چگونه با مرگ عزیزانمان کنار بیاییم؟

به‌طور حتم یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی که افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند، مرگ عزیزان است، البته هیچ‌کس را نباید در این غم تنها گذاشت، اما شاید هیچ‌کس به اندازه خود فرد نتواند به خودش کمک کند.

برترین ها: به‌طور حتم یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی که افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند، مرگ عزیزان است، البته هیچ‌کس را نباید در این غم تنها گذاشت، اما شاید هیچ‌کس به اندازه خود فرد نتواند به خودش کمک کند. با قبول این درد و آشنایی با مراحل آن می‌توان تا حدودی از شدت آن کاست و یادتان باشد در نهایت زمان، حلال تمام مشکلات است و همه زخم‌ها با گذشت زمان خوب می‌شوند.

روز اول

واضح است که با شنیدن خبر مرگ اطرافیان نمی‌توان احساس خوبی داشت. واکنش افراد نسبت به این خبر با یکدیگر متفاوت است. ممکن است ناگهان شروع به گریه کنید، شوکه شوید یا احساس پوچی، کرختی و افسردگی کنید. برای بعضی‌ها نیز ممکن است قبول‌کردن این موضوع کمی طول بکشد که این رفتار کاملا طبیعی است.

روز خاکسپاری

در این روز قطعا به‌شدت احساس ناراحتی و عذاب می‌کنید، درست مانند تمام کسانی که با شما در مراسم شرکت کرده‌اند. زمانی که همگی با هم برای احترام به شخص فوت شده سر خاک او حاضر می‌شوید و این احساسات دردناک را قبول می‌کنید، در واقع وارد فرآیندی شده‌اید که سرانجام باعث بهبودی حال‌تان می‌شود.

چگونه با مرگ عزیزانمان کنار بیاییم

هفته‌های بعد

شاید احساس کنید حال‌تان خیلی بهتر شده است، اما فرآیند بهبودی در همه افراد یکسان نیست. ممکن است تمرکز خود را در کلاس درس از دست بدهید، با اطرافیان بی‌دلیل وارد بحث و جدل شوید یا دچار مشکلات فیزیکی مانند تنگی‌نفس یا بی‌خوابی شوید. ممکن است با دیدن خوشحالی دیگران دچار احساس خشم، گیجی و نفرت شوید، اما این احساسات کاملا طبیعی هستند. پس به خود و اطرافیان‌تان کمی وقت بدهید و صبور باشید.

چند ماه بعد

هنوز هم جای خالی او به‌شدت حس می‌شود، اما آن احساسات عذاب‌آور و سخت به تدریج کم‌رنگ می‌شود. بنابراین اگر هنوز هم احساس غم و ناراحتی زندگی روزمره‌تان را تحت‌تاثیر قرار داده است، بهتر است که از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید بدون عذاب وجدان به زندگی خود ادامه دهید.

آینده

با این‌که حال‌تان خوب شده است، هنوز هم هرچند وقت یک‌بار به یاد عزیز از دست رفته‌تان می‌افتید. صبور باشید، آلبوم عکس‌های‌تان را مرور کنید یا به موسیقی گوش دهید. به خودتان اجازه گریه‌کردن بدهید و حرف کسانی که می‌گویند «تا الان باید فراموشش کرده باشی» را نادیده بگیرید، زیرا این طرز فکر اشتباه است.

چگونه با مرگ عزیزانمان کنار بیاییم

این راه‌ها را هم می‌توان امتحان کرد

یادش را زنده نگه دارید

کاساندرا 19‌ساله که به‌تازگی مادرش را بر اثر سرطان از دست داده است، با پوشیدن یک دستبند که روی آن عبارت «عاشق و مبارز» حک شده است، یاد او را زنده نگه می‌دارد. او با این‌کار احساس می‌کند، مادرش همیشه همراه اوست.

احساسات‌تان را بیرون بریزید

لکسی 17 ساله برای پدربزرگ خود نامه‌ای نوشت و در روز خاکسپاری آن را روی قبر او گذاشت. او با نوشتن تمام حرف‌های نگفته‌اش در این نامه تا حد زیادی آرام شد.

چگونه با مرگ عزیزانمان کنار بیاییم

دست به‌کار شوید

جولیا 21 ساله پس از این‌که دختر‌خاله و یکی از دوستان خود را بر اثر خودکشی از دست داد، تصمیم گرفت که به یاد آن‌ها و برای مبارزه با خودکشی یک مراسم خیریه تدارک ببیند. این ایده که از این درد و رنج یک عمل مثبت برآمده است، به او آرامش می‌داد.

به دوست داغدار خود چه بگوییم؟

در زمان بروز اتفاقات بد تسلی‌دادن یک دوست کار بسیار سختی است، اما بهتر است موضوع را پیچیده نکنید. به او بگویید: «می‌دانم که نمی‌توانم احساست را به‌خوبی درک کنم، اما برای از دست‌دادن او بسیار متاسفم و تنها آرزویی که می‌توانم بکنم این است که همه‌چیز دوباره رو به‌راه شود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان