مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: با وجود تیغ تند آلایندگی هوا به سمت خودروسازان، اما صنعت خودرو با تولید موتورهای یورو 5 گوی سبقت را از صنعت نفت در ارتقای کیفی مقابله با آلایندگی ربوده است.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از ایرنا، وی در ادامه با اشاره به رونمایی از موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو 5 در ایران خودرو در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد تغییراتی در قسمت مدیریت الکترونیک (EMS) موتورها بود که با تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین کالیبراسیون خودرو محقق شد.وی بیان کرد: تا پیش از پایان سال 99، همه محصولات
ایران خودرو به موتور یورو 5 مجهز میشوند که نخستین آنها موتورهای
رانا و خانواده پژو 206 خواهد بود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ادامه داد:
سایپا نیز برنامههایی در زمینه ارتقای سطح کیفی آلایندگی موتور خودروهای خود دارد که در زمان مقرر اعلام خواهد کرد. چند سالی بود که خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، اما مشکل اصلی دستیابی به فناوری، طراحی آن و همچنین کالیبراسیون خودروها بود که به دلیل مواجهه با تحریمها زمانبر شد.
بیگلو در ادامه بیان داشت: با اینکه همواره خودروسازان متهم ردیف نخست موضوع آلایندگی هوا هستند، اما صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته، زیرا صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزینهای تولیدی به سطح استاندارد یورو5 نشده است.
وی در ادامه افزود: توان خودکفایی در صنعت خودرو وجود دارد، اما وقتی به طور مثال فولادسازان در تولید مواد اولیه، ورق بدنه خودرو، پلیآمیدها و...، کاهلی دارند، این مهم محقق نمیشود و هیچکس از فولادسازان انتقاد نمیکند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در پایان با اشاره به مصوبه افزایش حد اعتباری صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، تصریح کرد: ساز وکار این موضوع نهایی شده و با توافق انجمن قطعهسازان، ایرانخودرو و
سایپا کل این مبلغ بین قطعه سازان و زنجیره تامین خودروسازی تقسیم میشود. زمان پرداخت مبلغ یاد شده مشخص نیست، اما امیدواریم تا اوایل اسفندماه به دست قطعه سازان برسد.