مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری، از توقف فروش سیمکارتهای شرکت خدمات ارتباطی رایتل در سراسر کشور از امروز خبر داد.
یک ماهی میشود که فروش سیمکارتهای اپراتورهای تلفن همراه با احراز هویت با روش ارسال کد یکبار مصرف (OTP) صورت میگیرد و این موضوع برای تمامی اپراتورها از سوی رگولاتوری به صورت یک الزام در آمده است؛ با این حال سیمکارتهای رایتل از این طریق به فروش نمیرسند و از همین رو رگولاتوری اعلام کرده فروش آنها تا سه روز آینده متوقف خواهد شد. به نظر میرسد این سه روز فرجهای برای شرکت رایتل است تا بتوانند سیستم OTP را در فروش محصولات خود راهاندازی نمایند.
«پیمان قرهداغی» مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری با اعلام این خبر گفته که روش OTP به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از مدارک شناسائی متقاضیان و شناسائی صحیح مشترک تلفن همراه در زمان اشتراک پیادهسازی میشود و با این حال اپراتور رایتل از این روش برای فروش سیمکارتهای خود استفاده نمیکند. به گفته قرهداغی این موضوع به صورت یک ابلاغیه به تمامی اپراتورها ارسال شده و بارها از طریق رسانهها نیز درباره آن اطلاع رسانی شده است:
«احراز هویت با روش ارسال کد یکبار مصرف (OTP) در سایر اپراتورهای تلفن همراه پیادهسازی شده و در حال اجراست و فرایندهای مربوط به خرید سیمکارت صرفاً با این روش امکانپذیر است. براساس الزام رگولاتوری با توجه به عدم پیادهسازی و اجرای این روش در فرایندهای فروش اپراتور رایتل، فروش سیمکارتهای این اپراتور در سراسر کشور از امروز تا سه روز آینده غیرقانونی بوده و متوقف میشود.»
در این روش در هنگام خرید سیمکارت، یک کد یکبار مصرف به انتخاب مشترک، یکی از سیمکارتهای دیگری که به نام وی در شبکه اپراتورها ثبت شده، ارسال میشود و ادامه فرایند خرید و فعالسازی سیمکارت جدید با وارد کردن کد یکبار مصرف ارسالشده امکانپذیر است.
به گفته قرهداغی چنانچه در این بازه زمانی سیم کارتی از سوی اپراتور رایتل از طریق درگاههای مختلف فروخته و یا فعال شود اعتبار ندارد. او تاکید کرده که کاربران میتوانند در صورت مشاهده تخلف، موضوع را به سامانه ثبت و پاسخگویی شکایات 195 اعلام کنند.