ماهان شبکه ایرانیان

سردار حاجی‌زاده: وقتی از حادثه هواپیمای اوکراینی مطمئن شدم آرزوی مرگ کردم/ اپراتور هواپیما را موشک کروز تشخیص داده بود

خبرگزاری تسنیم: سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی پیرامون سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: حادثه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراین را بنده وقتی در غرب کشور -بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی- بودم، شنیدم. زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.‌ای کاش می‌مُردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

وی افزود: بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستاد‌های بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است. همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.

سردار حاجی‌زاده گفت: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیرو‌های هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند 52 نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

وی ادامه داد: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد، شب حادثه وضعیت آمادگی در سطح جنگی قرار گرفته و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پرواز‌ها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود. در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در 19 کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: این سامانه ساعت 12 شب در منطقه مورد نظر مستقر می‌شود و و زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز می‌کند -با توجه به سمت پروازی که داشته است- از طرف سامانه، موشک کروز تشخیص داده می‌شود. اما اپراتور باید تماس می‌گرفته و تایید این موضوع را دریافت می‌کرده است.

وی افزود: خطای اپراتور نیز از همین محل است که تماس نگرفته. سامانه ارتباطی او در زمان حادثه دچار اختلالی بوده و به هر ترتیب موفق به برقراری ارتباط نمی‌شود. اپراتور 10 ثانیه فرصت داشته تا تصمیم بگیرد و می‌توانسته هدف را بزند یا نزد که این تصمیم بد را می‌گیرد و هواپیما مورد هدف قرار می‌گیرد.

این خبر در حال تکمیل است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان