در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

نبرد نابرابر ورق‌های فولادی در بورس و بازار آزاد/ برای مدیریت بازار به بورس کالا اختیار داده شود

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ ورق گرم و ورق سرد و پوشش دار از جمله ورق‌های فولادی است که هرگونه تغییر در میزان و قیمت آن در بورس بر کل چرخه فولاد و صنایع پایین دستی از جمله خودرو سازی تاثیر مستقیم می گذارد. امروز در بورس کالای ایران شاهد میزان بالای عرضه ورق‌های فولادی بودیم و ازطرفی تفاوت قیمت بین بورس و بازار آزاد در این کالا وجود داشت.

وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در  ارتباط با تحولات امروز بورس به اقتصادآنلاین گفت: امروز حجم بالایی  ورق های فولادی در بورس کالای ایران  عرضه شد از طرفی شاهد اختلاف قیمت زیادی در بورس و  بازار آزاد بودیم به گونه ای که ورق گرم امروز با افزایش قیمت همراه بود و 7هزار تومان در بازار آزاد به فروش رسید. افزایش قیمت در این کالای زیربنایی صنعت کشور باعث افزایش هزینه تولید در تمام زنجیره های پایین دستی می‌شود و پروفیل اولین  بخشی است که در این افزایش قیمت، متضرر می شود.

وی افزود: افزایش تقاضا نسبت به میزان عرضه است. معضل امروز بازار ورق‌های فولادی این است که تنها 4 شرکت تولید کننده ورق گرم در کشور وجود دارد که از این میان بار بازار  تنها برعهده فولاد مبارکه اصفهان است چرا که تنها این شرکت نیاز بازار به انواع ورق را تامین می کند ما بقی شرکت‌ها به دلیل مشکلات توانایی عرضه ندارند.

یعقوبی در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی این تفاوت قیمت بین بورس و بازار آزاد چیست، گفت: دلیل این افزایش قیمت سفته بازی است. تقاضایی که اکنون در بازار وجود دارد تقاضای واقعی نیست  فعالان اقتصادی ورق های فولادی را نه برای مصرف بلکه برای انبار کردن و به دست آوردن سود بیشتر خریداری می‌کنند.

وی در ادامه افزود: برخی دلیل این خریدها را بازارهای صادراتی عنوان  و اینگونه استدلال می‌کنند با صادرات ورق‌ها، صنایع وابسته به ورق همچون خودرو با مشکلات جدی روبرو می‌شوند. این موضوع صحت ندارد، تقاضا برای ورق های فولادی در داخل کشور به میزانی است که انگیزه ای برای صادرات آن وجود ندارد. این ورق ها یکی از  نیازهای  اساسی تولیدکنندگان است  تا زمانی که مشکلات زیربنایی تولید این محصول حل نشود ما همچنان با افزایش قیمت  مواجه خواهیم بود. 

وی در ادامه با انتقاد از مکانیسم تعیین قیمت محصولات فولادی عنوان کرد: کنترل دستوری قیمت محصولات فولادی مهمترین معضل این روزهای بازار است و تفاوت قیمت در بورس با بازار آزاد، نتیجه این گونه مدیریت است. باید اختیار معامله به طور کامل به بورس کالای ایران داده شود از طرفی با توجه به کمبود میزان عرضه نسبت به تقاضا باید واحدهای تولیدی در اولویت خرید ورق فولادی قرار گیرند.

یعقوبی گفت: باید مکانیستمی تعریف شود که بر اساس آن مصرف کنندگان واحد تولیدی بتوانند با قیمت مناسب  ورق های فولادی خود را از بورس خریداری کنند. البته  این موضوع در کمیته تخصصی فولاد مطرح شد و امیدواریم به نتیجه برسد. 

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این پرسش که این گپ قیمتی ورق فولادی بین بورس و بازار  تا چه زمانی ادامه می‌یابد، گفت: تا زمانی که مشکلات عرضه ورق‌های فولادی در بازار حل نشود این گپ ادامه خواهد داشت. مشکل اصلی تولیدکنندگان ورق‌های فولادی برای بازگشتن به چرخه تولید، کمبود  اسلب است. اسلب در کشور تولید می‌شود و تامین اسلب با مباحث حاکمتی، تامین مالی و نقدینگی به راحتی امکان پذیر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر