به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی دریایی یونان در بیانیهای اعلام کرد پنج یونانی، دو فیلیپینی و یک اوکراینی ربوده شده جزء 28 خدمه نفتکش "هپی لیدی" بودند که در بندر لیمبو لنگر انداخته بود.
در این بیانیه آمده است: یانیس پلاکیوتاکیس، وزیر بازرگانی دریایی یونان به همراه وزارت خارجه و اپراتور این نفتکش، به دقت تحولات مربوط به این حادثه را دنبال میکند.
طبق بیانیه دفتر مطبوعاتی پلیس بندر، این کشتی متعلق به یک شرکت یونانی بوده است.
دزدی دریایی فعالیتهای نیجریه و آنگولا که دو تولیدکننده بزرگ نفت جنوب صحرای آفریقا هستند را مختل کرده و حمل و نقل دریایی بینالمللی که برای این قاره اهمیت بالایی دارد را به خطر انداخته و میلیاردها دلار هزینه داشته است.
خلیج گینه که به مسافت 5700 کیلومتر از سنگال تا آنگولا امتداد پیدا میکند به مرکز جدید حملات دزدان دریایی در جهان تبدیل شده که به غارت و ربودن برای باجگیری به خصوص در سواحل نیجریه میپردازند.
دزدان دریایی گاهی کشتیها را به مدت چندین روز از مسیرشان منحرف میکنند که برای غارت محموله آن کافی بوده و باج هنگفتی را برای آزادی خدمه درخواست میکنند.
طبق اعلام اداره دریانوردی بینالمللی، از ژانویه تا سپتامبر 82 درصد از موارد ربودن دریایی در خلیج گینه روی داده است. با این حال تا به امروز معدودی از این حملات به ساحل نزدیک بودهاند.
مردان مسلح در نوامبر به نفتکش "الکا آریستوت" حمله کرده و چهار ملوان را اسیر کرده بودند که سه نفر از آنها در 13 دسامبر آزاد شدند و یک نفر در اسارت درگذشت.
سازنده این نفتکش در آن زمان اعلام کرده بود تحقیقات در جریان است اما به نظر میرسد مرگ وی نتیجه اقدامات دزدان دریایی نبوده بلکه ناشی از بیماری بوده است.
دزدان دریایی در شب 21 دسامبر به چهار کشتی در لنگرگاه لیبرویل حمله بردند و ناخدا را کشتند و چهار کارگر چینی را ربودند که سرنوشت آنها نامعلوم مانده است.
با وجود چنین وقایعی، نیروهای دریایی منطقهای مانند نیجریه به کاهش حملات از سال 2018 اشاره و اعلام کردهاند افزایش همکاری بینالمللی، منابع بهتر و گشتزنیها به کاهش حملات کمک کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، عمده این مشکل در منطقه نیجر دلتاست که ثروت نفتی وسیعی دارد اما مردم بومی منطقه از این ثروت بی بهره ماندهاند و محرومیت گسترده باعث ناآرامی شده است.
دزدان دریایی از قایقهای تندرو برای حمله به کشتیهای عبوری استفاده کرده و خدمه آنها را ربوده و به سواحل نیجریه میبرند. تاکتیک دزدان دریایی در یک دهه گذشته با کاهش قیمت نفت و مقررات سخت گیرانه تغییر کرده و این تبهکاران به جای دزدیدن محمولههای نفتی به ربودن ملوانان برای دریافت باج اقدام میکنند.