اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد کم‌جان شاخص‌های بورسی/ بازار بالأخره به تعادل رسید

اقتصادآنلاین – مهدی فاضل؛ بورس ایران در روز جاری معاملات معتدلی را تجربه کرد. در 5 دقیقه ابتدایی پس از شروع معاملات، شاخص کل با بیش از 1000واحد افزایش به عدد 410هزار و 977 واحد رسید. پس از آن، با ایجاد هیجان منفی میان معامله‌گران و شدت‌گرفتن عرضه‌ها، در ساعت 09:40 به حمایت 407هزار واحدی نزدیک شد که البته نتوانست از آن پایین‌تر برود. رفته‌رفته ترس معامله‌گران کمتر شد و حمایت در برخی از سهم‌ها باعث شد تا با نزدیک‌شدن به پایان بازار، ریزش یک ساعت اول جبران شود و شاخص کل با 732 واحد رشد نسبت به روز گذشته، در مقدار 410هزار و 694 واحدی بایستد.

شرکت مخابرات ایران با 4 درصد افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، با بیش از 400واحد اثر مثبت، بیشترین تأثیر را روی مقدار شاخص کل داشت. همچنین نمادهای شبندر، کگل، جم، فولاد، حکشتی و همراه نیز از مؤثرترین نمادهای بورسی روی روند شاخص کل بودند. 

شاخص کل هم‌وزن نیز نیز تنها با 0.18 درصد تغییر نسبت به روز گذشته، در عدد 126هزار و 787 واحدی ایستاد و شاخص کل فرابورس نیز با 24 واحد افزایش به مقدار 5هزار و 297 واحد رسید. در مجموع روز متعادلی را برای دو بورس اصلی کشور شاهد بودیم.

افزایش نرخ دلار، ورود افسارگسیخته نقدینگی و هیجان سیری‌ناپذیر معامله‌گران در یک و نیم ماه گذشته، باعث شد تا شاخص کل بورس تهران سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌شد، وارد ابرکانال 400هزار واحدی شود. بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تا به حال به 130 درصد رسیده و نسبت به سایر بازارهای موازی، عملکرد درخشانی را از خود به ثبت رسانده است.

مجموع ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نزدیک به 5هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نشان‌گر اقبال بسیار بالا و البته تعجب‌برانگیز فعالان بورسی به معامله‌کردن در این روزهاست. پول موجود در بازار، بیش از آن که بر اساس تحلیل عوامل بنیادی و صورت‌های مالی شرکت‌ها گردش کند، اسیر هیجان و رفتارهای گله‌ای برخی از معامله‌گران شده است. تا جایی که در برخی سهم‌ها شاهد بزرگ و بزرگ‌تر شدن حباب شکل‌گرفته از ماه‌های قبل هستیم و نوید روزهای خوشی برای این دسته از شرکت‌ها نمی‌دهد. این گزاره اصلاً به این معنی نیست که در بازار فعلی شرکت‌های ارزنده وجود ندارد. اقتصادآنلاین اعتقاد دارد بازار سهام فعلی همچنان از فرصت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است؛ ولی رفتار برخی بورس‌بازان شکل‌گرفته از تئوری احمق بزرگتر، مصطلح در ادبیات اقتصادی، خرید سهامی است که تاکنون رشد قابل توجهی داشته و به امید بالاتررفتن، بدون توجه به عوامل بنیادی، امید به رشدهای فزاینده‌تری دارد.

متعادل‌شدن بازار در روز جاری و عرضه‌های فراوان هم از جانب حقوقی‌ها و هم حقیقی‌ها، این استنباط را به ذهن متبادر می‌کند که پس از دوره نسبتاً طولانی رشد بازار سهم، خیلی از معامله‌گران کم‌کم به فکر بهره‌برداری از سود کسب‌شده و نقدکردن پورتفوی خودشان بیفتند و با توجه به سطوح اشباع خرید در بیشتر شاخص‌های تکنیکال، به نظر می‌رسد به یک اصلاح یا استراحت نسبتاً قابل توجه برای بورس نیاز است. البته هجوم نقدینگی تا به حال، تمام پیش‌بینی‌های تکنیکالیست‌ها را نقش بر آب کرده و همچنین تحلیل‌گران بنیادی نیز با توجه به حجم پول زیاد موجود در بازار و عمق کم، بورس این‌روزها را چندان تحلیل‌پذیر نمی‌دانند.

با توجه به آن که تجارب گذشته نشان داده نقدینگی‌های بسیار بالا و این‌چنینی چندان به بازار وفادار نخواهند ماند و کوچک‌ترین اتفاق سیاسی کافیست تا این هیجان مثبت را در جهت عکس به پیش براند، وضعیت فعلی بازار، احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران را در معاملاتشان می‌طلبد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان