اقدام حقوقی در انتظار فروشگاه‌های جعلی شهر کتاب

مدیرحقوقی موسسه شهر کتاب از برخورد با کسانی که از برند شهرکتاب بدون کسب مجوز استفاده کرده‌اند، خبر داد.

اقدام حقوقی در انتظار فروشگاه‌های جعلی شهر کتاب

به گزارش ایسنا، بر اساس خبر رسیده، محمدامین رادمند - مدیرحقوقی شهر کتاب - در این باره گفت: یکی از وظایف دفتر حقوقی شهرکتاب، حفظ و تأمین حقوق فروشگاه‌های اصلی این مجموعه است. در همین راستا از ابتدای شروع فعالیت دفتر حقوقی، اقداماتی را در خصوص برخورد با فروشگاه‌هایی که بدون مجوز از نام و علامت تجاری شهرکتاب استفاده می‌کنند آغاز کردیم. این اقدامات از سه فروشگاه بدون مجوز در استان آذربایجان شرقی آغاز  شده و در استان اصفهان نیز پرونده‌های مربوطه در مراجع قضایی در حال پیگیری هستند. این اقدامات به تدریج به سایر استان‌ها گسترش پیدا خواهد کرد. امیدواریم در آینده نزدیک، دیگر هیچ فروشگاهی در کشور وجود نداشته باشد که بدون کسب مجوز و رعایت استاندارهای لازم از نام و علامت تجاری شهرکتاب استفاده کند و مدیران فروشگاه‌های اصلی شهرکتاب را از نگرانی رهایی یابند.

او در ادامه با اشاره به لزوم افزایش آگاهی‌ها نسبت به حقوق معنوی، افزود: علی‌رغم تصویب قوانین متعدد، متاسفانه حفظ حقوق معنوی آن‌گونه که شایسته و لازم است برای برخی از هموطنان تبیین نشده  و برخی نمی‌دانند که نمی‌توان بدون مجوز از نام و علامت تجاری دیگری استفاده کرد. این در حالی است که هر گونه استفاده بدون مجوز از نام و علامت تجاری مؤسسه شهر کتاب (حتی با اضافه کردن پیشوند و پسوند) مستند به مواد 31، 32، 46 و 47 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386 ممنوع و غیر قانونی است و به تصریح ماده 10 مکرر کنوانسیون پاریس مصداق رقابت نامشروع تلقی می‌شود. همچنین به موجب مواد 60 و 61 قانون اخیرالذکر استفاده غیرمجاز از نام و علامت تجاری دیگری واجد جنبه کیفری بوده و متخلف علاوه بر جبران خسارت، حسب مورد به مجازات حبس تعزیری (از 91 روز تا 6 ماه) یا جزای نقدی و یا هر دو محکوم می‌شود.

رادمند با تشکر از همکاری فروشگاه‌های بدون مجوز استان آذربایجان شرقی که پس از اطلاع از ممنوعیت قانونی همکاری‌های لازم جهت تغییر نام فروشگاه خود را انجام دادند، بیان کرد: امیدواریم سایر افرادی که بدون رعایت الزامات قانونی از نام و علامت تجاری شهر کتاب استفاده می‌کنند نیز از طریق مذاکره و گفت‌وگو از قانون تبعیت کنند و نیازی به اقدامات قضایی نباشد تا هزینه‌های مادی و معنوی نیز به آنان تحمیل نشود.

او درباره این‌که اگر فرد متخلفی پس از گفت‌وگوهای دوستانه حاضر به تبعیت از قانون نباشد اقدام دفتر حقوقی چه خواهد بود، گفت: در این موارد به منظور حفظ حقوق شهرکتاب و حفظ حقوق مدیران فروشگاه‌های اصلی، علی‌رغم میل باطنی خود موضوع را با قوت و سرعت تا حصول نتیجه نهایی از مراجع صالح قضایی پیگیری خواهیم کرد.

مهدی فیروزان، مدیر عامل شهرکتاب،  هم در سخنانی کوتاه گفت: هم اکنون به شکل موازی درگیر تغییر برند فروشگاه جعلی در قزوین هستیم. متاسفانه برخی جاعلان خود را  به رانت‌های قدرت منتسب و یا نهادهای حکومتی از آنها حمایت می‌کنند که باعث تضییع حقوق فروشگاه‌های اصلی می‌شوند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان