دردِ دل با مادری به‌نام وطن

گفتمان زندگی کلام مام میهن است؛ مادری که همه ما فارغ از گرایش‌های سیاسی و تنوع فکری در دل آن جای داریم. «گفتمان زندگی» درسی است که به عنوان یک فرهنگ عمومی می‌توانیم بیاموزیم.

دردِ دل با مادری به‌نام وطن

به گزارش ایسنا،تراکم حوادث و پیش آمدهای شیرین و تلخ اخیر در کشورمان این چنین قواعد زندگی طبیعی را به تحول و دگرگونی دچار کرده است که گویا در این روزها محبت وعشق به میهن، یک ساعت به شبانه روز، یک روز به ایام هفته، یک ماه به دیگر سال و یک فصل به چهار فصل افزوده است و ما در ساعت بیست و پنجم از روز هشتمِ ماه سیزدهم از فصل پنجم زندگی می‌کنیم.

به راستی حرف حساب مادری رنج دیده‌ای‌ به نام «وطن» که «میهن» هم مفهوم دیگر آن است چیست؟

امام موسی صدر از جمله متفکران و اندیشمندانی است که در ساختار گفتمان او برای «وطن» هویت ویژه‌ای مشاهده می‌شود. این فقیه اجتماع را یک هویت واقعی می‌داند. به باور او که همچنین معتقد است باید میان انسان‌های یک اجتماع اعتماد متقابل وجود داشته باشد، اگر ما احساس صادقانه وطن‌دوستی نداشته باشیم، وطن با ما بیگانه می‌شود و ما نیز در وطن خود غریب می‌شویم.

اکنون به مرور برخی از جملات امام موسی صدر درباره وطن می‌پردازیم:

وطن ترانه یا رؤیا نیست

«معنای حقیقی و عمیق وطن یک سرزمین مشخص و محدود نیست که در آن گروه‌های مختلف با آمیزه‌ای از احتیاط و رقابت و تظاهر با یکدیگر همزیستی دارند، بلکه پیش از هر چیز، فضایی با ثبات و اطمینان و اعتماد برادرانه و آزادی مسئولانه و امید به گسترش عدالت اجتماعی در چارچوب فرصت‌های برابر برای همه و احترام متمدن به کرامت انسانی است.»

«نیاز به وطن و میهن تفریح فکری یا تمایل به گسترش محل سکونت یا قرارداد مکتوبی نیست که مناطقی را به هم پیوند می‌زند، بلکه جوهر و هسته تحول و رشد تدریجی فرصت‌ها و تهدیدها و منافع و خطرهاست. همچنین مشارکت حقیقی و به حق دردها و آرمان های یکدیگر است.

بقا و جاودانگی وطن ترانه یا رؤیا نیست، تعهد ملی یا بین‌المللی نیست، بلکه وحدت و یکپارچگی حقیقی در هدف در مبدئی که متشکل از دردها و منافع است و در غایت متجسم، در آرزوها و اهداف است.»

فضای شهادت، به ما صداقت و جرات حقیقت‌گویی می‌دهد

«خدا و مردان خدا و نهادهای خدایی به دنبال منفعت و افتخار و مقام نیستند، بلکه تنها در پی آسایش و سربلندی و کرامت و آزادی انسان هستند. فضای شهادت، به ما صداقت و جرات حقیقت‌گویی می‌دهد. مدعیان در اینجا و آنجا، همان کسانی که می‌گویند ما از فرقۀ خود دفاع می‌کنیم و از حقوق و کرامت آن محافظت می‌کنیم و به خاطر آن جان خود را می‌دهیم، در حالی که کشور را قطعه قطعه می‌کنند و برادران را از یکدیگر دور می‌کنند و رشته‌های وطن را از هم می‌گسلانند و فتنه به پا می‌کنند، اینان دورترین مردم از خدمت به خدا و خدمت به فرقه‌ها هستند. فرقه‌ها از آنان بیزارند و آنان را نمی‌پذیرند و به آنان می گویند: در خدمت انسان باشید تا در خدمت خدا و در خدمت محمد و مسیح (علیهما السلام) درآیید.»

وطن دوستی کسب و کار نیست

«وطن‌دوستی نه شعار است و نه کسب و کار و نه کالایی که بتوان با آن معامله کرد؛ بلکه وطن تجلی‌گاه ابعاد وجود انسان و مقوم شالودهه‌ی کرامت او و مجالی برای رسالت‌های اوست؛ و باید با فدا کردن جان خود از آن دفاع کنیم، هرچند از نظر قدرت و عدّه با دشمن برابر نباشیم. باید به سرعت برای دفاع آماده شویم. این جوانان، روش امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دادند و به کاروان او پیوستند و خود را در راه حقیقت و عدالت فدا کردند.»

راز پابرجایی هر امت

«هر امت‌ و ملتی پابرجا می‌ماند، نه‌ به سبب پابرجایی افراد و اشخاص بلکه‌ به‌ سبب‌ اهداف‌ و رسالت آن پابرجا می‌مانند. هر امتی حتی‌ اگر برخی‌ از افرادش‌ از میان بروند و هزارها و ده‌ها هزار نفر از اعضای‌ آن‌ کشته‌ شوند، باز هم پابرجا می‌ماند. سِرّ قوت‌ و ضعف‌ در هر امتی‌ همین‌جاست.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان