو5 نباید شمارهگذاری یا فروخته شوند، اما طبق همین قانون، تا سال 1400 برای عرضه بنزین یورو5 مهلت وجود دارد.
حدود دو هفته پیش
ایران خودرو پیش فروش محصولاتش را با موعد تحویل سال آینده آغاز کرد. سازمان حفاظت محیط زیست به این خودروساز اعلام کرد محصولات فاقد استاندارد یورو5 از سال آینده نباید فروخته شوند. این شرکت در پاسخ گفت تمام محصولاتش را طبق استاندارد یورو5 تحویل مشتریان میدهد، اما انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد به دلیل اعمال تحریم و کیفیت کنونی بنزین، فعلا امکان اجرای استاندارد یورو5 وجود ندارد.
اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه از
ایران خودرو به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرد،
ایران خودرو باز هم تصمیم گرفت برای محصولاتش پیشفروش بگذارد. سپس
ایران خودرو از محصولات مجهز به استاندارد یورو5 خود رونمایی کرد، البته مسئولان سازمان محیط زیست در این مراسم حضور نداشتند. دبیر انجمن خودروسازان گفته ابتدا باید بنزین یورو5 عرضه و سپس خودرو دارای استاندارد یورو5 تحویل داده شود، اما از نظر سازمان محیط زیست و وزارت نفت ابتدا باید خودرو با استاندارد یورو5 تولید شود، سپس تولید بنزین یورو5 آغاز شود.
وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در این باره گفته است: رفتن از استاندارد یورو4 به یورو 5 آسان نیست. برای تولید این سوخت باید طراحی پالایشگاهها تغییر کند. در این زمینه ابتدا باید قانون مربوطه تدوین و به وزارت نفت ارائه شود و سپس اجرای آن را پیگیری کنیم.
طبق گفته مرندی مقدم، تدوین برنامه برای بنزین یورو5 شروع شده، بنابراین قرار است وزارت نفت در سال 1404 مکلف به توزیع این سوخت شود. وی همچنین در واکنش به این ادعا که بنزین در حال توزیع فعلی واقعا یورو4 نیست و استاندارد پایینتری دارد، گفت: طبق تحقیقات ما بنزین توزیعی در کشور استاندارد یورو4 دارد.
با توجه به سخنان مرندی مقدم، گویا سال آینده هم بنزین یورو5 عرضه نخواهد شد، با وجود اینکه طبق قانون هوای پاک، فروش و شمارهگذاری خودروهای فاقد این استاندارد از ابتدای سال 99 ممنوع است. برخی مسئولان صنعت خودرو معتقدند استفاده از سوخت یورو4 در محصولات یورو5 به خودروها آسیب خواهد زد، اما اکثر کارشناسان این ادعا را تایید نمیکنند.