بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

پیروزی حسن روحانی در اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای که با مشارکت ۷۲ درصدی ایرانیان همراه شد، به محور ارزیابی‌های بین‌المللی تبدیل شده است

روزنامه جوان: خبرگزاری اسپوتنیک روسیه دیروز در تحلیلی نوشت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران تغییری در روابط ایران با امریکا به وجود نخواهد آورد. آرش صالح نماینده کردها در امریکا به اسپوتنیک گفته است: « به نظر من، روابط ایران و امریکا در همان مسیر قبلی حرکت خواهد کرد.
 
رویارویی ایران با امریکا همین حالا با «گروه‌های» نیابتی ایران در سوریه، یمن و مداخله مستقیم در عراق در جریان است.» بلومبرگ نیز با اشاره به همزمان شدن سفر ترامپ به عربستان با انتخاب روحانی در ایران نوشت: «هیچ رویدادی برجسته‌تر از این نمی‌تواند بازگو‌کننده چالشی باشد که روحانی پراگماتیست در دوره دوم ریاست جمهوری پیش روی خود دارد.» به نوشته مارک چمپویون در بلومبرگ، پیروزی پر قوتی که روحانی در روز شنبه به دست آورد، به شدت در داخل و خارج ایران محدود است؛ محدودیتی که توانایی او برای اجرای برنامه‌ای را که او برای تنش‌ها با غرب پیش‌بینی می‌کرد، دچار تردید می‌کند. بلومبرگ نوشته است: «روحانی در سال 2015 توانست با توافقی با امریکا و قدرت‌های بین‌المللی، به تحریم‌های دردناک اقتصادی پایان دهد و در ازای آن، برنامه هسته‌ای ایران را به عقب ببرد. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده کرد که تحریم‌های غیرهسته ‌ای را که بر سر موضوعاتی مانند برنامه موشکی و حقوق بشر باقی مانده کنار بزند. این کار غیرممکن به نظر می‌رسد.» بلومبرگ با اشاره به بیشتر شدن تحریم‌های امریکا در روز چهارشنبه، نوشته که دولت ترامپ احتمالاً به شکل فعالی مانع سرمایه‌گذاری جهانی در ایران خواهد شد. کریم سجادپور کارشناس مؤسسه کارنگی می‌گوید: «روحانی دیگر برای سیاست‌های اینچنینی خود در واشنگتن شریکی نخواهد داشت. در خاورمیانه که بازی‌ها با جمع جبری صفر است، روابط بهتر امریکا با عربستان و اسرائیل به معنی روابط خصمانه‌تر با ایران خواهد بود.»
 
سفر انتخاباتی حسن روحانی
 
رسانه‌های خارجی به شکل گسترده‌ای مشارکت بالای مردم در انتخابات 29 اردیبهشت را بازتاب دادند. سی‌ان‌ان نوشت: ایران به طور رسمی پیروزی حسن روحانی در انتخابات را اعلام کرد و نوشت: حسن روحانی با غلبه بر رقیبش ابراهیم رئیسی با کسب 57 درصد آرا بار دیگر رئیس‌جمهور ایران شد. روسیا الیوم نوشت: روحانی بار دیگر رئیس‌جمهور ایران شد. الوقایع الاخبار نوشت: پیروزی حسن روحانی در انتخابات. حسن روحانی برای دومین بار متوالی به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. خبرگزاری کویت نیز با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی در انتخابات ریاست جمهوری ایران امری جالب توجه بوده است، به گونه‌ای که مسئولان ایرانی سه بار اقدام به تمدید زمان رأی‌گیری کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر