عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

افزایش سهمیه بنزین کسری ۴هزار میلیاردی را جبران می‌کند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با اشاره به اینکه سال 99 سال سوم تحریم است، افزود: سال اول تحریم‌ها با تنش قیمتی مواجه بودیم، در سال دوم از ذخایر و داشته‌های کشور برای امور استفاده شد به طوری که امسال در حال جبران کسری بودجه 75 هزار میلیارد تومانی خارج از بودجه 98 هستیم و تاکنون 45 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت شده است و در سال سوم نیز با نداشتن ذخیره‌ و ادامه تنش‌های قیمتی فشارها بیشتر خواهد بود و باید شرایط را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات لازم در ساختار لایحه بودجه 99 انجام نشده است و روند سابق را در پیش داریم، گفت: یکی از منابع اصلی ما بودجه نفت بود که امروز درآمدهای نفتی چندانی نداریم و حتی احتمال تحقق عددی که به عنوان درآمد نفتی در لایحه بودجه آمده است کم است.  

حسینی تصریح کرد: در سال آینده هزینه‌های جاری و اجتناب ناپذیر 439 هزار میلیارد تومان است. 50 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شده، اما در بودجه 80 هزار میلیارد تومان درج شده است. در سال سوم تحریم هستیم و دقیقا در مرحله بحرانی قرار داریم و باید تلاش را مضاعف کنیم.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه 99 مالیات جدید دیده نشده و حتی مالیات بر خانه خالی که در قانون آمده لحاظ نشده و نرخ مالیات افزایش نیافته است، گفت: اگر مانع 5 تا 10 درصد فرار مالیاتی شویم انقلاب بزرگی در حوزه مالیاتی کشور رخ می دهد و امروز باید این موارد مدنظر قرار دهیم، کمربندها را محکم ببندیم و برای اداره بهتر کشور بیشتر زحمت بکشیم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: 250 هزار میلیارد تومان از جدول تبصره 14 از سه منبع اصلی بهای آب، برق و فروش حامل‌های انرژی و صادرات تامین می‌شود.

حسینی با بیان اینکه افزایش قیمت در میزان مصرف بنزین تاثیر گذاشته و در لایحه بودجه مصوب 99 اجازه هیچ گونه تغییر قیمت بنزین نخواهیم داشت گفت: دستوری که در خصوص افزایش نیافتن قیمت بنزین صادر شده اجرایی خواهد شد، اما مجلس افزایش سهمیه بنزین تا 20 لیتر را مدنظر دارد که به جبران 4 هزار میلیارد تومان کسری کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز میانگین مصرف بنزین از روزانه 96 میلیون لیتر در کشور به 78 میلیون لیتر رسیده است، شیوه توزیع را امری مهم دانست و گفت: دولت اذعان دارد که به روش درست و کارشناسی در این خصوص نرسیده است.

وی افزود: تاکنون 44 میلیون نفر در طرح معیشت مبالغی را دریافت کرده‌اند، اما آمارهایی که در این رابطه ارائه می‌شود همخوانی ندارد و حتی خودمان نمی‌دانیم چه عددی به عنوان طرح معیشت پرداخت می‌کنیم. 31 هزار میلیارد تومان در لایحه 99 پیش‌بینی شده است و اینکه آیا این عدد واقعی است یا خیر جای بحث دارد، از طرفی برای طرح هدفمندی یارانه ها 42 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان پیش‌بینی شده است، اما سوال اینجاست که با حذف سه دهک چه اتفاقی برای این عدد می‌افتد؟

حسینی یکی از مسائل مهم که در لایحه بودجه وجود دارد را غیرشفاف بودن دانست و افزود: در جدول تبصره 14، 26 هزار میلیارد تومان خوراک تحویلی پالایشگاه ها و پتروشیمی‌هاست که باید در سرجمع بودجه عمومی قرار می‌گرفت که قرار نگرفته است و این میزان غیرشفاف بودن تاکنون در بودجه دیده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نفتی بودن بودجه 99 تفاوتی با سال گذشته نداشته است، بیان کرد: دولت افزایش 15 درصدی حقوق را در بودجه 99 لحاظ کرده است، اما با اعمال این 15 درصد، افرادی که حقوق بالا دریافت می کنند بیشتر ضرر می‌کند چراکه براساس تبصره 6، 35 درصد مالیات از آنها گرفته می‌شود و در واقع کمتر از 500 هزار تومان به حقوق آنها اضافه می‌شود، البته مرکز پژوهش‌های مجلس درصدد کاهش این 35 درصد به 25 درصد است تا افزایش حقوق متعادلی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در شرایط موجود تمرکزگرایی اشتباه است و هر چه به مدیران استانی اختیار داده شود اثرات مثبتی شاهد خواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان