اعلام آمادگی بولتون برای شهادت دادن علیه ترامپ

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای در آمدن از چاله «استیضاح»، خود را در چاه «تنش با ایران» انداخته و حالا هم به جای آنکه چاره‌ای برای خلاصی از این چالش‌ها بیندیشد، مدام در چاه دست و پا می‌زند و بر انتقادهای داخلی و بین‌المللی از سیاست‌های خود می‌افزاید تا جایی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابقش که در جریان بیش از دو ماه تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ حاضر به شهادت دادن علیه او نشده بود، اکنون اعلام آمادگی کرده است که در سنا علیه رئیس جمهوری شهادت دهد.

به گزارش سایت شبکه خبری سی ان ان، دوشنبه شب به وقت محلی جان بولتون اعلام کرد: «اگر سنا برای من احضاریه صادر کند، آماده شهادت دادن در دادگاه استیضاح دونالد ترامپ هستم.» این در حالی است که در جریان تحقیقات روند استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان امریکا بولتون به تمام احضاریه‌ها پاسخ منفی داد و حاضر نشد علیه رئیس جمهوری کشورش شهادت دهد. ترامپ باید از اینکه بولتون آمادگی شهادت دادن دارد، بترسد زیرا او بیش از هر کس دیگری می‌تواند تمام دفاعیات ترامپ را بی‌اثر کند و مسیر استیضاح را برخلاف آنچه که ترامپ انتظار دارد، تغییر دهد. شهادت بولتون احتمالاً توفنده خواهد بود زیرا او اطلاعات دقیق و دست اول از دلایل ترامپ برای قطع کمک نظامی امریکا به اوکراین دارد. بنا بر اظهارات تیموتی موریسون مشاور سابق کاخ سفید، بولتون به طور خصوصی و رودررو با ترامپ در آگوست 2019 صحبت کرد و او را ترغیب کرد که کمک نظامی امریکا به اوکراین را که رئیس جمهوری امریکا به خاطر منافع شخصی انتخاباتی فریز کرده بود، از حالت تعلیق خارج کند. نیویورک تایمز هم در گزارشی پیش‌تر نوشته بود که بولتون به همراه مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در اواخر آگوست با ترامپ در دفتر رئیس جمهوری دیدار کرده بودند و علت این دیدار راضی کردن ترامپ به ازسرگیری کمک نظامی امریکا به اوکراین بود. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا هم خوب می‌داند که شهادت بولتون تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد. از همین رو است که او تمایل به برگزاری دادگاه استیضاح «بدون شاهد» دارد.

مجلس نمایندگان امریکا در ماه گذشته قطعنامه استیضاح ترامپ را شامل دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در تحقیقات کنگره» با اکثریت آرا تصویب کرد و پس از تصویب، این قطعنامه به مجلس سنای این کشور ارسال می‌شود تا نشست‌هایی شبیه به محاکمه برای ترامپ تشکیل شود. این در حالی است که در روزهای اخیر به خاطر حمله پهپادی امریکا به کاروان حشد الشعبی و شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده ارشد سپاه قدس ایران و دیگر همرزمانش افکار عمومی امریکا بشدت علیه ترامپ است و علاوه بر مردم، بسیاری از چهره‌های مشهور امریکا انتقادهای تندی از او می‌کنند که خطر جنگ امریکا با ایران را بشدت بالا برده است.

الیزابت وارن، رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 از حزب دموکرات در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر بمباران اماکن فرهنگی ایران در توئیتر نوشت: تو تهدید می‌کنی که مرتکب جنایات جنگی خواهی شد. ما با ایران در جنگ نیستیم. مردم امریکا نمی‌خواهند با ایران بجنگند. این یک دموکراسی است. تو نمی‌توانی جنگ با ایران را آغاز کنی.

کریس مورفی، سناتور امریکایی در توئیتر نوشت: لحظه ای که همه‌مان از آن می‌ترسیدیم، انگار دارد سرمان می‌آید. یک رئیس جمهوری بی ثبات که طبق میل و خواسته خودش پیش می‌رود و تمام مشاوران باتجربه‌اش رهایش کرده‌اند و تنها آماتورهای چاپلوس با او مانده‌اند. رهبران خارجی را ترور می‌کند، اعلام می‌کند قصد دارد غیرنظامیان را بمباران کند.

آلبرت ‌هاینسورت، ستاره سابق تیم راگبی در امریکا در اینستاگرام خود عکسی از کاخ سفید منتشر کرد که خط قرمزی روی آن کشیده شده بود و زیر آن نوشت: «ایران، اگر قصد حمله به امریکا را داری، این عکس برای شما. فقط سعی‌ کنید ما را نجات دهید. مردم نمی‌توانند جنگ را شروع کنند.»

راب رِینر، بازیگر و فیلمساز مشهور امریکایی ضمن ابراز نگرانی شدید از به خطر افتادن جان امریکایی‌ها، ترامپ را فردی غیرقابل اعتماد دانست و نوشت: چه حس وحشتناکی. یک فرمانده کل قوا داریم که به شکل بیمارگونه‌ای با درغگویی می‌کوشد حمله به قلب ارتش ایران را توجیه کند.

رُزی اُ – دونل، کمدین، تهیه کننده و نویسنده امریکایی که در گذشته و به طور دقیق در یک دهه گذشته یکی از منتقدان جدی ترامپ بوده هم این روزها نتوانست سکوت کند و در یک پیام توئیتری کوتاه از سیاست‌های رئیس جمهوری کشورش در قبال ایران انتقاد کرد و نوشت: جنگ – خدا به ما کمک کند و ترامپ را برکنار کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان